نمایش آثار حبیب محمدی در رشت به ایستگاه آخر رسید/ ایجاد موزه دائمی هنرهای معاصر استان در لاهیجان

۲۵ تابلوی نقاشی از استاد ان حبیب محمدی و بهمن محصص از پایه گذاران نقاشی مدرن و نوگرای ایران از ۲۸اسفندماه به مدت یک ماه در موزه رشت به نمایش درآمد. قرار است این آثار در خانه تاریخی محصص در شهر لاهیجان در معرض دید عموم قرار گیرد.

خبرگزاری شبستان_ رشت، مهری شیرمحمدی؛ از ابتدای اردیبهشت ماه سال گذشته، مرمت ۶۰ تابلوی نقاشی از آثار «سید محمد حبیب محمدی» و شاگردش «بهمن محصص»- که از ۳۰سال قبل در موزه رشت نگهداری می شد- در دستور کار قرار گرفت. ۲۸ اسفندماه سال گذشته، ۲۲ تابلوی نقاشی «حبیب محمدی» و سه تابلو از شاگردش «بهمن محصص» به مدت یکماه در موزه رشت به نمایش عموم درآمد. این نمایشگاه که به مناسبت نوروز ۱۴۰۱ تدارک یافته بود، روزهای پایانی خود را سپری می کند و بزودی این آثار در شهر لاهیجان به نمایش در می آید.

 

امسال اداره کل میراث فرهنگی برای استقبال از بهار، برنامه‌های خوبی برای گردشگران تدارک دیده بود. ولی در میان ترافیک برنامه‌ها و شاید تبلیغات ناکافی در رسانه‌ها، نمایش آثار پایه گذارن نقاشی مدرن و نوگرای ایران پس از ۳۰ سال در رشت، آنچنان که شایسته است، بازتاب نیافت. حالا به جبران مافات، قرار است اختتامیه‌ای با حضور پژوهشگران در موزه رشت برگزار شود تا بدرقه‌ای باشد برای راه اندازی موزه هنرهای معاصر در زادگاه بهمن محصص.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از استقبال علاقمندان به حوزه هنر از نمایشگاه آثار اساتید برجسته گیلانی در موزه رشت می‌گوید. « ولی جهانی» با اشاره به پروسه احیا و مرمت این آثار در موزه رشت می‌گوید: مرمت آثار هنری کاری زمان‌بر و پرهزینه است. ۶۰ اثر از این استادان در گنجینه رشت نگهداری می‌شد که با اعتبار تخصیص یافته از سوی مدیریت برنامه و بودجه گیلان، ۲۵ اثر مرمت شده است.

 

 

وی با اشاره به نمایش این آثار در زادگاه این اساتید پس از ۳۰سال اضافه می‌کند: امیدواریم این نمایشگاه، گام مثبتی در جذب اعتبار برای مرمت باقی آثار باشد.

 

جهانی همچنین می‌گوید: مراسم اختتامیه این نمایشگاه، ساعت ۱۶ روز یکشنبه( ۲۸ فروردین) در محل موزه رشت برگزار می‌شود. بنابر آنچه در پوستر برنامه ذکر شده، قرار است در نشست تخصصی اختتامیه نمایشگاه، « فرامرز طالبی» پژوهشگر و نویسنده، « علی‌ امیری» محقق و پژوهشگر آثار حبیب محمدی و «حامد بهروزکار» از اساتید نقاشی دانشگاه گیلان، پیرامون پدر نقاشی مدرن ایران و گیلان سخنرانی کنند.

 

همچنین رئیس موزه باستان‌شناسی رشت در محل نمایشگاه، درباره این آثار و زندگینامه استاد حبیب محمدی برای بازدیدکنندگان سخن می‌گوید. از اینکه چطور پسری از تبار یک خانواده لاهیجانی در سال ۱۲۸۳ زاده شد، در سنین نوجوانی نزد نقاش مهاجر آلمانی «ورت کرت» و استاد مشهور «ولاستف» عضو فرهنگستان ایتالیا، نقاشی می‌آموزد و پس از اخذ دیپلم نقاشی به مسکو سفر می‌کند تا در رشته مجسمه سازی تحصیل کند. حاصل دوران تحصیل و تدریس حبیب محمدی در مسکو، ۳۶۰ تابلوی نقاشی است که در زمان بازگشت به ایران تابلوها توسط دولت شوروی ضبط می‌شود. به این بهانه که این تابلوها جزو آثار هنری شوروی است. محمدی ابتدا در انزلی و لنگرود و سپس در رشت ساکن می‌شود و آموزشگاهی در سبزه میدان رشت راه اندازی می‌کند و حاصلش می‌شود تربیت شاگردانی همچون؛ بهمن محصص، حسین محجوبی، آیدین آغداشلو و... که هرکدام از اساتید برجسته نقاشی می‌شوند.

 

 

 

«نسرین قوامی» یادآور می‌شود: از محمدی ۵۷ تابلوی نقاشی بجا می‌ماند که شاگردش بهمن محصص، تابلوها را خریداری می‌کند و سال ۱۳۵۷ این آثار را به‌همراه سه اثر خود به موزه رشت اهدا می‌کند.

 

وی با اشاره به پروسه مرمت بخشی این آثار می‌افزاید: ۲۵ اثر به شیوه اصولی مرمت و بر اساس آخرین شیوه‌های استاندارد آثار هنری قاب بندی و در موزه نگهداری می‌شود. هدف ما از برپایی این نمایشگاه، حفظ، معرفی و شناشاندن جایگاه نقاشان گیلانی است و امیدواریم این نمایشگاه زمینه‌ای فراهم آورد تا دیگر آثار نقاشان گیلانی که در نزد مجموعه‌داران و یا افراد حقیقی نگهداری می‌شود، جمع آوری و در موزه هنرهای معاصر گیلان به نمایش درآید.

 

مدیر موزه رشت با اشاره به پیشینه خرید آثار هنری نقاشان گیلانی در قبل از انقلاب می‌گوید: در حال حاضر این آثار در موزه رضا عباسی و موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شود و با مذاکراتی که با استاد حسین محجوبی داشته‌ایم، امیداواریم هرچه زودتر شرایطی مهیا شود تا این آثار به زادگاهشان بازگردند.

 

قوامی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون گیلان نتوانسته مکان مناسبی را به عنوان موزه آثار هنری فراهم کند، می‌افزاید: یکی از خانه‌های تاریخی شهر لاهیجان، متعلق به خاندان محصص در این شهر توسط اداره کل میراث فرهنگی خریداری شده و قرار است به عنوان موزه هنرهای معاصر تغییر کاربری یابد.

 

 

وی اضافه می‌کند: آثار مرمت شده در پایان نمایشگاه قرار است به لاهیجان رفته و برای مردم فرهنگ دوست این شهر به نمایش درآید.

 

قوامی ابراز امیدواری می کند، راه اندازی موزه نقاشان و خطاطان در خانه محصص، زمینه‌ای باشد تا اعتبار لازم برای مرمت باقی آثار نیز تخصیص یابد.

 

گفتنی است، این آثار شامل سبک‌های مختلفی همچون؛ رنگ‌روغن، آبرنگ، سیاه‌قلم، آب‌مرکب و... است. در مجموعه به نمایش درآمده، پرتره استاد حبیب محمدی و بهمن محصص نیز وجود دارد. طبیعت و زندگی شهری جایگاه مهمی در آثار این هنرمندان دارد. پرتره نقاش، خانه روستایی، آیینه و گلدان، زنی با چتر، بازار، خانه اعیانی، پل رودخانه، درخت و طبیعت، فردوسی، حمله نادرشاه، ماسوله، شالیزار و خانه روستایی، دریا و قایق، نام برخی از این آثار است.

کد خبر 1165468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha