بذر رایگان بین کشاوزران متقاضی کشت جایگزین توزیع می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: به منطور جلوگیری از مصرف آب، بذر رایگان به کشاوزران متقاضی کشت جایگزین توزیع می شود.

«حشمت زرین جوب» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام با اشاره به خشکسالی و کمبود منابع آب در استان، اظهار کرد: بذر گیاهان دارویی و گیاهان مقاوم به کم آبی و جایگزین محصولات پرآب بر به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده می شود.

 

وی افزود: کشاورزان به جای کشت محصولات آب بر ،گیاهان جایگزین چون کنجد، سورگوم (ذرت خوشه ای غیرخوراکی) و ارزن کشت کنند که صرفه اقتصادی و آبی دارد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام یادآور شد: با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی کشت محصولات با نیاز آبی بالا نظیر برنج، یونجه جدید و محصولات جالیزی چون هندوانه ممنوع است.

 

زرین جوب با بیان اینکه کشت های جایگزین با نیاز آبی پایین باعث صرفه جویی ۷۰ درصدی مصرف آب کشاورزی می شود گفت: به عنوان مثال گیاه سورگوم برای خوراک دام توانایی برداشت سه بار در هر سطح کشت را دارد و این گیاه دارای تناژ بالا در برداشت است.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر توزیع بذر رایگان این گیاهان، همچنین کمک های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت چهار درصد به کشاورزان پرداخت می شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام تاکید کرد: با کشت های جایگزین علاوه بر کاهش مصرف آب، کشاورزان با برداشت محصولات مقاوم به کم آبی بخشی از نیاز دام استان به خوراک را از طریق کشت سورگوم و ارزن تامین می کنند.

 

با توجه به مسئله کم آبی در بخش شرب و به خصوص کشاورزی استان ایلام، نیاز است راهکارهایی جدی برای صرفه جویی در مصرف آب در استان اتحاذ شود.

 

کد خبر 1167161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha