املش مهد پرورش قاریان قرآن/ مساجد پایگاه قرآنی باشند

حجت الاسلام اقبالی با اشاره به اینکه زمانی املش اصلا قاری قرآن نداشت ولی اکنون مهد پرورش قاریان و اساتید قرآنی است، گفت: املش اکنون جلوه خاصی در بین مراکز قرآنی استان دارد.

خبرگزاری شبستان _گیلان، نوشین کریمی؛ همان طور که فصل بهار، فصل رویش طبیعت و جان گرفتن دوباره آن است، نزول قرآن در ماه رمضان نیز حیاتی دوباره بر روح و جان انسان‌هاستخداوند متعال فرموده: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقان...» یعنی «ماهِ رمضان است ماهى كه قرآن، براى راهنمايى مردم، و نشانه‏ هاى هدايت، و فرق ميان حق و باطل، در آن نازل شده است.» 

 

همچنین امیرالمومنین (علیه السلام) در خطبه 110 نهج البلاغه فرمودند «قرآن بیاموزید که نیکوترین سخن است و در آن بیندیشید که بهار قلوب شماست و از نورش شفا بخواهید که درمان دردهای وجود شما است و آن را نیکو تلاوت کنید که حاوی سودمندترین سرگذشت هاست».

 

«سید عباس موسوی» با بیان اینکه همزمان با ماه مبارک رمضان، مراسم معنوی تفسیر قرآن در کنار جزخوانی روزانه قرآن کریم در مسجد اعظم این شهرستان در حال برگزاری است گفت: در این مراسم معنوی که پس از نماز عصر و در مسجد اعظم املش و با همکاری کانون فرهنگی هنری شهید ربانی این مسجد و دارالقرآن مسجد برگزار می شود، نمازگزاران و روزه داران مسجد از جلسات تفسیری حجت الاسلام «سید ابراهیم حسینی» نیز بهره مند می شوند.

 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان املش افزود: ماه رمضان ماه نزول برکات خداوندی و ماه مغفرت و خودسازی انسان است.

 

وی در ادامه معنویت افزایی و اعتلای فرهنگ قرآنی در جامعه را از اهداف مراسم سی روز با قرآن برشمرد.

 

در نگاه به عملکرد کانون های فرهنگی مساجد به سمت املش رفتیم، شهری در استان گیلان که در معرفی چهره‌های صاحب نام این شهر می‌توان به حاج «میرزا حبیب‌الله املشی» معروف به میرزای رشتی از مجتهدین صاحب نام عصر ناصری و از مشاهیر مراجع و مدرسین جهان اسلام در قرن ۱۳ و اوایل قرن ۱۴ و شیخ «بهاءالدین املشی» صاحب کتاب گوشه‌هایی از تاریخ گیلان که یاور میرزا کوچک خان و عضو هیئت اتحاد اسلام در جنبش جنگل نیز بود، اشاره کرد.

 

آیت الله «محمد مهدی ربانی املشی» عضو خبرگان قانون اساسی، خبرگان رهبری، شورای نگهبان و دادستان کل کشور نیز از علما برجسته این شهر استدر گذر از تاریخ این شهر که حالا خیلی ها آنرا مهد پرورش قاریان قرآنی می دانند به سراغ حجت الاسلام «محسن اقبالی» رفتیم که از سال 68 تاکنون برای تربیت قرآنی کودکان، نوجوانان و جوانان این شهر تلاش کرده است.

 

 

مسئول دارالقرآن و مسئول کانون فرهنگی هنری شهید ربانی مسجد جامع املش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: دارالقرآن را 30 سال پیش، وقتی که جنگ تمام شده بود بخاطر روایتی که از پیامبر مکرم اسلام که فرمودند «بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران یاد بدهد»، دایر کردم.

 

وی افزود: همین فرمایش برای ما نشانه ای شد تا برگزاری کلاس های تابستانی و قرآن کریم را در این مسجد شروع کنیم و یکی دو سال بعد که قرآن آموزان کمی پیشرفت کردند برای بالاتر بردن سطح آنان از شهرستان لاهیجان استاد «خوال»، «لطفی نیا» و... را دعوت کردیم که استاد «خوال» مستمر از سال 70 تاکنون هرهفته به املش می آیند و در شب های پنج شنبه کلاس های قرآن پرور ما دایر است.

 

اقبالی تصریح کرد: آقایان سپهری فر، حق پرست، اکباتانی، رضایی، علیزاده و... از جمله قاریان برجسته ای هستند که در مسابقات کشوری حائز رتبه و مقام هستند.

 

وی با اشاره به اینکه کلاس های تابستانی در رشته های مختلف اذان، احکام، مبانی دینی و قرآن از سال 69 تاکنون همیشه برگزار شده و فقط طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد گفت: با توجه به اینکه شروع کار ما همزمان با جشن نیمه شعبان بود، هر ساله به برکت روز میلاد ولی عصر(عج) مراسم ویژه ای در مسجد جامع این شهر برگزار می شود که کسی نتوانسته با این عظمت در استان گیلان برگزار کند.

 

 

اقبالی با تاکید بر اینکه فعالیت های ما در کانون و مسجد فراجناحی و بدور از حاشیه های حزبی برگزار می شود، افزود: ما در کلیه اعیادها و شهادت ها مراسم برگزار می کنیم و هیچ حزب و گروهی خودش را جدا از فعالیت های مسجد، کانون و دارالقرآن نمی بیند و در این مراسم ها شرکت می کنند و از این رو همیشه استقبال مردمی در حد بسیار خوب و شایسته بوده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی املش اصلا قاری قرآن نداشت ولی اکنون مهد پرورش قاریان و اساتید قرآنی است، گفت: املش اکنون جلوه خاصی در بین مراکز قرآنی دارد و قراء املش و لاهیجان سرآمد قاریان سایر استان هستند.

 

اقبالی با بیان اینکه کلاس های قرآنی ما در دو بخش قرآن عمومی و قرآن تخصصی برگزار می شود، ادامه داد: همیشه در کلاس های عمومی که در تابستان برگزار می شود یکی دو نفر استعداد کشف می شوند که وقتی مقداری بیشتر با آنها تمرین می کنیم به مرحله ای می رسند که به کلاس های استاد خوال معرفی می شوند و بعد از گذشت دو سه سال آموزش زیر نظر استاد به آنها اجازه می دهیم که در مراسمات اجرا داشته باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه هدف و تلاش ما نیز همین است اذعان کرد: در کنار این انگیزه و اعتماد به نفسی که نوجوان و جوانان داده می شود تا وارد عرصه شده و تجربه در محافل بزرگتر را کسب کند، معمولا تا زمانی که به مرحله پختگی و آمادگی کامل برای اجرای درست برسند، به آنها داده نمی شود چرا که اگر قرائتی را خراب کنند ممکن است کلا برای همیشه از این مسیر و فراگیری قرآن فاصله بگیرد.

 

 

اقبالی خاطر نشان کرد: این شرایط برای همه رده های سنی صدق می کند و بزرگ و کوچک ندارد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه کار جذب نسبت به گذشته سخت تر شده است چرا که در کنار تهاجم فرهنگی که به نظرم می شود برای آن با خوشرویی و تعامل بیشتر با کودکان و جوانان، برگزاری کلاس های متنوع و سرگرم کننده و مسابقات و... که مخاطب پسندتر باشد، چاره ای اندیشید، اظهار کرد: مشکل مهمتری که متاسفانه در اغلب مساجد وجود دارد اختلاف بین اعضای کانون، هیات امنا، ائمه جماعات، بسیج و....  است که نقش متولی اصلی مسجد را  گم کرده است و همین امر باعث خالی شدن و تعطیلی مساجد می شود.

 

وی گفت: در مساجد وحدت باید حرف اول را بزند و ما در این سال هایی که گذشت با توجه به همه اختلاف سلیقگی ها همواره به هم احترام گذاشته و روی هدف و آموزش های خود متمرکز هستیم.

 

اقبالی به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه«مساجد را به عنوان پایگاه قرآنی تشکیل دهید و به همدیگر سر بزنید» اشاره و خاطرنشان کرد: جزء خوانی قرآن بعد از نماز ظهر و عصر، مراسم شب های قدر، برگزاری محفل انس با قرآن در شب 27 ماه مبارک رمضان و... از جمله برنامه های ماه مبارک رمضان امسال است.

کد خبر 1167346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha