نظارتی بر پایانه‌های فروش نان وجود ندارد

سروی با بیان اینکه نظارتی بر پایانه‌های فروش نان وجود ندارد، گفت: بر این اساس هم شاهد قاچاق درون بخشی آرد هستیم و هم نان خشک به دامداری‌ها فروخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهدی سروی، کارشناس حوزه اقتصادی روز گذشته (یکشنبه 4 اردیبهشت) در برنامه میز اقتصادی درباره اینکه وضعیت امروز تخلفات در نانوایی‌ها به چه صورت است؟، گفت: با توجه به این که نظارتی بر پایانه‌های فروش نان وجود ندارد هم شاهد قاچاق درون بخشی آرد هستیم و هم نان خشک به دامداری‌ها فروخته می‌شود. با توجه به اختلاف نرخی که داریم قاچاق آرد صرفه اقتصادی مناسبی در کشور همسایه دارد.

 

وی درباره نقص در کدام بخش‌های ساختار کنترل عرضه آرد گفت:  دوستان در بازرگانی دولتی ادعا دارند که سامانه‌ها تکمیل شده، اما نظارت و اشراف کافی در حوزه آرد و نان وجود ندارد. سامانه جامع انبار‌ها اجرا نشده، زمین‌ها به درستی ثبت نشده و مواردی از این قبیل که به دستکاه‌های مختلف مربوط است و اغلب تقصیر را گردن دستگاه دیگر می‌اندازند.

 

سروی در این زمینه که ادامه دار شدن این فرایند چه آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت، گفت: با این روش کمبود و افزایش قیمت آرد و نان را در استان‌های مرزی شاهد خواهیم بود و قاچاق بیشتر خواهد شد. هنوز سامانه‌ای برای خرید گندم و نظارت بر آن نداریم، اما امکان مداخله بدون داشتن ابزار امکان پذیر نیست.

 

وی با بیان اینکه با این وضعیت فعلی باید اول کل زنجیره را در اختیار داشته باشند، گفت: شرکت بازرگانی دولتی متولی خرید تضمینی است پس باید پیش از کشت قرارداد خرید را بنویسد.

 

سروی با بیان اینکه باید بداند در چه زمینی چه مقدار محصول تولید شده و در اختیار چه بخشی قرار خواهد گرفت، افزود: سال گذشته ۱۲ میلیون تن پیش بینی تولید داشتیم در حالی که ۴ میلیون تن خریداری داشتیم و این نشان دهنده خطا در پیش بینی‌ها و نتیجه نداشتن سامانه مناسب است.

 

 

کد خبر 1169134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha