مسئولیت اجتماعی بزرگترین امر واجب الهی برای بندگان/ امام با قدرت مریدانش امنیت را ایجاد می کند

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی بزرگترین امر واجب الهی برای بندگان است گفت: امام هیچگاه با اعمال زور، مکر و فریب عمل نمی کند بلکه با قدرت مریدانش قدرت و امنیت را ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه در شبکه افق به سخنرانی پرداخته و در خصوص شب ٢٣ ماه مبارک رمضان گفت: در این شب رزق و روزی، ازدواج‌ها، و غیره از طرف خداوند متعال معین می شود. البته میزان توفیق در عبادت، ترک از معصیتها به خود فرد بستگی دارد. شب ٢٣ ماه مبارک رمضان تنها شبی که پرونده اعمال فرد به نزد حضرت بقیه الله (عج) می رود؛ بنابراین فرد به صورت جسمی و ذهنی در محضر ایشان حضور نخواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در خصوص اعمال شب ٢٣ ماه مبارک رمضان گفت: عزم داشتن یکی از نیازهای انسان برای پاک شدن از گذشته و داشتن آینده بهتر است. به عنوان مثال عده ای از بندگان خدا عزم به ترک گناه می کنند به همین دلیل خداوند متعال مسیر زندگی آنها را به سوی ترک گناه سوق می دهد.


استاد حوزه علمیه با استناد به روایات و آیات متعدد از قرآن مجید ادامه داد: مسئولیت اجتماعی بزرگترین امر واجب الهی برای بندگان است این مسئولیت باید در زندگی افراد وارد شود در واقع فرد باید از گناهان اجتماعی توبه و عزم اجتماعی داشته باشد.


استاد حوزه علمیه افزود: پیامبر اکرم (ص) برای رهایی انسانها فرستاده شده است زیرا انسان اشرف مخلوقات هست. بنابراین انسانها با راهنمایی گرفتن از فرمایشات پیامبر خدا (ص) می توانند موانعی از جمله قدرت طلبها را از بین ببرند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با استناد به روایتی از امیر مومنان امام علی (ع) گفت: اولین جلوه از مجازات الهی خراب شدن قلب است در واقع فرد شرکت در جهاد را وظیفه اجتماعی خود نمی داند. البته جهاد دارای مراتبی از جمله جهاد با زبان، جهاد با قلب، جهاد از منکر، جهاد با قدرت طلبی و غیره است. افرادی که به وظیفه اجتماعی خود عمل نمی کنند بسیار مزمت خواهند شد؛ زیرا قلب آنها دچار معکوس و واژگونی شده است. در واقع محدود کردن مسایل اجتماعی در اخلاق اجتماعی بسیار حرکت ظالمانه ای است.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انقلابی بودن به معنی از بین بردن فقر در دنیا است. بنابراین در این شب های مبارک قدر باید عزم خود را با قبول کردن مسئولیت اجتماعی به امام زمان (عج) نشان داد. 


حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به خطبه امیر مومنان امام علی (ع) گفت: انسانها برای تعاون خداوند متعال باید عجله کنند آنچه چیزی که مردم به آن محتاج هستند تناسخ در راه قیام به عدل و برقراری حق خداوند متعال است در واقع تعاون برای برقراری حق و کمک به امام زمان (عج) است زیرا فرد مومن دلسوز و اجتماعی هست.

 

وی در پایان با اشاره به خطبه امیر مومنان علی (ع) در نهج‌البلاغه خاطرنشان کرد: حق امام و والی بزرگترین حقی که خدا واجب کرده است. در واقع درست عمل کردن حق رعیت و حق والی سبب می شود همه چیز درست شود. چراکه امام هیچگاه با اعمال زور، مکر و فریب عمل نمی کند بلکه با قدرت مریدانش قدرت و امنیت را ایجاد می کند.

کد خبر 1169501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha