تعهدات آموزشی فنی حرفه‌ای کردستان ۵۰ درصد افزایش یافت

وکیلی گفت: در سال ۱۴۰۱ تعهد آموزشی استان ۵۰ درصد افزایش یافته است و ۶ میلیون و ۳۰۴ هزار نفر باید در سال جاری آموزش انجام شود که نیازمند کمک تمامی نهادها هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، فردین وکیلی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان در جمع اصحاب رسانه استان اظهار کرد: سازمان فنی حرفه‌ای نهادی است که متولی آموزش‌های غیر رسمی در سطح کشور است و بحث آموزش در فنی حرفه‌ای رویکرد مهارت آموزی دارد و تاکید اساسی در این زمینه است تا منجر به ایجاد شغل شود.

 

وی دغدغه اصلی امروز را بیکاری خواند و گفت: سعی براین است تا با شناسایی نیاز جامعه و نیاز بازار، با آموزش زمینه ساز ایجاد اشتغال شود و دغدغه بیکاری را کاهش دهد.

 

وکیلی با اشاره به لزوم همکاری اصحاب رسانه در راستای ترویج فرهنگ مهارت آموزی اعلام کرد: جامعه نیاز به  به روز شدن و نوآور شدن دارد و در راستای آموزش فنی حرفه ای می‌تواند خدمات گسترده ای برای آموزش و بروزرسانی مهارت های افراد داشته باشد.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان یادآور شد: در بخش دولتی کارگاه‌های مجهز و مربیان توانمندی در استان داریم که موفقیت‌های استان در مسابقات ملی و جهانی در حوزه مهارت گواه بر این ادعاست.

 

وکیلی نیاز جامعه را مهارت آموزی دانست و بیان کرد: مدرک‌ گرایی نیاز جامعه نیست و باید مدارک تحصیلی متناسب با نیاز بازار کار جامعه باشند بنابراین روی توانمندی افراد باید کار شود.

 

آزمون‌های فنی حرفه‌ای براساس استانداردهای بین‌المللی برگزار می‌شود

 

وی اعلام کرد: آزمون‌های فنی حرفه‌ای براساس استانداردهای بین‌المللی برگزار می‌شود و به دلیل سخت بودن آزمون‌ها گرایش به سمت مهارت‌آموزی و شرکت در آزمون‌ها کم است.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان تعداد مراکز فنی و حرفه‌ای استان را 16 مرکز دانست و گفت: 121 کارگاه نیز در استان تجهیز شده اند که در رشته های مختلف به ارائه آموزش می پردازند.

 

وکیلی یادآور شد: در سال 1400 حدود یک‌هزار و 271 دوره آموزشی برگزار کردیم که در 330 حرفه آموزشی این دوره‌ها برگزار شده است.

 

وی گفت: در سال 1400 در حوزه آسیب دیدگان اجتماعی که شامل خانواده‌های آسیب دیده در بحث اعتیاد بوده یازده هزار و 265 نفر، افراد دارای معلولیت 21 هزار و 286 نفر ساعت و دانش آموختگان دانشگاهی 22 هزار و 627 نفر آموزش دیده اند.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان اضافه کرد: 562 هزار و 750 نفر ساعت دانش‌آموز، 42 هزار و 818 نفر ساعت دانشجو، 24 هزار و 321 نفر ساعت زنان خانه‌دار، 35 هزار و 293 نفر ساعت زنان سرپرست خانوار، 180 هزار و 161 نفر از مناطق روستایی و 9 هزار، 192 نفر از ساکنان مناطق مرزی استان و بیش از 265 هزار نفر از سربازان نیز در سال 1400 آموزش دیدند.

 

دو میلیون و 282 هزار و 507 نفر ساعت در سال 1400 آموزش مهارت آموزی دیدند

 

وکیلی اذعان کرد: 678 متقاضی مهارت آموزی در سال گذشته آموزش دیدند و در مجموع دو میلیون و 282 هزار و 507 نفر ساعت در سال 1400 آموزش ارائه شده است.

 

وی تصریح کرد: در سال 1401 تعهد آموزشی استان 50 درصد افزایش یافته است و 6 میلیون و 304 هزار نفر باید در سال جاری آموزش انجام شود که نیازمند کمک تمامی نهادها هستیم.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان عنوان کرد: در بخش آموزش‌های آزاد فنی حرفه ای 2 میلیون و 305 هزار و 593 نفر ساعت آموزش دیده اند و در مراکز جوار کارگاهی که در کنار تولید نیاز آموزشی را تامین می کنند نیز دوره های آموزشی برگزار شده است.

 

وکیلی اضافه کرد: کردستان ظرفیت لازم را دارد که مراکز جوار کارگاهی را فعال کند تا بتواند آموزش های مهارتی را در کنار واحدهای تولیدی برای نیروهای در حال کار اجرا کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال 1400 تعهد استان 29 مرکز جوار کارگاهی بود که با داشتن 34 مرکز جوار کارگاهی بیشتر از تعهد عمل کردیم و در بخش آموزشگاههای آزاد فنی حرفه ای نیز 67 مرکز ایجاد کردیم که با صدور مجوزهای سه روزه و تسهیل در روند صدور مجوز این آموزشگاهها افزایش یافته است.

 

2 میلیون و 305 هزار و 593 نفر ساعت آموزش یادآور شد: در سال 1401 درصددیم تا از دو میلیون و 300 هزار آموزش در آموزشگاههای آزاد تعهدات خود را افزایش دهیم و این نیاز به استقبال بخش خصوصی دارد.

 

کیفیت آموزش از اولویتهای فنی حرفه ای استان است

 

وکیلی کیفیت ارائه دوره‌های آموزشی را از اولویت‌های فنی حرفه‌ای استان خواند و گفت: به منظور افزایش کیفیت مهارت‌های آموزشی میزان بازرسی‌ها در استان افزایش یافته و در سال گذشته 323 مورد بازدید در استان از خدمات آموزشی مراکز فنی حرفه‌ای انجام شد و امسال رویکرد براین است که تعداد بازرسی‌ها افزایش یابد.

 

وی اظهار کرد: براساس گزارش اداره سنجش و صلاحیت حرفه‌ای در سال 1400 بیان می کند، در حوزه حاضران بخش آنلاین 11 هزار و 715 نفر متقاضی داشته‌ایم که 7 هزار و 304 نفر قبول شده‌اند و 2 هزار و 730 نفر در بخش صنعت ساختمان متقاضی داشته ایم که یک هزار و 880 نفر قبول شده‌اند.

 

وی برگزاری آزمون‌های ادواری را از دیگر فعالیت‌های فنی حرفه‌ای دانست و گفت: سال گذشته 16 هزار و 985 نفر در آزمون شرکت کردند که از این تعداد 11 هزار و 47 نفر قبولی نهایی داشتیم.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان تصریح کرد: در سال جاری در حوزه سنجش سعی داریم تجهیز کارگاه نجش آزمون عملی برق را انجام دهیم.

 

برگزاری مسابقات ملی اپلیکیشن در کردستان

 

وکیلی برگزاری مسابقات ملی اپلیکیشن که با استقبال گسترده در سنندج برگزار شد را نیز از دیگر فعالیت‌های انجام شده در استان دانست و گفت: امسال نیز برای دومین بار کردستان میزبان برگزاری این دوره از مسابقات ملی خواهد بود.

 

وی گفت: کردستان در برگزاری آزمون های فنی حرفه ای جزو ادارات موفق استان محسوب می‌شود و این مهم با همکاری و مشارکت آموزشگاههای آزاد محقق شده است.

کد خبر 1175895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha