ایجاد منطقه آزاد کشاورزی راه حل برون رفت از مشکلات کشاورزی منطقه

سعید برخوری گفت: یکی از راه حل های برون رفت از مشکلات کشاورزی منطقه، ایجاد منطقه آزاد کشاورزی است تا به دور از قوانین صادرات و واردات بتوان به راحتی محصولات کشاورزی این منطقه را به بازارهای هدف صادر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، امروز ۳۱ اردیبهشت ماه نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با جمعی از اصحاب رسانه، برگزار شد.
 
«سعید برخوری» در این نشست، کشاورزی جنوب کرمان را متفاوت تر از سایر مناطق کشور قلمداد کرد و گفت: کشاورزی این منطقه خارج از فصل است و محصولاتی که تولید می شود با توجه به نوبرانه بودن برای این که فاسد نشوند باید سریع تر به بازارهای هدف ارسال شوند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ابراز کرد: از آنجایی که کشت محصولات کشاورزی این منطقه خارج از فصل است بنابراین صنایع تبدیلی راه حل مناسبی برای حل مشکل کشاورزی این منطقه نیست عدم سود دهی ۱۴ کارخانه رب گوجه فرنگی در این منطقه گواهی بر این مدعا است.
 
وی اظهار کرد: یکی از راه حل های برون رفت از مشکلات کشاورزی منطقه، ایجاد منطقه آزاد کشاورزی است تا به دور از قوانین صادرات و واردات بتوان به راحتی محصولات کشاورزی این منطقه را به بازارهای هدف صادر کرد.
 
برخوری ادامه داد: کشاورزی قراردادی و بیمه درآمدی نیز می تواند تا حد زیادی به حل مشکلات کشاورزان منطقه کمک کند.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان این راه حل ها را اصولی و منطبق با تجربه برشمرد و عنوان کرد: منطقه آزاد کشاورزی برای نخستین بار در کشور راه اندازی می شود.
 
وی اضافه کرد: طرح راه اندازی منطقه آزاد کشاورزی جنوب کرمان در شورای برنامه ریزی استان مطرح و در سند آمایش استان تصویب شده و اکنون در دست مطالعه است.
 
برخوری مزیت کشاورزی منطقه را در صادرات محصولات دانست و خاطرنشان کرد: در طرح منطقه آزاد کشاورزی نهاده های کشاورزی از شرکت های معتبر وارد کشور شده و می توان محصولات نوبرانه منطقه را صادر کرد.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با یادآوری این مطلب کشاورزی قراردادی از برنامه های وزارت کشاورزی است، اظهار کرد: تاکنون این طرح شامل گندم و برنج شده و قرار است محصول پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی جنوب کرمان را نیز شامل شود.
 
وی تصریح کرد: برای رفع مشکل کشاورزان جنوب کرمان طرح منطقه آزاد کشاورزی و کشاورزی قراردادی مکمل یکدیگر هستند.
 
برخوری با اشاره به طرح بیمه درآمد، عنوان کرد: این طرح شامل بیمه خسارت و بیمه درآمد کشاورزان می شود و بر همین اساس کشاورز محصولات خود را بیمه درآمد می کند تا بتواند بدون دغدغه کشاورزی کند.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات کشاورزی این منطقه، خرد بودن اراضی آن است و اگر اراضی منطقه در حد زیاد بود آن وقت می شد به صورت یکپارچه چندین هکتار را به کشت گندم یا کلزا اختصاص داد.
 
وی در خاتمه عنوان کرد: راه اندازی تشکل های کشاورزی برای محصولات مختلف کشاورزی از دیگر راه حل های اصولی شدن کشاورزی جنوب کرمان است.
کد خبر 1177460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha