فتح  خرمشهر تصور تصاحب خاک ایران را از سر دشمن بیرون کرد

امیر جعفری با اشاره به خسارت سنگین دشمن در عملیات بیت المقدس گفت: دشمن بعد از آزادی خرمشهر تصور تصاحب خاک ایران را از سر بیرون کرد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: همزمان با تجهیز کامل رژیم بعث عراق توسط دولت‌های غربی علیه تمامیت ارضی خاک ایران و حمله آنان به خاک کشور، علی‌رغم مقاومت و دلیری‌های مردم در تاریخ ۴ آبان ۱۳۵۹، خرمشهر به اشغال نظامیان این رژیم درآمد. اشغال خرمشهر صدام و حامیانش را به رویایی تصرف کامل خوزستان امیدوار کرد، از این‌رو بار‌ها در سخنان خود اعلام می‌کرد: «اگر خرمشهر سقوط کند و ایرانی‌ها آن را پس بگیرند من کلید بصره را به آنان تقدیم خواهم کرد.» رژیم بعث با نوشتن و سردادن شعار‌هایی مانند آمدیم تا بمانیم، شروع به فعالیت‌هایی برای ضمیمه کردن خرمشهر به عراق می‌کرد. بنابر اسناد تاریخی رژیم بعث عراق پیش از حمله به خاک کشور، نقشه‌هایی در کتاب‌های درسی مدارس چاپ کرده بود که خوزستان ایران را به عنوان «عربستان»، آبادان را «عبادان»، خرمشهر را «محمره»، سوسنگرد را «خفاجیه»، و اهواز را «الاحواز» آورده بود. برابر طرحی که در وزارت خارجه انگلیس تصویب شده بود می‌خواستند استان خوزستان را ظرف یک هفته به اشغال درآورده و به عنوان جمهوری آزاد ایران نام‌گذاری کنند و بعد از یک سال آن را به طور رسمی به کشور عراق ضمیمه کنند. در همین رابطه گفتگویی با سرتیپ دوم مجتبی جعفری، عضو هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی در مورد عملیات بیت المقدس به شرح زیر ارایه می شود.

 

عملیات بیت المقدس را چگونه توصیف می کنید؟

عملیات بیت المقدس در تاریخ 10/2/1361 شروع شد و تا سوم خرداد 61 به مدت 25 روز به طول انجامید و منجر به آزادسازی حدود پنج هزار کیلومتر مربع سرزمین مقدس کشورمان شد که توسط دشمن تصاحب شده بود و در نهایت خرمشهر آزاد شد. این عملیات از بزرگترین، طولانی ترین و موفق ترین عملیات های نظامی زمینی در هشت سال دفاع مقدس است.

 

نقش ارتش و سپاه و نیروهای مردمی در عملیات بیت المقدس توضیح بفرمایید؟

این عملیات در چهار مرحله زمان بندی شده انجام شد و رزمندگان اسلام با عبور از رودخانه کارون که یکی از مراحل بسیار سخت و مهم عملیات بود، خود را به شرق رودخانه کارون رساندند و از آنجا حملات خود را علیه دشمن آغاز کردند. این عملیات با شرکت تیپ ها و لشکرهای تازه تشکیل شده سپاه پاسداران، بسیجیان جان بر کف و تیپ ها و لشکرهای متعدد نیروی زمینی ارتش و نیروی دریایی در عبور از رودخانه و نیروی هوایی در پشتیبانی و خلبانان شجاع هوانیروز به عنوان پشتیبانی نزدیک انجام شد.

 

تعداد اسرا و تلفات دشمن در این عملیات توضیح بفرمایید؟

بلافاصله بعد از عملیات فتح المبین که در غرب دزفول انجام شد، بدون آنکه به دشمن اجازه دهیم عملیات بیت المقدس آغاز شد و به موفقیت رسیدیم. 19 هزار اسیر در این عملیات گرفته شد که در جنگ های معاصر و تاریخی ما منحصر به فرد بود. دشمنی که توان انسانی بالایی را ذخیره کرده بود تا جلوی ما بایستد و نگذارد شهر اشغال شده ایران اسلامی را آزاد کنیم نه تنها این کار را نتوانست انجام دهد بلکه 19 هزار رزمنده دشمن به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

 

رژیم بعث در سه روز مانده به فتح خرمشهر بر روی رودخانه الوند پل زده بودند تا نیروهای خود را تقویت کرده و اگر نیروها نتوانستند مقاومت کنند از آنجا فرار کنند که خلبان شجاع نیروی هوایی ارتش صبح روز سوم خرداد ساعت شش بامداد این پل را مورد هدف قرار داده و تصاویر تاریخی از تصاویر پوتین، کلاه آهنین نظامی و قمقمه در کنار رودخانه کارون به جای مانده است و برخی از سربازان دشمن خود را به رودخانه زده و بقیه اسرا به اسارت درآمدند.

 

آیا عملیات های دفاع مقدس از جمله عملیات بیت المقدس می تواند در زمان فعلی در مواجه با دشمن مورد بهره برداری قرار بگیرد؟

 هر اقدام نظامی به فراخور مشخصاتی که دارد حتی اقدامات نظامی تاریخی که با اسب و سایر تجهیزات آن زمان به جنگ می رفتند و چه عملیات های دفاع مقدس ویژگی هایی دارند که در هر زمان قابل الگوگیری است که از آن جمله می توان به ابتکارات در طی عملیات اشاره کرد و فرمانده ای که می خواهد عملیات را پیش ببرد گاهی در موقعیتی قرار می گیرد که باید تصمیمات ویژه بگیرد که ما در بیت المقدس از این ویژگی برخوردار بودیم و در زمان کنونی نیز اگر مورد مشابهی در این زمینه وجود داشته باشد، تجربه آن را داریم و می توانیم آن را پیاده سازی کنیم.

 

نقش رزمندگان در عملیات بیت المقدس چگونه ارزیابی می کنید ؟

ایمان و شجاعت رزمندگان موجب موفقیت در این عملیات شده است و اکنون نیز قابل الگوبرداری است. وحدت میان رزمندگان، هماهنگی میان نیروهای مختلف و شکل کلی این عملیات نه تنها برای امروز بلکه برای سال های دور آینده نیز در صورت نیاز قابل استفاده است.

 

اهمیت خرمشهر و جایگاه این نقطه از کشور برای دشمن تا چه اندازه حائز اهمیت است ؟

خرمشهر بندر بسیار مهمی بوده است و در طول تاریخ این بندر مورد تهاجم و اشغال دشمن قرار گرفته است و هر بار با زد و بند سیاسی و واگذاری امتیاز این بندر را آزاد کردیم و تنها منطقه ای که خرمشهر به دست دشمن افتاده و با نیروی بازوی رزمندگان و قوه الهی آزاد شده و هیچ امتیازی به دشمن داده نشده است در دفاع مقدس بوده که این آزادی آن قدر مورد اهمیت بوده است و آن قدر برای دشمن دندان شکن بوده است که دیگر دشمن نمی تواند تصور تصاحب این بندر را در مخیله خود داشته و این تجربه را تکرار کند. در این عملیات ایران اسلامی بدون دادن امتیاز به دشمن با موفقیت و پیروزی این شهر را آزاد کرد.

 

 

کد خبر 1179877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha