نشست فکری «امام خمینی (ره) فانوس هدایت انقلابیون و چراغ‌راه عارفان» در لاذقیه

نشست فکری با عنوان «امام خمینی (ره) فانوس هدایت انقلابیون و چراغ‌راه عارفان» در خانه فرهنگ کشورمان در لاذقیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با سی و سومین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، نشست فکری با عنوان «امام خمینی (ره) فانوس هدایت انقلابیون و چراغ‌راه عارفان» در خانه فرهنگ کشورمان در لاذقیه برگزار شد.

 

در این نشست که با حضور علاقه‌مندان، فرهیختگان و مسئولین فرهنگی محلی ازجمله قائم مقام مدیر اوقاف استان، مدیرکل فرهنگی استان و مدیر موزه لاذقیه برگزار شد، علاوه بر وابسته فرهنگی کشورمان، پژوهشگر تاریخ «بسام جبلاوی» نایب رئیس انجمن فرهنگی العادیات در لاذقیه و محقق علوم اسلامی «منیر الحافظ» نایب رئیس اتحادیه نویسندگان عرب شعبه "رقه" نیز به ارائه دیدگاه خود نسبت به اندیشه‌های ناب عرفانی و انقلابی امام خمینی (ره) پرداختند.

 

«حامد حسن» سفیر سابق سوریه در کشورمان و «ماریا مرتکوش» شاعر اهل لاذقیه نیز در این برنامه مشارکت کردند.

 

 تاثیر شخصیت حضرت امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی بیش از نقش یک رهبری بود

 

این نشست با تلاوت آیاتی نورانی از قرآن مجید توسط قاری شیخ «احمد وطفه» آغاز شد و در ادامه وابستۀ فرهنگی و مسئول خانۀ فرهنگ کشورمان در لاذقیه ضمن خوشامدگویی به حاظران درخصوص مناسبت و موضوع این گردهمایی گفت:حضرت امام خمینی (ره) از کم نظیرترین و ممتازترین شخصیت‌های تاریخ بشریت است که با اندیشه‌های بلند الهی و تلاش‌های صادقانه خویش مسیرتاریخ را دگرگون کرد و سرمنشاء تحولات عظیمی درایران و جهان شد.

 

 وابستۀ فرهنگی و مسئول خانۀ فرهنگ کشورمان در لاذقیه افزود: او نمونه انسان کامل و شخصیتی جامع است که یکی از اصیل‌ترین انقلاب‌های تاریخ را به پیروزی رساند و نظامی بی‌بدیل را پایه ریزی و رهبریکرد که با تکیه برعنصرآگاهی، استقامت و شجاعت تزلزلی آشکار در ارکان و مبانی مکاتب الحادی و تمدن‌های مادی غرب و شرق بوجود آورد. امامی که با اندیشه‌های الهی خود جهان مادی را که در رقابت تنگاتنگ دو مکتب زمینی لیبرالیستی و مارکسیستی قرار داشت با بهت و حیرت مواجه ساخت.

 

علیرضا فدوی در ادامه اضافه کرد: تاثیر شخصیت حضرت امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی بیش از نقش یک رهبری بود. حضرت امام خمینی، معمار انقلاب اسلامی دارای ساحتهای گوناگونی است که نمی‌توان همه آن را در چنین مجالی تجزیه وتحلیل کرد.

 

وی سپس به عنوان نمونه برای تبیین اندیشه حضرت امام برای حضار، به برخی از ابعاد علمی ایشان در حوزه های فقهی، فلسفی، عرفانی و ایدئولوژیک اشاره کرد.

 

در ادامه برنامه پژوهشگر تاریخ آقای «بسام جبلاوی» نایب رئیس انجمن فرهنگی العادیات در لاذقیه با ارائه مقاله خود با عنوان «امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی» به بیان عظمت شخصیت امام خمینی (ره) و زندگی سرشار از قهرمانی و فداکاری ایشان پرداخت و گفت: امام خمینی (ره) با جسارت و درایت تمام با حوادث بین‌المللی و مشکلات داخلی زمان خود برخورد کرد.

 

جبلاوی تلاش نمود عناصر فکری و مؤلفه‌‌هایی که انقلاب در راهبرد خود برای نیل به اهدافش بر آن استوار بود را تشریح کند.

 

وی در این ارتباط از سیره امام خمینی (ره) و سخنان و نوشته‌های ایشان که برنامه کلی انقلاب را ترسیم می‌کرد، شواهدی ذکر کرد. برنامه‌ای که برای حفظ اسلام و حمایت حقوق مسلمانان ومصلحت آنها تلاش کرده است.

 

وی همچنین ضمن اشاره به وضعیت اسف‌بار ملت ایران قبل از انقلاب در نظام سلطه جهانی و ترویج عدم خودباوری در جامعه آن زمان ایران، خاطرنشان کرد: راهبرد بی مانند امام خمینی (ره)، ایجاد جنبش عظیم برای بازگرداندن غرور و عزت ملت بزرگ ایران بود.

 

جبلاوی در خصوص روندهای اقتصادی و اجتماعی گفت: انقلاب امام خمینی (ره) ابعاد مختلفی را در بر می‌گرفت، چه در زمینه مبارزه با اسراف و هدر رفت منابع اقتصادی و چه در زمینه مقابله با گسترش مظاهر فساد. انقلاب اسلامی در تلاش برای تحقق رفاه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم با تکیه بر استعدادها وتوانمندی‌های ملی استوار است. از نظر ایدئولوژی، جبلاوی تعدادی از تأثیرات مثبت رویکرد امام خمینی (ره) را در احیای هویت دینی و حفظ شریعت اسلامی از انحراف را برای حضار روشن کرد.

 

وی در پایان سخنان خود به این نتیجه رسید که این انقلاب بزرگ و آثار درونی و بیرونی آن چهره تاریخ را دگرگون کرده است و امام خمینی (ره) با پروژه انقلابی همه جانبه خود استقلال، اراده و قدرت را به ملت ایران و انقلابیون سراسر گیتی بازگردانده است.

 

سومین و آخرین مشارکت کننده در این نشست محقق علوم اسلامی «منیر الحافظ» نایب رئیس اتحادیه نویسندگان عرب شعبه "رقه" بود.

 

الحافظ در مقاله‌ای با عنوان «عشق عرفانی در اندیشه امام خمینی (ره)» با روشی تحلیلی به ارائه دیدگاه فکری و ادبی خود از جنبه عرفانی شخصیت امام خمینی (ره) پرداخت.

 

وی تحقیق خود را با بیان تاریخچه پیدایش پدیده عرفان و مروری بر مهم‌ترین مراحل تاریخی تجربه عرفانی شروع کرد و در نهایت با  بیان ماهیت سبک عرفانی امام خمینی (ره) به پایان برد. وی امام را یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های عرفان در عصر جدید معرفی کرد و خاطرنشان ساخت: فلسفه، علم کلام و تفسیر نزد امام خمینی (ره) جزو عرفان ایشان است، در حالی که سیاست با جنبه فقهی پیوند خورده است. اینجا یک پرسش بسیار مهم مطرح می‌شود: امام خمینی (ره) چگونه توانستند میان گرایش عرفانی و انقلاب سیاسی خود برابری وتناسبی ایجاد کنند؟ به ویژه اینکه آن حضرت از جمله کسانی نبودند که با به کار بردن اشاره و رمز  (مثل حلاج و سهروردی) بر علیه رژیم پهلوی سخن بگویند. ایشان صراحتاً اعلام می‌کردند که می‌خواهند تاج و تخت شاه را از بین ببرند و رژیم او را سرنگون کنند تا یک ساختار سیاسی جدیدی مبتنی بر مشروعیت دینی ایجاد کنند.

 

الحافظ خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) مفاهیم سیاسی بسیاری را برگرفته از همین سازوکار و نظام عرفانی خلق کرده‌‌اند، بنابراین جای تعجب نیست که در گفتار سیاسی یا علمی ایشان، دوگانگی (خدا-انسان) را ملاحظه کنیم. این امر باعث شد که  امام خمینی (ره) جریانی آمیخته بین انقلاب و عرفان تشکیل دهند. امام خمینی (ره)  اولین درجه انقلاب سیاسی را انقلاب درونی در روح انسانی فرد دانسته‌اند و بعد از آن نهضت و انقلاب بزرگی می‌آید که پیشگام آن جامعه است نه فرد.

 

سپس  الحافظ تعدادی از اشعار عرفانی حضرت امام را ارائه کرد و معنی برخی از اصطلاحات عرفانی در اشعار ایشان مانند می، جام، میخانه، خرابات و اصطلاحات دیگری را که دارای معانی عمیق عرفانی هستند را شرح داد.

 

 

 

در ادامه برنامه « ماریا مرتکوش» شاعر اهل لاذقیه به ارائه تعدادی از اشعار عرفانی حضرت امام خمینی (ره)  را به زبان عربی برای حاضران پرداخت.

 

در پایان این برنامه «حامد حسن» سفیر سابق سوریه در ایران (2003 - 2012) به عنوان سخنران افتخاری این نشست در سخنانی کوتاه گفت: پیروزی انقلاب اسلامی تمام نقشه‌های آمریکا و صهیونیست‌ها را در منطقه خنثی کرد و این پیروزی کمک زیادی به فروپاشی پیمان کمپ دیوید کرد.

 

وی افزود: دشمنان انقلاب اسلامی امپریالیسم، صهیونیسم و ​​آمریکا هستند و از ابتدا به دلیل اینکه انقلابی آزادی‌بخش است با آن مبارزه کردند و با آن از وحشتناک‌ترین و قدرتمندترین سلاح‌های روانی، نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک استفاده کردند که نشان دهنده اهمیت این انقلاب و خطر آن برای نقشه‌ها و برنامه‌های مخرب آنها در منطقه است.

 

وی ادامه داد: موشه شارت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، گفت، «من نمی‌دانم اولین کشور که با اسرائیل صلح خواهد کرد کدام است، اما می‌دانم که کشور دوم لبنان خواهد بود.» اما انقلاب اسلامی امیدها و رویاهای آنها را نابود کرد. قدرتمندترین رژیم دیکتاتوری مرتبط با آمریکا و اسرائیل را سرنگون کرد.

 

حامد حسن خاطرنشان کرد: مردم ایران در پاسداری از انقلاب خود موفق شدند و با همکاری مردم سوریه موفق خواهند شد همه دشمنان خود را شکست دهند و روح انقلاب اسلامی همیشه پیروز خواهد بود.

کد خبر 1183079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha