تهیه خون و فرآورده های خونی سالم مهمترین چالش سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان

سرپرست سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان از تهیه خون و فرآورده های خونی سالم به عنوان مهمترین چالش سازمان انتقال خون استان یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، «رضا عباسی» در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: سازمان انتقال خون سیستان وبلوچستان با گذشت حدود ۴ دهه از آغاز فعالیت، و با کسب جایگاه  مناسب در سطح انتقال خون کشور، با رعایت استانداردهای ملی انتقال خون ایران مسئول تهیه و توزیع خون و فرآورده خونی کافی و سالم می باشد.

 

سرپرست انتقال خون سیستان و بلوچستان یادآور شد: پایگاه انتقال خون زاهدان در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۶۱ خونگیری و فرآوری را شروع کرده است؛ سازمان با فعال بودن بخش های اداری، ثبت نام، معاینه، خونگیری، فرآورده، آزمایشگاه روتین، آزمایشگاه غربالگری، کنترل  کیفی، پخش خون، تضمین کیفیت، هموویژلانس، آموزش و تجهزات پزشکی، انبار، جذب و نگهداری اهدا کنندگان در حال خدمت رسانی به مردم سیستان وبلوچستان می باشد.

 

عباسی تصریح کرد: از آنجایی که بالاترین میزان بیماران تالاسمی کشور در سیستان و بلوچستان می باشد و همچنین آمار بالای تصادفات جاده، شیوع بالای مرگ و میر مادران و با  عنایت به جمعیت بالای استان قریب به ۳ میلیون نفر و تامین خون و فرآوردهای خونی ۲۶ مرکز درمانی و ۵ مرکز جراحی محدود، در حال حاضر مهمترین چالش سازمان انتقال خون استان تهیه خون و فرآوردهای خونی سالم و و کافی جهت نیازمندان به خون می باشد که قسمت اعظم خون مورد نیاز بیماران استان توسط سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان و کمبود آن توسط شبکه ملی خون رسانی تامین می شود.

 

وی افزود: در سال ۱۴۰۰تعداد ۷۲ هزار و ۱۹ مراجعین اهدای خون بودند و تعداد خونگیری ۵۷ هزار و ۵۰۴ نفر بودند از این تعداد ۳۳هزار و۶۵۷ نفر از اهداکنندگان مستمر و ۱۵ هزار  و ۷۲۲  نفر با  سابقه قبلی بودند و تعداد ۸ هزار و ۱۲۵ نفر برای اولین بار خون اهدا کردند.

 

سرپرست انتقال خون سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بیشترین اهدا کنندگان در رده سنی بین ۳۱ تا ۴۰ سال می باشد و این آمار برای کشور تا ۳۰ تا ۴۰ سال می باشد.

 

عباسی گفت: ۷/۳ درصد اهداکنندگان را زنان و ۹۲/۷ درصد اهدا کنندگان مربوط به مردان می باشد و میانگین اهدای زنان کشوری ۵/۵ درصد می باشد .

 

وی افزود: بیشترین درخواست و مصرف گروه های خونی مربوط به گروه خونی O و A  می باشد.

 

 

کد خبر 1184459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha