وزیر فرهنگ لبنان : امام علی بن موسی الرضا یکی از قله های بزرگ عالی اسلام است

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نشست مجازی با عنوان «امام رضا (ع) سرچشمه علم و تقوا و الگوی نسل ها» را برگزار کرد.

به گزارش  خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت میلاد امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نشست مجازی با عنوان امام رضا(ع) سرچشمه علم و تقوا و الگوی نسل ها را با سخنرانی قاضی محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان، آیت الله شیخ دکتر محمد حاج ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری و مشاور رئیس جمهوری اسلامی ایران، شیخ احمد قبلان مفتی ممتاز جعفری، زهیر جعید هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی در لبنان، و اسقف ابراهیم سروج و سیدمحمد رضا مرتضوی وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، برگزار کرد.

 

ابتدای این برنامه با سخنرانی سید محمدرضا مرتضوی وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان آغاز شد. وی دراین سخنرانی گفت: امام هشتم شیعیان امام رضا(ع) است. امام علی بن موسى الرضا(ع) در خانه علم، تقوا و خانه نبوت و امامت بزرگ شد و سی و پنج سال با پدرش امام موسی بن جعفر(ع) زندگی کرد و از ایشان علوم پیامبر(ص) و علوم جدش امیرالمؤمنین(ع) و نیاکان پاکش(ع) را فرا گرفت و این علاوه بر آن چیزی است که خداوند از علم لدنی به او عطا کرده است.

 

مرتضوی افزود: تمام دوستان و مخالفان امام رضا(ع) که هم دوره ایشان بودند، به علو شأن و شایستگی وفضل امام رضا معترف بودند.

 

سید محمد رضا مرتضوی همچنین از صفات و ویژگی‌ ها و عظمت امام رضا(ع) و قدرت شخصیت و مواضع ایشان در برخورد با فضل بن سهل - بزرگترین مرد دربار عباسی - هنگامی که فضل از ایشان امان نامه طلب کرد، مطالبی را ارائه کرد.

 

مرتضوی ادامه داد : امام رضا (علیه السلام) امامی است، که مرحله تعالی را درک کرد چه در زمانی که در مدینه یا در ایران زندگی می کرد هنگامی که مأمون به فضل امام اعتراف کرد و دریافت که در جهان اسلام، نه از عباسی ها ونه علویین، کسی از لحاظ علم و فضل و حکمت و معنویت و اتکاء به خدا، با امام رضا(ع) برابری نمی کند و لذا او را به منصب ولیعهدی تعیین کرد.

 

سخنران دیگر قاضی محمد وسام مرتضی وزیر فرهنگ بود که در سخنانی گفت: سالروز میلاد امام علی بن موسی الرضا(ع)، غریب اهل بیت(ع)، پیامی است که نیاز به تولد جدید دارد، انسان در حیات خود دارای دو مرحله ولادت است، روزی که چشم به دنیا می‌گشاید و روزی که شروع به اندیشه و تفکر و آموزش و رشد و فعالیت می کند و به عاملی تبدیل می شود که طی آن می تواند از جایگاهی که در زندگی دارد، بعد جدیدی را بیافزاید کند. از فکر و اندیشه خود به زندگی می بخشد تا فکر واندیشه جدیدی برای زندگی ایجاد کند و از انرژی خود برای ایجاد انرژی جدید درزندگی، استفاده می کند زیرا اراده خداوند آن است که جهان در حالت تجددگرایی دائمی باقی بماند تا نوآوری ها ادامه یابد.

 

وزیر فرهنگ لبنان خاطرنشان کرد: ما همواره به نوگرایی نیاز داریم تا نیروی خود را تجدید کنیم  و همواره نو گرایی کنیم وبه نیرویی که داریم بسنده نکنیم بلکه، باید به این انرژی، نیروی جدید اضافه کرد، زیرا اگر بر نیروی اولیه خود بمانیم، درحالت رکود خواهیم بود و قبل از اینکه بمیریم، از بین خواهیم رفت.

 

اما هنگامی که ما هر روز نیرو و انرژی جدیدی میگیریم که از نشاطمان و فکر حرکتمان و تمام موقعیت‌های زندگی برآمده، آنگاه، در انرژی و نیروی جدیدی، زنده میشویم و روحیه جدید و پیام جدیدی بوجود می آید و این همان چیزی است که از ولادت امام علی بن موسی الرضا(ع) الهام می گیریم.

 

وزیر فرهنگ لبنان گفت: امام علی بن موسی الرضا یکی از قله های بزرگ عالی اسلام است. او کسی است که به قرب الهی رسیده است، و این همان است که ما را به او نزدیک کرده است، همان گونه که به وسیله پدران وفرزندانش، به خدای تعالی نزدیک می شویم.

 

محمد وسام المرتضی خاطرنشان کرد: این خط همانا خط اهل بیت و خط اسلام است که ما را به صراط مستقیم هدایت می کند. ما در سالروز این امام عظیم، به تمام ارزش‌های بزرگی که نماد اسلام، از نظر اندیشه و روح و مهر و محبت است، برخورد می کنیم، جایی که امام رضا(ع) بر کمک به مستضعفان تأکید میکرد و میفرمود: کمک تو به ضعیف بهترین صدقه هاست. وی بر پرسش و اعتبار عقل تأکید می کند و می گوید: دوست هر انسانی عقل اوست و دشمن او نادانی اوست.

 

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم در آفاق اندیشه این امام بزرگوار، غریب طوس، وصاحب حدیث سلسله الذهب سیر کنیم به زمان بسیار زیاد نیاز داریم. ایشان در این حدیث  بر ارتباط عظیم با خداوند متعال تأکید کرد و مردم را از هر گونه پرستش اشخاص برحذر داشت ، تا عبادت وطاعت وایمان آنها تنها برای خدا باشد.

 

 

پس از ایشان آیت الله شیخ محمد حاج ابوالقاسم دولابی نماینده مجلس خبرگان رهبری و مشاور رئیس جمهوری اسلامی ایران به سخنرانی پرداخت و گفت:  امام رضا(ع) هشتمین امام از امامان اهل البیت که خداوند پلیدی را از آنها دور کرد و پاکیزه نمود و آنها ذکری هستند که از قرآن جدا نمی شوند و کسی که به آنها تمسک جوید هیچگاه گمراه نمی شود. آنها کشتی نجات هستند که هرکس سوار بر آن شد، نجات یافت و هرکس از آن باز ماند، غرق شد.

 

این امام بزرگوار در عصر منصور عباسی و پس از شهادت جدش امام صادق در کریمترین، خانه اهل قریش متولد شد، بیت امامت و شهادت، در آغوش پدرش امام کاظم(ع) بزرک شد. امام رضا (ع) بیش از سه دهه با وی زندگی کرد و در این مدت با دوران منصور، مهدی، هادی و هارون الرشید، خلفای بنی‌عباس معاصر بود. آنها از هیچ تلاشی برای خاموش کردن نوراهل بیت علیهم السلام، دریغ نکردند.

 

 

آیت الله شیخ محمد حاج ابوالقاسم دولابی با تاکید بر اینکه امام امام رضا (ع) پس از پی ریزی مبانی رسالت و عقیده راستین، برای درک و ابلاغ اسلام به شهادت رسیدند، افزود: امام همچنین چندین نسل از علمای فهیم را پرورش داد که مشعل هدایت را در آن شرایط سختی که امت اسلامی از آن رنج می برد، به دوش کشیدند.

 

سخنران بعدی شیخ "احمد قبلان" مفتی ممتاز جعفری بود. وی اظهار داشت ولادت مولای ما امام رضا(ع)، خلق را بر راه و صراط توحید رهنمون ساخت.

 

وی افزود: امام رضا(ع) همواره نسبت به حواشی طبقه سلطه گر به دلیل تأثیر شدید منفی آن  بر تصمیمات سیاسی و همچنین زد بندهای آن و نامعلوم بودن اهداف فعالیت هایش، برحذر می داشت.

 

شیخ احمد قبلان ادامه داد: آن حضرت، ماموران مخفی را بین مردم اعزام می کرد و از افزایش توان سرکوب دستگاه حاکم از طریق بکارگیری مردم، جلوگیری می کرد تا منابع را به عدالت تقسیم کند و همچنین مانع از تسلط گروهی کوچک بر کالاهای اساسی و بروز احتکار شد. از خفه کردن صداها جلوگیری کرد و منابع رزق و روزی مردم را متنوع کرد. به همین دلیل در زمان امام رضا(ع)، کسی نبود مگر رزق وروزی اش فراوان گشت وقیمت ها کاهش یافت، تا جایی که مردم گفتند این ازخیر و برکت امام رضا، نوه محمد مصطفی(ص) است و از انجا که دوران امامتش بیست سال امتداد یافت، در این دوره، مدارس و خانه ها و مساجد احداث کرد. علاوه بر آن، ارزش های اجتماعی عمومی را پاس داشت  و پلیس عدالت برقرار کرد. این امر موجب شد تا مردم به او متمایل شوند. تا جایی که مأمون که به سوی مردم بیرون می رفت، مردم از دور و بر او کناره می گرفتند و به سمت امام رضا (ع)می رفتند و لذا مأمون، سایه اورا بر خود سنگین دید.

 

سخنران بعدی شیخ زهیر جعید هماهنگ کننده کل جبهه عمل اسلامی در لبنان نیز به نوبه خود در خصوص کرامات امام رضا(ع) صحبت کرد و اشاره کرد که اگر بخواهیم آنچه را که در مورد امام رضا(ع) از بحث مناظره وحکایات با مأمون صحبت کنیم ، وقت یاری نمیکند. اما حضور امام رضا(ع) در مرو نشان داد که این امام تا چه اندازه در علم تعمق داشته و او در واقع حامل میراث علمی، فقهی و عقیدتی نبوت است که به علمای زمان خود نشان داده و با آنها به بحث و مجادله پرداخته است.

 

شیخ زهیر جعید اظهار داشت : همچنین این امام، دلبستگی مردم، محبین و مسلمانان از هر سو وطرف را به مذهب خود وبه تمام گروهایشان نشان داد و طبیعی است که همه این مردم، دل و جانشان به سوی اهل بیت و مؤمنان و مخلصان و عبادت کنندگان و صالحان از اهل بیت محمد روان شود و این امر در این زمان در امام رضا(ع) متجلی می شود، و اینجاست که این امر در هنگامی که مأمون از امام رضا(ع) خواست تا امامت نماز جماعت مردم را برعهده گیرد، ظاهر شد.

 

هماهنگ کننده کل جبهه عمل اسلامی در لبنان افزود: در اینجا در این صحنه باشکوه امام رضا(ع) با ناراحتی در حالی که کفش هایش را در می آورد و پابرهنه با لباس های کهنه به سمت نمازخانه می رود و دوستدارانش و شیعیان و پیروانش پشت سر او راه می روند.

 

وی افزود: در این صحنه با شکوه اینجاست که مأمون متوجه می شود که اگر امام رضا با مردم نماز می خواند، همانطور که وزیرش در مجلس به او گفت مردم علیه مامون وبنی عباس خواهند شورید و امر خلافت به او منتقل خواهد شد. اینجاست که ایده توطئه برای مسموم کردن و سپس به شهادت رسیدن امام رضا(ع)، شکل گرفت.

 

آخرین سخنران دراین مراسم، اسقف ابراهیم سروج بود که طی سخنانی به مناسبت ولادت امام هشتم اهل بیت گفت: امام علی الرضا(ع) را به شهادت رساندند و کشتن امامان برای آنها به منزله یک رسم و عادت تلقی می شود. این گفتار تو درباره تو صدق می‌کند که فرمودی کشته شدن ما رسم است و عزت و کرامت ما از جانب خداوند، شهادت است.

کد خبر 1185891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha