شیخ محمد شریف: امام رضا با رفتار و اخلاق زیبا قلب مردم را تسخیر کرد

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند و مسجد صاحب الزمان در استان پاثوم تانی به طور مشترک میزبان جشن میلاد امام رضا (ع) بودند.

به گزارش  خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند و مسجد صاحب الزمان دراستان پاثوم تانی به طور مشترک میزبان جشن میلاد امام رضا (ع) بودند.

 

در این جشن محمدرضا نوبختی سفیر جمهوری اسلامی ایران، سیدمجید سادات لاریجانی سرپرست رایزنی فرهنگی و نصرالله سخاواتی نماینده المصطفی العالمیه حضور داشتند.

 

شیخ حسین بن سالم یکی از سخنرانان مراسم به بیان نکاتی از درسهای اخلاق امام رضا (ع) پرداخت و گفت: امام رضا امامی است که درواقع براساس آموزه‌های حدیث ثقلین نه تنها امام هشتم شعیان است بلکه امام همه مسلمانان است و در آیات قرآن آمده است: «از خدا بترسید و تقوا پیشه کنید و همراه با راستگویان باشید». این آیه در واقع یک فرمان خدا که است که میخواهد بگوید اگر ما همراه با راستگویان زندگی کنیم، ما هم راستگو می شویم.

 

شیخ حسین بن سالم بیان کرد: در حدیثی که برای توضیح آیات فوق آمده است، آیات قرآن به ما می گوید که با راستگویان باشیم. از امام سؤال شد که راستگو در حدیث کیست و پاسخ داد که راستگو در این آیه امام علی است و در حدیث دیگری آمده است که راستگو که در آیات قرآن ذکر شده، پیامبر اسلام و اهل بیت او هستند.

 

 

وی ادامه داد: بدین ترتیب از دو حدیثی که برای بیان آیات فوق آمده است به روشنی دریافت شد که راستگویی که قرآن مؤمنان را به همراهی با راستگوها سفارش می کند، پیامبر اسلام و اهل بیت هستند و امروز آمده ایم تا میلاد امام رضا (ع) را برای اعلام همراهی با اهل بیت و همراهی با راستگویان جشن بگیریم.

 

وی افزود: من امروز نمونه ای از زندگی امام رضا (ع) را بیان می کنم که نشان از راستگویی ایشان دارد. روزی مردی از شهر قم نزد امام رضا علیه السلام رسید و از ایشان درخواست موعظه کرد. آن حضرت اظهار داشتند: اتّقوا اللّه و علیْکمْ بالصّمْت و الصّبْر و الْحلْم فإنّه لا یکون الرّجل عابداً حتّى یکون حلیماً؛ از خدا بترسید و سکوت و صبر و بردبارى پیشه کنید، زیرا مرد به مقام بندگى نخواهد رسید مگر اینکه بردبار باشد. در این حدیث امام میخواهد بگوید که راستگویی واقعی این است که در گفتار صبر و برباری داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی های مهم مومن راستگویی است، اگر انسان صداقت در گفتار داشته باشد، اعتماد مخاطب و افراد جامعه را جلب کند، در صورتی که فردی دروغ بگوید بی اعتمادی گسترش یابد. حضرت رضا علیه السلام ضمن توصیه به راستی و درستی چنین می فرمایند: راستگویی را پیش از سخن گفتن بیاموزید.  این نمونه هایی  از آموزشهای امام می باشد که باید عمل کنیم.

 

شیخ حسین بن سالم گفت: من به برادران و خواهران برای شرکت در جشن امشب تبریک می گویم و از کسانی که این جشن را در مسجد صاحب الزمان برگزار کردند، تشکر می کنم.

 

 

نصرالله سخاوتی درباره موضوع زمینه و زمانه امام رضا (ع) سخنرانی کرد و گفت: این جشن میلاد سعید را به برادران و خواهران به ویژه سفیر ایران و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تبریک می گویم. آنچه می خواهم بگویم درباره زمینه و زمانه امام رضا (ع) است. در واقع می‌خواهم درباره تغییرات مکانی و تغییرات زمانی امام رضا(ع) را بررسی کنم.

 

وی افزود: تا قبل از زمان امام رضا (ع) ریزش‌های شعیان بسیار بود. در زمان امام رضا (ع) با مدیریت خوب و مهندسی فرهنگی خوب توانست در زمان خود و بعد از خود این ریزش و وقوف را از بین ببرد و جامعه شیعه را به اتحاد واقعی رساند. امام رضا پنج سال در دوران مامون زندگی کرد و مامون فردی بود که برای رسیدن به مقام، برادر خود را کشت. امام زمینه بد را در زمان مامون به زمینه خوب تبدیل کرد.

 

شیخ مجاهد سومین سخنرانی بود که در مورد نقش سیاسی امام رضا علیه السلام در میان حاکمان ظالم، صحبت کرد. او در این باره گفت: در عصر امام رضا (ع) یک اتفاق بزرگ سیاسی رخ داد و آن این است که پیشنهاد شد که امام رضا(ع) خلیفه بعدی اسلام باشد. اما امام آن مقام را نپذیرفت. اگر نگاه کنیم، شانس کسب عنوان خلیفه اسلامی بزرگترین فرصت است، اما چرا امام از این فرصت استفاده نکرد؟ و اینکه امام رضا(ع) این مقام را نپذیرفت، بخاطر این است که مفهوم سیاسی کسی که این منصب را به امام پیشنهاد کرد، مفهوم سیاسی شیطانی بود، نه سیاست خدمت به مردم.

 

وی اظهار کرد: معنای سیاست در نزد امام رضا (ع)  همان سیاستی است که در نزد حضرت محمد (ص) و امام علی(ع) است: یعنی هر کاری به خدمت  مسلمانان و مردم باشد سیاست به حساب می آید و در نظر امام علی حکومت بر مردم در حالی خدمت به مردم نباشد ارزشی ندارد  و امام علی در این باره  فرمودنده است که سیاست و حکومت کردن بر مردم اگر خدمت به مردم نباشد از نظر من مثل آب بینی بز است، برای من اصلاً چیزی نیست و ارزشی ندارد.

 

وی ادامه داد: سیاست از دیدگاه مأمون، یعنی دروغ گفتن است . سیاست مأمون این است که برای به دست آوردن حاکمیت دست به هر کاری بزند که کاملاً با امام رضا(ع) فرق دارد، بنابراین، منصب خلیفه‌ای که مأمون به امام پیشنهاد کرد، منصب سیاسی مأمونی بود که امام آن را بی‌ارزش می‌دانست، به همین خاطر منصب خلیفه بعدی را که مأمون ارائه کرد، نپذیرفت.

 

 

پس از سخنرانی شیخ مجاهد، جناب شیخ محمد شریف با موضوع سیره امام رضا (علیه السلام) سخنرانی کرد. او در این باره گفت: من می خواهم این روز بزرگ را به شما تبریک بگویم و سپس اینگونه ادامه داد: که امام رضا با رفتار و اخلاق زیبا قلب مردم را تسخیر کرد. خوب حالا سوال این است که او چگونه اینکار را انجام داد. امروز می‌خواهم  رهنمودهای تسخیر قلوب مردم که امام رضا علیه السلام به آن عمل کرده است شرح دهم: در حدیثی از امام رضا (ع) آمده است که آنچه  دل های مردم را به تسخیر کند، سکوت و صبر است، این کار مردم را به ما نزدیک می‌کند، ما باید شنونده خوبی باشیم.

 

وی ادامه داد: ممکن است برخی فکر کنند امام توانست دل مردم را به خود مشغول کند زیرا ایشان از نسل حضرت محمد (ص) بود. در واقع، این گونه اندیشیدن، تصور غلطی است که امام نه تنها به خاطر نسب خود که تنها از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود، توانسته است دل مردم را تسخیر کند، بلکه با خوش اخلاقی با آن رفتار کرده است. در حدیثی آمده است که تنها با خوش اخلاقی می‌تواند دل مردم را به خود مشغول کند.

 

در بخش پایانی برنامه، مراسم عمامه گذاری توسط دکتر شیخ نصرالله سخاوتی به دو فارغ التحصیل جامعه المصطفی لبنان با مشایعت دیگر شیوخ حاضر در مراسم بود.

کد خبر 1185901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha