وجود ۸ هزار پرونده وقفی در محاکم قضایی در کشور

حجت الاسلام حسنی با اشاره به آمار تشکیل پرونده های قضایی اوقاف در کشور گفت: ۸ هزار پرونده وقفی در محاکم قضایی در کشور تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد،‌ حجت الاسلام امرالله حسنی نیا، معاون امور اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور در حاشیه برنامه میز ارتباط مردمی در محل سالن جلسات اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد در گفت وگو با خبرنگاران گفت: سازمان اوقاف سه وظیفه در زمینه وقف بر عهده دارد که در ابتدا باید برای حفظ موقوفات تلاش کرده و گام بردارد و سپس آن را به بهره برداری برساند بدین معنا که اگر وقفثی در حوزه کشاورزی، صنعتی، تجاری و یا مسکونی وجود دارد، حداکثر بهره برداری را داشته باشد و سوم اجرای نیت واقف است که در این زمینه بر اساس نیت واقف در حوزه های مختلف تلاش می کند.

 

وی ادامه داد: در زمینه بهره وری اقتصادی با اجرای طرح های مختلف و بررسی پروژه هایی که سوددهی و یا توجیه اقتصادی دارد، اقدام می شود و با وجود شرکت ها و یا تناسب املاک وقفی در اختیار سازمان اوقاف در زمینه اشتغالزایی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای اقشار مختلف نقش مهمی داشته است و تلاش می کنیم در راستای کمک به دولت و مردم در حوزه اقتصادی آنچه حوزه وقف وجود دارد، به جریان انداخته شود و البته در این زمینه اقدامات خوبی تاکنون صورت گرفته است.

 

حسنی نیا با اشاره به پرونده های وقفی موجود در محاکم قضایی اظهار داشت: در سازمان اوقاف تلاش می کنیم تا حد امکان پرونده ها به محاکم قضایی ارجاع داده نشود و نسبت به حل و رفع آن اقدام می شود هر چند در بعضی موارد از حد اختیارات ما خارج است و به حکم قضایی نیاز دارد.

 

وی با اشاره به وجود 8 هزار پرونده وقفی در محاکم قضایی گفت: معمولا در این زمینه کارگروه حقوقی تشکیل و پرونده مورد بحث  و بررسی قرار می گیرد و سعی می شود پرونده ها قبل از ارجاع به محاکم قضایی رفع شود و در زمینه آرای صادر شده نیز پس از صدور آرا با افراد تعامل  خواهیم داشت.

 

معاون امور اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای رفع و حل اختلافات خواهیم داشت افزود: بعضی مواقع شاهد تصرف اراضی وقفی هستیم و اراضی وقف را تفکیک و واگذار می کنند و و یا افراد بدهی خود را به موقع پرداخت نمی کنند، لذا چاره ای جزء برخورد قضایی با این افراد وجود ندارد و در این مواقع کوتاه نخواهیم آمد و از حقوق وقف دفاع می کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: یزد دارالمومنین است و موقوفات زیادی دارد و مردمان آن حافظ وقف هستند و در زمینه احیای وقف نیز دغدغه دارند که حضور ما امروز نیز به دلیل دغدغه مردم بوده و تلاش می کنیم از موقوفات به خوبی استفاده شود و در خدمت مردم باشد.

 

حسنی نیا  با اشاره به اینکه یزد با توجه به تدینی که بین مردم وجود دارد، یکی از استان هایی است که بیشترین عمل به وقف را داشته و دارد بیان کرد: از مردم درخواست می شود هر گونه کوتاهی در زمینه وقف را اعلام و اطلاع رسانی کنند و اگر مشکلات اداری مانع استفاده درست و صحیح از وقف است، به صورت حضوری با مردم حل و فصل خواهیم کرد.

کد خبر 1190872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha