امامزاده عبدالله نگین درخشان شهر ملایر

امامزاده عبدالله ملایر یکی از مکان های مقدس و متبرک در شهرستان ملایر است و در مناسبت های مذهبی مختلف میزبان مردم مومن و انقلابی در این مکان مقدس است.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر  امامزاده عبدالله ملایر یکی از مکان های مقدس و متبرک در شهرستان ملایر است و در مناسبت های مذهبی مختلف میزبان مردم مومن و انقلابی در این مکان مقدس است.

 

این امامزاده در میدان شهدای گمنام شهرستان ملایر واقع شده  و از دیرباز این آستان مقدس مکانی جهت عرض ارادت و اظهارعشق وعلاقه به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده است و همه ساله پذیرای جمع کثیری از ارادتمندان به این خاندان می باشد.

 

بر مزار ایوان صحن، دو گلدسته بلند الحاق شده است و نقشه این بنا، مربع شکل است و در وسط آن ضریح به چشم می خورد و در چهار طرف حرم، شبستان هایی قرار دارد.

پوشش غرفه های اطراف گنبد در داخل آجری با بندکشی گچی است. ورودی ضلع جنوبی حرم، دارای دری چوبی با نقش های هندسی است.

معروف ترین امامزادگان ملایر، امامزاده عبدلله واقع در شهر ملایر است که با چهار واسطه به امام صادق(ع) می رسد و همچون نگینی درخشان در این شهر می درخشد.

شجره نامه امامزاده عبدالله(ع):عبدالله بن عیسی الاکبرالنقیب بن محمدالاکبربن علی العریضی بن امام جعفرصادق (علیه السلام)، بنابراین امامزاده عبدالله(ع) از نوادگان امام جعفر صادق (علیه السلام) است.

 وی سیدی جلیل القدر و عظیم الشعن بود که  اکثر اجداد او از بزرگان  ری و اصفهان و جبل بودند .

 وی نواده بزرگوار سید علی العریرضی متوفی 220 هجری قمری است که محضر چند تن از ائمه اطهار را درک نموده است .

 ایشان دارای  فرزندان زیادی است که  یکی از آنان  سید محمد ملقب به ابو عبد الله سید شریف و بزرگوار بود.

   فرزند سوم وی به نام سید عبد الله که هر سه از سادات بزرگ جبل بودند در ملایر سکونت داشتند که این 4 برادر هر کدام به نامی  ملقب هستند  که سید عبدالله اول ملقب به اکبر در روستای دایلر ملایر، مدفون و دارای بقعه و بارگاه است،  

سید عبد الله دوم  در روستایس مهر آباد و داری بقعه و بارگاه، سید عبد الله میانی ملقب به اصغر  در روستا خردمند  و سید عبد الله آخر در ملایر است.

  طی سالهای اخیر نیز اقدامات خوبی اسوی اداره اوقاف و امور  خیریه ملایر در راستای بازسازی، مرمت و محوطه سازی این مان مقدس انجام شده است.

از جمله اقدامات صورت گرفته آینه کار، گچ بریها  فضا سازی ومحوطه سازی  گنبد و گلدسته و... بوده و برنامه های بیشتری نیز برای  زیبا سازی این مکان  مقدس در دستور کار   قرار دارد.

 

 

کد خبر 1191814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha