به مسئله ازدواج باید نگاهی عقلی و دینی داشت / اخلاق مداری و دینداری ملاک های اصلی اسلام در ازدواج

حجت الاسلام برقراری گفت: خانواده ها باید نگاهشان به مسئله ازدواج یک نگاه عقلی، منطقی و شرعی و مبتنی بر مسائل دینی باشد و مسئله ازدواج را چرتکه ای و اقتصادی حساب نکنند .

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر ، ازدواج  به عنوان یکی از سنت‌های مهم و در دین مبین اسلام  بوده که  پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز به ازدواج به موقع و تشکیل خانواده سفارش مکرر دارند.

  اول ذی الحجه سالروز ازدواج دو گوهر ناب و آسمانی  دو دریایی عشق و محبت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه الزهرا (س) است  ازدواجی که سراسر نور بود و واسطه اش خدا و با سادگی و عشق، وفاداری شروع شد و خداوند نیز برکاتش را بر این زوج آسمانی نازل کرد.
 

 امروز نیز جامعه اسلامی ما نیازمند  این است در مسیر حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) و ائمه اطهار گام بردارد و با سبک زندگی اسلامی و قرآنی مسیر برای ازدواج جوانان و تشکیل خانواده فراهم شود .

در این راستا به سراغ چند نفر از صاحب نظران و مدرسان حوزه و دانشگاه شهرستان ملایررفتیم و گفتگویی در این زمینه با این افراد داشتیم.

رسم و رسومات غلط و برگرفته از فرهنگهای غیر اسلامی مانع از امر مقدس ازدواج  می‌شوند

«حجت‌الاسلام محمد باقر برقراری» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر با تبریک هفته ازدواج و ماه پر خیر و برکت ذی الحجه گفت: ازدواج یکی از بنیان های  مقدس و مبارک در دین اسلام است چون پایه تشکیل زندگی و خانواده و پایه تامین دین و ایمان انسان در گرو ازدواج است و در روایت است که هیج  بنایی مقدس تراز ازدواج نیست.

 امام جمعه ملایر  با اشاره به اینکه به فرموده دین مبین اسلام ازدواج باید در صدر امور زندگی قرار بگیرد و فرد نگران مسائل و مشکلات مالی نباشد تصریح کرد: اگر کسی در چار چوب دین ازدواج کند و دستوات الهی را در ازدواج رعایت کند و همه مسائل  را که خدا فرموده مد نظر داشته باشد خداوند نیز وی را غنی می‌کند.

وی با بیان اینکه ازدواج پایه و اساسش این است که تشکیل خانواده می‌تواند فرد را از بسیاری از آسیبهای اجتماعی  حفظ کند گفت: شاید فرد در عالم تجرد به گناه بیفتد و لذا سفارش دین ازدواج است که فرمود « با ازدواج نیمی از دین شما کامل می‌شود و نیم دیگر را در ایمان حفظ کنید».

برقراری با بیان اینکه  امروزه جوانان ما بیشتر مشکلات اقتصادی را عامل برای عدم ازدواج قرار داده اند گفت: خدا فرموده«کسی که فقیر باشد اگر ازدواج کند غنی می‌شود و نباید به خدا سوءظن داشت .

وی خطاب به خانواده‌ها در آسان سازی مسیر ازدواج تصریح کرد:  خانوادهها باید نگاهشان به مسئله ازدواج یک نگاه عقلی، منطقی و شرعی و مبتنی بر مسائل دینی باشد و مسئله ازدواج را چرتکه ای و اقتصادی حساب نکنند .

  وی یادآور شد: جوانی که تا امروز در منزل پدر و مادر و زیر سایه خانواده تامین شده و خداوند روزی وی را داده اگر اهل کار و تلاش باشد بی شک می‌تواند خود و همسرش را نیز تامین کند و از این مسئله نباید ترس داشته باشد که نمی‌تواند از عهده زندگی برآید.

 امام جمعه ملایر با بیان اینکه درست است که  امروز ما مشکلات زیادی در حوزه اقتصادی برای تامین زندگی  داریم  و شاید این مشکلات مانعی برای ازدواج شود  افزود: بخش اعظمی از ریشه این مشکلات به خانواده ها بر می‌گردد که با رسم و رسومات غلط و برگرفته از فرهنگهای غیر اسلامی مانع این امر مقدس می‌شوند

 وی اضافه کرد: اگر از همان ابتدا همه چیز با فرهنگ اسلامی و برگرفته از زندگی ائمه اطهار شکل بگیرد و چشم و همچشمیها، مهریه ها و جهیزیه های سنگین نادیده گرفته شود و بنا زندگی بر اساس سادگی و عشق و محبت پایه گذاری شود  مسیر ازدواج برای جوانان هموار خواهد شد.

 حجت‌الاسلام برقراری  مهریه های سنگین را طبق روایات اسلامی شوم دانست و تصریح کرد: کسانی که زندگی خود را با سادگی و بر پایه مبانی اسلامی شروع کرده اند همواره موفق بوده و زندگی بادوامی داشته‌اند

 وی در ادامه خطاب به مسئولان فرهنگی کشور و دولتمردان بر رفع موانع ازدواج تاکید کرد و گفت: پرداخت تسهیلات و وامهای ازدواج باید به راحتی باشد و ایجاد مانعی از جمله داشتن دو  ضامن کارمند و.. باعث دلسردی جوانان می‌شود  چرا که بیشتر مشکلات وام ها از نبود همین ضامن است

 وی یادآور شد: پیشنهاد می‌شود در همان دفتر خانه ازدواج زمانی که سند عقد ثبت می‌شود یک حساب نیز برای زوجین به صورت سیستمی از سوی بانکها با شماره حساب زوجین شکل بگیرد و زوجین به صورت یک فرم مشخصات خود را ثبت کنند  که وام ازدواج جوانان  به آن حسابی که برای آنها ثبت می‌شود  واریز شود و از یارانه  فرد این اقساط کم شود و در واقع زوجین به عنوان ضامن هم باشند

   برقراری  با بیان اینکه اگر خودمان موانع و مشکلات را کم کنیم خداوند نیز برکاتش را بر ما نازل می‌کند افزود :جامعه ای که به تعبیر قران خبیپ و آلوده شود  نمی‌تواتند پر خیر و برکت باشد و اگر می‌خواهیم جامعه‌ای پر خیر و برکت داشته باشیم باید زمینه ازدواج برای جوانان آن فراهم شود  تا جامعه از آلودگی، گناه و آسیب ها در امان باشد.

وی اضافه کرد: وقتتی بلد و سرزمینی پاک و طاهر باشد خدامند نیز برکاتش را نازل می‌کند و نعمت ها ظهور می‌کند و اگر غیر آن باشد آن بلد خبیث می شود و غیر خار و خاشاک نمی دهد.

 

 «مریم نگه داری»  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایرگفت: ازدواج فرایند مهمی در زندگی انسانها است که همه اعصار و فرهنگها به اشکال مختلف بوده است

 مدرس خانواده و استاد حوزه علمیه ملایر با بیان اینکه ازدواج سنت همه پیامبران به ویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) حضرت محمد بوده و حتی و فرهنگهای غیر مذهبی هم  به عرف خود این سنت را داشته اند افزود: ازدواج با انتخاب صورت می گیرد و انتخاب موفق زندگی موفقی را رقم می‌زند.

 وی افزود: امروز در این آنچه در سنت زیبای ازدواج  بیش از هر چیز به آن توجه و سفارش شده ازدواج به هنگام و آسان است که متاسفانه با توجه به شرایط امروز جامعه این  مهم در جامعه کم رنگ شده و توجهی به آن نمی‌ شود.

نگاه داری  با بیان اینکه در مسیر ازدواج یک سری موانع وجود دارد که یکی از ابن موانع نگرش های التقاطی است که بر اساس تفکراتی که غالب شده و  از غرب و اروپا گرفته شده افزود: عدم همکاری خانواده ها و چشم و همچشمی از موانع مهم در زمینه سازی  ازدواج اسان است.

وی عدم یک سری مصوباتی درعرصه ازدواج  و کوتاهی وعده های مسئولان  را از دیگر موانع در این امر مقدس دانست و گفت: متاسفانه امروزه با  تاثیرات شبکه های  اجتماعی بر باورهای پیش از ازدواج  کاهش میل همسر گزینی در جوانان افزایش یافته است .

 مدرس خانواده و استاد حوزه علمیه ملایر  با بیان اینکه  تاثیر شبکه های اجتماعی باعث تغییر  نگرش جوانان به این مسئله شده و باعث شده تا از نگاه جوانان برخی  فرهنگهای غربی و اروپایی  بر باورهای دینی و ارزشی  آنها غلبه کند گفت: این نفوذ اجتماعی رسانه  باعث شده تا ملاکهای مادی  از جمله زیبایی، ظواهر پر زرق و برق و.. بر ملاکهای معنوی پیشی گیرد.

  وی با گریزی به روایات ائمه اطهار و فرمایشات رسول خدا در خصص امر مقدس ازدواج  گفت: وقتی از ازدواج به عنوان کامل شدن نیمی از ایمان نام برده می‌شود نشان از اهمیت و جایگاه ازدواج در جامعه اسلامی دارد.

 ملاک ازدواج دین داری و اخلاق باشد

نگاه داری با بیان اینکه  ملاک اسلام بر مبنای دین دار ی و اخلاق مداری است تصریح کرد:طبق فرموده اسلام و روایات که فرمود اگر جوانی به خواستگاری دختر شما آمد  ایمان و اخلاق داشت دخترتان  را به ازدواج آنها در آورید  این نشان از اهمیت ملاک اصلی ایمان برای یک ازدواج دینی و اسلامی است

 وی اضافه کرد: یکی از تمایلانت انسان ها نیار به غریضه جنسی است که  نقش اساسی در آرامش روح و روان انسان دارد که اگر این نیاز درست ارضا شد عوارض و آسیب ندارد و اگر نشود عوارض و آسیبهای را برای فرد و جامعه دارد

 نگاه داری تصریح کرد: نظریه پردازی اسلام بر خلاف نظریه پردازان  افراطی مثل بودایسم  و مسیحیت تحریف شده که علاقه جنسی  را پلید و موجب تباهی و فساد می دانند  کاملا برعکس است ،  اسلام نظرش هماهنگ با آفرینش  بوده و در این مسیر گام بر می داد

 وی با بیان اینکه در روایتی از حضرت رسول(س) است که می فرماید ازدواج کنید تا نسل شما فزونی گیرد که من با فزونی جمعیت شما نسبت به سایر امتهای دیگر مباهات می کنم حتی به فرزندان سقط شده شما.

  مدرس خانواده و استاد حوزه علمیه ملایر با بیان اینکه  یکی از راهکارهای تاثیر گذار در حوزه ازدواج تببین و حواشی مسائل ازدواج است گفت: در واقع خانواده و جوانان باید تغییر نگرش را در حوزه ازدواج و زندگی آینده خود داشته و با باورهای اسلامی و تقویت آن  نسبت به آینده روشن خود عصمیم بگیرند

 وی مطالبه گری از مسئولان فرهنگی و حوزه ازدواج را یکی از مهمترین مسائل در تسهیل این امر مقدس دانست و گفت: این مطالبه گریها باعث میشود تا مسئولان با برنامه ریزیهلی بهتر و همچنین عمل به وعدهای خود مسیر مقدس ازدواج را برای داشتن جامعه سالم و بالا رفتن میزان لزدواج در بین جوانان هموار و فراهم کنند.

 

«فروزان کردیوند» نیز با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) ازدواج دختر خود حضرت فاطمه(س) را به ساده ترین و راحترین شیوه انجام داد  گفت: این مهم  امروز برای جوانانی که در آستانه ازدواج  هستند و عشق نسبت به حضرت  علی(ع)  و حضرت زهرا (س)دارند سرمشق نیکویی است.

 

مدرس دانشگاه و کارشناس فرهنگی، دانشجویی دانشکده علوم قرآنی ملایر با بیان اینکه برخی سوال می کنند که حضرت زهر(ع)ا از نظر مالی از حضرت علی(ع) متمکن تر بود افزود: یکی از دلایلی که حضرت زهرا(س)  این انتخاب را انجام داد این بود که حضرت علی(ع)  نسبت به سایر خواستگاران زهرای مرضیه  ایمانی وافر داشتند.

 

 وی با بیان اینکه این روزها یکی از دغدغه‌های جوانان به ویژه دختران این است که ما چه انتخابی داشته باشیم گفت:امروز باید ابن مسئله را در نظر بگیریم که طوری برنامه ریزی و انتخاب کنیم که برای صد سال آینده یک زندگی زناشویی با آسودگی خیال بیشتر را برای خود و دیگران به ارمغان بیاوریم.

کردیوند با اشاره به ملاکهای یک انتخاب برای ازدواج موفق تصریح کرد:  برابری و هم کف بودن یکی از مهمترین مسائل است که  است که از نظر تقوا، زیبایی سن و ... دو نفر با هم  متناسب باشند و اگر ازدواج  مدر برابری صورت گیرد دو بال برای یک  پرنده است که بال دربال هم بتوانند با هم در آسمانها پرواز کنند.

 وی با تاکید بر اینکه جوانان نباید به دنبال ازدواج های نابرابر باشند گفت: در این صورت اگر تناسب و برابری نباشد از همان اوایل ازدواج مشکلات عدیده ای برای هر دو نفر به وجود خواهد آمد.

کردیوند  با بیان اینکه ملاک دوم برای ازدواج خوب شباهت‌ها است  تصریح کرد: کسی را انتخاب کنیم که جذابیت داشته باشد که جذابیت در نگاه افراد متفاوت است گاهی در زیبایی، گاهی در رفتارو  گاهی در اخلاق  طرف جذابیتی وجود داد که باید فرد انتخاب  کننده  خوشایند است که همین جذابیت باعث می شود که زندگی برای ما زیباتر  شود .

وی شباهت خانواده،  پایگاه اجتماعی، جهان بینی ها و ایدولوژی ها، اعتقادات ودانش، .. را از دیگر شباهت ها به عنوان ملاکهای از دواج موفق برشمرد و تصریح کرد: اگر اینها باشد زندگی موفق خواهد بود در غیر این صورت اختلافات کوچک و بزرگی در زندگی زوجین به وجود خواهد آمد.

مدرس دانشگاه علوم قرآنی ملایر  با بیان اینکه دختر و پسر جوانی که می‌خواهند با هم ازدواج کنند باید هدفشان و مسیرشان  هم سو و هم جهت و در  وحدت نظر، قناعت و ... ب همسوبوده و در تصمیم گیریها  مشورت داشته و چیزی را از هم پنهان نکنند.

 

 وی  به موانع و علت های کاهش ازدواج در جامعه  اشاره کرد و گفت: از موانع ازدواج نبود شغل و مسکن مناسب برای جوانان است که در این راستا خیرین، گروه های جهادی، کار آفرینان و... می‌توانند با کمک و همیاری هم زمینه شغل و مسکن مناسب را تا حد امکان برای جوانان در شرف ازدواج فراهم کنند.

 کردیوند تصریح کرد: یکی از موانع مسائل مالی و پر خرج است  که در ابن راستا متاسفانه برخی اوقات رسانه‌ها به ویژه صدا وئسیما با نمایش زندگیهای پر رزق و برق به این معضل بیشتر دامن می زنند که باید این موارد اصلاح شود.

 وی اضافه کرد: خانواده ها و اقوام و دخالت ها و چشم و همچشمی ها نیز در این زمینه بی تاثیر نیست و موانع مهمی برای ازدواج جوانان ایجاد می کند.

کردیوند با بیان اینکه گاهی اوقات حجب و حیای یک جوان ابن اجازه را نمی دهد که مسئله  نیاز به ازدواج را برای خانواده خود مطرح کند  گفت: در این زمینه نیاز است خانواده ها خود با توجه به زمان سن ازدواج جوانان و فراهم بودن شرایط برای فرزندان خود  شرایط و زمینه ازدواج جوان را فراهم کنند.

 وی وجود خواهر و یا برادر بزرگتر را یکی ابز موانع ازدواج در برخی خانواده ها دانست و گفت: این فرهنگ نیز باید اصلاح شود چرا که زمانی ازدواج فرزند کوچکتر فراهم شده و وجود یک فرزند بزرگتر نباید مانعی برای کوچکترها باشد.

 وی مشکل پسندی آقایان، ادامه تحصیل دختران،آزادیهای غلط ، گریز ازمسئولیت و... را از دیگر موانع برشمرد و گفت: در این راستا نیاز است با آموزش، تببین مسله و.. از سوی رسانه ها و مشاوران  از سوی رسانه ها، مشاوران و .. این موانع  را برطرف کرد

 راهکارهای ازدواج آسان

 کردیوند به راهکارهای ازدواج آسان در جامعه اشاره کرد و گفت:  بازگشت به عقبه دینی و معنوی اسلامی و سنت و فرهنگ ناب اسلامی، ایرانی، رفع مشکلات و موانع در حوزه تسهیلات ازدواج، همکاری ارگانها و مسئولان  در دادن تسهیلات و هموار کردن مسیر جوانان برای شغل و مسکن،  ایجاد امید و انگیزه برای جوانان ورفع ترس از زندگی زناشویی به خاطر مشکلات اقتصادی،  مشاوره قبل از ازدواج و ... می تواند زمینه های ازدواج آسان و اسلامی  را فراهم کند.

وی با بیان خانواده ها به عنوان مهمترین نهاد جامعه نقش اساسی را در ازدواج آسان در جوانان دارند گفت: باید به جوانان یاد بدهیم که ازدواج باعث تلاش می شود و یاد بدهیم که جوانان  احساس مسئولیت داشته باشند تا بتوانند زندگی موفقی را برای خود تشکیل دهند

مدرس دانشگاه و کارشناس فرهنگی، دانشجویی دانشکذه علوم قرآنی ملایر  ترغیب و تشویق خیران در حوزه ازدواج جوانان و  ایجاد شغل مناسب و مسکن برای آنها را از جمله راهکارها برای فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان برشمرد خاطرنشان کرد: تلاش شود که دختران و پسران ما به اصل ازدواج پی برده و بدانند که ازدواج بنیان خانواده است و با این امر مقدس آرامش روحی و روانی برای فرد فراهم می‌شود.

کد خبر 1192086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha