غدیر را باید عاشورایی برگزار کنیم/اطعام، همه را پای سفره برکت و معنویت غدیر می‌نشاند

حجت‌الاسلام علم‌الهدی با تاکید بر عاشوراییِ برگزار کردن غدیر، گفت: وقتی سفره‌‌ای به نام غدیر گشوده می‌شود، همه زانوی ادب زده و از برکت و معنویت غدیر ارتزاق می‌کنند، و این نوعی اطاعت از خدا و رسول(ص) است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن دهه امامت و ولایت و در آستانه عید سعید غدیر به منظور اهمیت بزرگداشت این ایام و برکات آن برای جامعه اسلامی سلسله گفتگوهایی با کارشناسان ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر علم الهدی»، می آید:

 

حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدباقر علم الهدی» درباره فلسفه عظمت و اهمیت غدیر، اظهار کرد: یکی از مهمترین مباحثی که در موضوع غدیر مطرح می شود و همه مسلمانان بر اساس آیات نورانی قرآن موظف به عمل به آن هستند اطاعت از خدا و رسول خدا(ص) است که مهمترین نقطه بروز و ظهور آن درباره واقعه غدیر است.

 

مدیر حوزه علمیه قام بن الحسن(ع) تاکید کرد: به عبارت بهتر، غدیر، محک و آزمونی است که خدای متعال از همه مسلمین در طول حیات آنها گرفته برای آنکه مشخص شود چقدر آماده اطاعت از اوامر خدا و رسول او هستیم چنان که در آیه 69 صوره مبارکه نساء می فرماید: «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا؛ و آنان که اطاعت خدا و رسول کنند البته با کسانی که خدا به آن‌ها لطف فرموده یعنی با پیغمبران و صدّیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد، و اینان نیکو رفیقانی هستند».

 

این کارشناس برنامه های معارفی رسانه ملی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در آخرین حج عمر مبارکشان که به حجه الوداع مشهور شد، امیرالمومنین علی(ع) را به عنوان جانشین بعد از خود معرفی کردند آنها که بر اساس دستور خدا و پیامبر(ص) عمل کردند فردای قیامت با افرادی محشور می شوند که خدا نعمت هایش را بر آنها تمام کرده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: چراکه امیرالمومنین(ع) محور همه خوبی ها است و بر اساس نقل مسلمین و حتی غیرمسلمین، امیرالمومنین(ع) زاهدترین، شجاع ترین و عابدترینِ مردم است و انسانی با این اوصاف لیاقت جانشینی پیامبر خاتم(ص) را دارد؛ لذا مهمترین آموزه غدیر اطاعت از خدا و پیامبر(ص) او است.

 

حجت الاسلام علم الهدی درباره ضرورت عاشورایی برگزار کردن ایام غدیر، اضافه کرد: هر جا مردم بر اساس توصیه های قرآن و آموزه های نبوی(ص) عمل کردند مسیر سعادت برایشان هموار شده و هر جا خودشان دست به انتخاب زدند، راه ها و دل ها متشتت شد. از این رو، مهمترین دستاورد عاشورایی برگزار کردنِ غدیر و حماسی کردن فرهنگ غدیر آن است که همه با فراخوانی عمومی برای امت اسلام، پیام حضرت رسول(ص) را نه فقط به اندیشه و فکر بلکه در عمل به منصه ظهور برسانیم.

 

وی ابراز کرد: اینکه تاکید است که غدیر مثل عاشورا همگانی شود یعنی مردم به مسیر اجرای اوامر قرآن و پیامبر(ص) بازگردند که اگر چنین کنیم جامعه جهانی عموماً و جامعه اسلامی خصوصاً به سعادت دست می یابد.

 

حجت الاسلام علم الهدی با اشاره به انتخاب شعار #هر خانه یک پرچم، هر خانه یک غذا برای دهه امامت و ولایت، گفت: مهمترین نقطه عطف اکرام انسان ها نسبت به یکدیگر، هم‌سفره شدن و نشستن دور یک سفره کنار یکدیگر است، اطعام ریشه در مهر و محبت و عشق و نوع‌دوستی و صمیمیت دارد. از رهگذر تغذیه و سفره‌داری غدیر می توان انسان ها را پای سفره معنویت نیز نشاند.

 

این کارشناس برنامه های معارفی رسانه ملی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی سفره ای به نام غدیر گشوده می شود، همه زانوی ادب زده و از برکت و معنویت غدیر ارتزاق می کنند، و این نوعی اطاعت از خدا و رسول(ص) است. غدیر محور همه خوبی ها است و بزرگداشت آن ابراز عمق دینداری مردم و محبت آنها به خدا، رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) است.

کد خبر 1195316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha