نمایندگان مردم در مجلس در عزل و نصب مدیران دخالت نکنند

حجت الاسلام زکوی گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی طبق قانون حق دخالت در عزل و نصب مدیران دستگاه‌های اجرایی را ندارند، اما برخی‌ها با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری همچنان به دخالت ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت‌الاسلام «علی اصغر زکوی» امروز (۲۴تیر)در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مرکز مازندران با اشاره به مسئولیت شورای نگهبان، اظهار کرد: حفظ جمهوریت و انسانیت نظام که با نظارت بر انتخابات مختلف اتفاق می‌افتد، بر عهده این شورا است.

 

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران با اشاره به وجود ۲۹ دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات در استان مازندران، آن‌ها را چشمان بینای شورای نگهبان دانست و افزود: در زمان انتخابات نظارت و تایید صلاحیت‌های نامزدها بر عهده این دفاتر تحت نظارت شورای نگهبان است.

 

حجت الاسلام زکوی خاطرنشان کرد: از ما میپرسند که آیا نمایندگان مجلس براساس گزارشات رسیده الان در عزل و نصب مدیران اجرایی استان و شهرستان‌ها و بخش‌ها دخالت می‌کنند از نظر قانونی این حق را دارند؟ پاسخ خیر است، نمایندگان مجلس مرد قانون هستند و قانون می‌شناسند.و نباید این تخلف مورد توجه آنها شود.

 

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران یادآور شد: سوال دوم این است که آیا شواهدی از این دخالت‌ها وجود دارد؟ پاسخ مثبت است، امروز شاهد دخالت گسترده توسط نمایندگان در سطح کشور و استان هستیم، تا جایی که مقام معظم رهبری دو بار در سخنرانی متفاوت نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد و از آن‌ها خواست که با دخالت در عزل و نصب مدیران امورات اجرایی را مختل نسازند، از این بالاتر دیگر نداریم.

 

حجت الاسلام زکوی خاطرنشان کرد: سوال بعدی این است که چرا شورای نگهبان جلوی برخی از دخالت‌های برخی از نمایندگان را نمی‌گیرد؟ تا در یک شهرستان یک سال معطل یک مدیر نباشند، پاسخ این است که شورای نگهبان طبق توصیه رهبری تذکرات فراوانی می‌دهد ولی برخی‌ها گوش فرانمی‌دهند و همچنان دخالت می‌کنند، دوم اینکه هشدارهای لازم به آن‌ها داده شد، سوم اینکه قانون وظیفه نظارت مستمر به عملکرد نمایندگان را برعهده شورای نگهبان نگذاشته است.

 

وی همچنین ادامه داد: دستگاه‌های امنیتی و انتظامی واقعا کمک ما هستند و گزارش‌ها و رصدهای لازم از عملکرد نمایندگان را می‌گیریم و گفتیم که در انتخابات آینده این نتایج را بدون تردید در رد یا تایید صلاحیت‌ها تاثیر می‌دهیم.

 

حجت الاسلام زکوی یادآور شد: سوال دیگر این است که آیا شورای نگهبان در انتخابات شورای شهر و روستا هم نظارت دارد، اگر دارد چرا خروجی آن در برخی از شهرها مناسب نیست، پاسخ این است که براساس اصل ۱۰۰ قانون اساسی نظارت بر انتخابات بر شورای شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست، ما هیچ وظیفه‌ای در این زمینه نداریم..

 

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران گفت: نکته بعدی این است که دخالت نمایندگان در بخش عزل و نصب مدیران در چند بخش خوب است از جنس مستشاری یا جلوگیری از نفوذ یک نااهل باشد خوب است، اما اگر همراه با اصرار و تحمیل باشد بد است.

 

حجت الاسلام زکوی یادآور شد: سوال دیگری که مطرح است این است که آیا نمایندگان مجلس در شورای شهر زدوبند مالی هم داشتند، پاسخ این است، دخالت وجود داشته اما در این رابطه به قطعیت نرسیدیم و چنانچه مستندی وجود نداشته باشد نمیتوانم نظر بدهیم.

 

وی در پایان اذعان کرد: مقام معظم رهبری دو مطالبه مهم داشتند، اول اینکه مطالبه مردم تحول در حکمرانی با حضور مدیران شجاع، قوی و جهادی است، دوم اینکه مردم خواستار تحول در اقتصاد و معیشت هستند، دولت انقلابی آقای رئیسی با این شرایط فرصت زیادی برای جبران شرایط قبل ندارد فرصت سوزی نکنیم با دخالت‌های نابه‌جا سنگ اندازی نکنند تا شاهد تحول اقتصادی و بهبود وضعیت باشیم.

 

 

کد خبر 1196293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha