رابطه غدیر و ظهور/ رساندن پیام غدیر کار حکومتی و تشکیلاتی نیست بلکه کار مردمی است

حجت‌الاسلام یوسفی، احیای غدیر را به منزله احیای ظهور دانست و گفت: همان گونه که رسول الله(ص) معرفی غدیر را بزرگترین معروف معرفی کرده‌اند، امروز زمینه سازی برای ظهور نیز بزرگترین معروف است.

 گزارش خبرنگار بخش مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان؛ حجت‌الاسلام ناصر یوسفی از پژوهشگران حوزه دین و البته اساتید مرکز امامت دانشگاه امام حسین(علیه‌السلام) است که در مسائل تاریخی پژوهش‌های فراوانی داشته و نگاهی نو و به روز نسبت به این مسائل دارد. ما نیز به مناسبت فرارسیدن عیدالله الاکبر گفت‌وگویی با این استاد تاریخ درباره «رابطه غدیر و ظهور» انجام دادیم.


نخستین نکته‌ای که حجت‌الاسلام یوسفی بدان اشاره کرد این بود که خطبه غدیر تنها شناسنامه امیرالمؤمنین(ع) نیست بلکه اهل‌بیت(ع) نیز در آن معرفی شده‌اند و بیان داشت: رسول اکرم(ص) در این خطبه می‌فرمایند «مَعاشِرَالنّاسِ، أَلاوَإِنِّی رَسولٌ وَ عَلِی الْإِمامُ وَالْوَصِی مِنْ بَعْدی، وَالْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ؛ مردم! بدانید که همانا من فرستاده و علی امام و وصی پس از من است؛ و امامان پس از او فرزندان اویند.» حضرت(ص) در این خطبه یازده امام پس از امیرالمومنین(ع) را نیز معرفی می‌کنند.


وی ادامه داد: نبی اکرم(ص) در بخش دیگری از خطبه غدیر درباره حضرت مهدی(عج) می‌فرمایند «أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی، أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدِّینِ، أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ، أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها، أَلا إِنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَهادیها، أَلاإِنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لاِوْلِیاءِالله، أَلا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ الله؛ آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست. او بر تمامی‌ادیان چیره خواهد بود، اوست انتقام گیرنده از ستمکاران، اوست فاتح دژ‌ها و منهدم کننده‌ی آنها، اوست چیره بر تمامی قبایل مشرکان و راهنمایان، او خونخواه تمام اولیای خداست. آگاه باشید! اوست یاور دین خداست.»


این پژوهشگر حوزه دین با تأکید بر این‌که وقتی سخنان نبی اکرم(ص) را در خطبه غدیر بررسی می‌کنیم به بالاترین مضامین درباره اهل‌بیت(ع) به ویژه صاحب الزمان(عج) می‌رسیم، تصریح کرد: مسأله غدیر تنها برای امام علی(ع) نیست، بلکه ولایت و امامت اهل‌بیت(ع) را بیان می‌کند. بنابراین می‌توان گفت همان دستوری که پیامبر(ص) 14 قرن پیش برای غدیر داده‌اند، امروز نیزبرای ظهور پابرجاست. یعنی همان گونه که رسول الله(ص) معرفی غدیر را بزرگترین معروف معرفی کرده‌اند، امروز زمینه سازی برای ظهور نیز بزرگترین معروف است.
حجت‌الاسلام یوسفی، پیام فراز «فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ؛ این پیام(غدیر) را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند.» را این دانست که پیامبر(ص) مسأله غدیر را که واجب عینی و تعینی می‌باشد را مردمی سازی کرده‌اند. وی ابراز داشت: پیامبر(ص) نه تنها در ابلاغ پیام غدیر استثنایی قائل نشدند، بلکه آن را کار حکومتی و ارگانی و وابسته به بودجه نکردند تا توسط خود مردم انجام شود.


وی افزود: درباره زمینه سازی ظهور باید به مردم سازی آن برسیم و بدانیم این کار حکومتی و ارگانی نیست که با بودجه انجام شود. حال چگونه می‌توانیم زمینه سازی ظهور را مردمی‌سازی کنیم؟ برای رسیدن به این کار باید به روایت امام باقر(ع) بازگردیم که در پاسخ به پرسش پیروانشان درباره علت عدم قیامشان می‌فرمایند: «آیا شما به مرحله‌ای رسیده‌اید که اگر نیازی داشتید دست در جیب برادر مؤمن خود کرده و به اندازه نیازتان بردارید؟» این روایت به ما می‌گوید امام مهدی(عج)، زمانی قیام می‌کنند که در مردم آمادگی ایجاد شود.
استاد مرکز امامت دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به این‌که اگر احیای غدیر احیای ظهور است، پس باید به همان توصیه‌ای که نبی اکرم(ص) درباره ابلاغ پیام غدیر داشتند درباره ظهور نیز عمل کنیم، گفت: رسول الله(ص) می‌فرمایند «این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند»، یعنی باید درباره غدیر و ظهور یک بمب خبری ایجاد کرد تا همه مردم این پیام حق را دریافت کنند.
حجت‌الاسلام یوسفی درباره رابطه رساندن پیام حق به همه و ظهور امام زمان(عج) عنوان کرد: وقتی عده‌ای به امام صادق(ع) گفتند که چرا جدتان امیرالمؤمنین(ع) برای گرفتن حقشان قیام به شمشیر نمی‌کنند، حضرت به آیه 25 سوره فتح اشاره فرمودند؛ «لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا؛ اگر (عناصر کفر و ایمان) از یکدیگر جدا بودند همانا کسانی از آنان را که کافرند به عذابی دردناک معذّب می‌ساختیم.» یعنی تا زمانی که غربالگری میان حق و باطل صورت نگیرد، قیام صورت نمی‌گیرد.


وی اضافه کرد: حکمت این‌که باید میان حق و باطل غربالگری صورت بگیرد تا قیام صورت گیرد در این است که خون افراد آزادیخواه، بی گناه و مستضعف به ناحق ریخته نشود و به اصطلاح قرآنی امانت مؤمنان که در سلب کفار هستند آزاد شوند. برای نمونه اگر نبی اکرم(ص) به مکه حمله می‌کردند خون افرادی همانند ام‌هانی و‌ هاشم مرقال به هدر می‌رفت و یا اگر امیرالمؤمنین(ع) دست به شمشیر می‌بردند چون پیام غدیر به یمن و عراق نرسیده بود، افرادی همانند کمیل ابن زیاد یا مالک اشتر بی گناه کشته می‌شدند.


استاد مرکز امامت دانشگاه امام حسین(ع) با بیان این‌که ظهور امام زمان(عج) بستگی به غربالگری میان حق و باطل دارد، یادآور شد: در روایت داریم برخی از فرماندهان لشکر امام زمان(عج) از جوانان اروپا هستند. ولی آیا اکنون پیام حق به اروپا رسیده تا آن‌ها برای ظهور آماده شوند؟ راهکار این است که حداقل افراد را از استضعاف فکری نجات دهیم.


وی تأکید کرد: وقتی تاریخ را بررسی می‌کنیم می‌بینیم مادر امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام‌هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع) و امام زمان(عج) کنیز و اهل مملکت کفر بودند. یعنی در مملکت کفر سکونت داشتند در حالی که موحد بودند. این به ما نشان می‌دهد که در دل کفار هم افرادی وجود دارند که می‌توانند افراد موحد تربیت کنند.


حجت‌الاسلام یوسفی، شرط نخست برای جهانی کردن پیام غدیر را شکستن سیطره رسانه‌ای استکبار دانست و تأکید کرد: نامه‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای جوانان اروپا و یا تشکل انجمن‌های اسلامی در اروپا می‌نویسند برای رساندن پیام حق به گوش آن‌ها و خارج کردنشان از استضعاف فکری است. اگر می‌خواهیم ظهور محقق شود باید بایکوت شکنی کرده و پیام حق را به جهانیان برسانیم.


وی تصریح کرد: پیامبر اسلام در مسأله غدیر از اصل غافلگیری بهره برده و این پیام را وسط بیابان بدون این‌که شرایط منبر و مجلس فراهم شود، ابلاغ کردند تا مردم نگویند غدیر را یادمان نمی‌آید. این کار نبی اکرم(ص) به ما می‌آموزد اگر می‌خواهیم در راه تبیین پیام غدیر جهاد کنیم باید از ابزارهای ماندگار استفاده کنیم. رساندن پیام غدیر تنها با محصور کردن آن در مساجد و حسینیه‌ها محقق نمی‌شود، بلکه این پیام باید به کوچه‌ها، خیابان‌ها و جامعه بکشانیم و برای این کار از ابزار رسانه غافل نشویم.

کد خبر 1197227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha