برگزاری مراسم عزاداری محرم در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس

بناوند گفت: به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع)، مراسم عزاداری در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، « سهراب بناوند » در گفتگویی خبری اظهار کرد: مراسم‌های سنتی و ناملموس مرتبط با این ایام که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند در دهه اول محرم در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس برگزار می‌شود.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: بر همین اساس مراسم سنتی چک‌چک روز پنج‌شنبه 13 مرداد و مراسم تابوت گردانی روز شنبه 15 مردادماه در محوطه موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس برگزار می‌شود.


وی با اشاره به اینکه در مراسم چک‌چک یا سنگ‌زنی دوتکه چوب را با ریتم و آهنگی خاص به هم می‌کوبند، عنوان کرد: این مراسم به همراه عَلَم کوتاهی بانام جریده(علم حضرت عباس) در پنجم محرم انجام می‌شود که این آیین از دوران زندیه به‌جامانده است.


بناوند گفت: تابوت گردانی به که آن نخل گردانی هم گفته می‌شود به این صورت است که نخل کوچکی در ابعاد 2در1 متر در هفتم محرم به‌عنوان تابوت آماده می‌کنند و اوج آن در شب تاسوعا و روز عاشورا است که آن را به گردش درمی‌آورند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1201481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha