آشنایی با داستان قهرمانی حضرت زینب (س) در «هفت شهر عشق»

در کتاب «هفت شهر عشق» مخاطب همراه کاروان امام حسین (ع) از مدینه به سوی مکه حرکت می کند و بعد از آن حوادث مسیر مکه تا کربلا و واقعه عاشورا را از نزدیک می بیند .

خبرگزاری شبستان- سرویس فرهنگی- مریم داوری: کتاب «هفت شهر عشق» نوشته حجت الاسلام دکتر مهدی خدامیان آرانی مشتمل بر 352 صفحه از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است. حجت الاسلام خدامیان آرانی نویسنده، محقق و استاد حوزه و دانشگاه است که در کتاب نهفت شهر عشق» تلاش کرده است تا روایتی جذاب و مستند از وقایع ماه محرم را ارائه دهد.

 

حجت الاسلام خدامیان آرانی در سال ۱۳۵۴ در شهرستان آران و بیدگل دیده به جهان گشود. وى در سال ۱۳۶۸ وارد حوزه علمیّه شد و در سال ۱۳۷۲ در دانشگاه علامه طباطبائى تهران در رشته ادبیات عرب به تحصیل اشتغال یافت. وی دروس حوزه را تا مقطع خارج فقه و اصول در شهر مقدس قم ادامه داد و مدرک سطح چهار حوزه را از حوزه علمیه قم دریافت کرد. وی کتابهایی همچون ندای فاطمیه، چشمه جاوید،سرزمین یاس،صبح ساحل،12 مادر،فریاد مهتاب،مهاجر بهشت، راه روشنایی، دعهای مادرم، نردبان آبی،شب تاریک و روز هجوم را به رشته تحریر در آورده است.

 

حجت الاسلام خدامیان آرانی در مورد کتاب «هفت شهر عشق» اظهار داشت: هر سال با فرا رسیدن ماه محرم مادرم لباس سیاه به تنم می کرد و مرا به حسینیه می فرستاد تا برای حسین (ع) عزاداری کنم. زمانی که بزرگ شدم همیشه به دنبال آن بودم که کسی پیدا شود و همه حوادث کربلا را از اول تا آخر برایم تعریف کند اما از هر کسی که پرسیدم فقط قسمتی از این حادثه را به خاطر داشت.

 

این نویسنده خاطرنشان کرد: سال ها گذشت و سرانجام تصمیم گرفتم با مطالعه و تحقیق و مراجعه به اسناد و متون معتبر تاریخی به بررسی حماسه عاشورا بپردازم و در واقع کتاب هفت شهر عشق نتیجه همان بررسی هایی است که انجام دادم که به کمک خود امام حسین (ع) به آن رسیدم.

وی با بیان اینکه این کتاب را به امام حسین (ع) هدیه می کنم، عنوان کرد: در این کتاب مخاطب همراه کاروان امام حسین (ع) از مدینه به سوی مکه حرکت می کند و بعد از آن حوادث مسیر مکه تا کربلا و حوادث عاشورا را از نزدیک می بیند و با داستان قهرمانی حضرت زینب (س) در سفر کوفه و شام آشنا می شود. کتاب هفت شهر عشق که سفرنامه کاروان حسینی است با استقبال فراوانی روبرو شده و رتبه نخست مسابقه جهانی کتاب بیروت در سال 2009 میلادی را کسب کرده است.

 

در قسمتی از کتاب هفت شهر عشق می خوانیم: یزید به قصر می رود. ماموران خبر آوردند که عده ای در سطح شهر زمزمه مخالفت با خلیفه را دارند و مردم را به نافرمانی از حکومت او تشویق می کنند. یزید به فکر فرو می رود، به راستی او برای مقابله با آنها چه می کند، آیا باید دست به شمشیر برد. از طرف دیگر اوضاع ناآرام عراق باعث نگرانی یزید شده است. او می داند وقتی خبر مرگ معاویه به عراق برسد، موج فتنه همه جا را فرا خواهد گرفت. اکنون سه روز است که یزید در قصر است. او در این مدت در فکر آن بوده است که چگونه مردم را فریب دهد، به همین دلیل دستور می دهد تا همه مردم در مسجد بزرگ شهر جمع شوند. پس از ساعتی مسجد پر از جمعیت می شود. همه مردم برای شنیدن اولین سخنرانی یزید آمده اند.

 

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است: کوچه های مدینه بسیار تاریک است. امام و جوانان بنی هاشم به سوی قصر حرکت می کنند. اکنون به قصر مدینه می رسیم. امام رو به جوانان می کند و می فرماید« من وارد قصر می شوم، شما در اینجا آماده باشید، هر گاه من شما را به یاری خواندم به داخل قصر بیایید». امام وارد قصر می شود، امیر مدینه و مروان را می بیند که کنار هم نشسته اند. امیر مدینه به امام می گوید «معاویه از دنیا رفت و یزید جانشین او شد، اکنون نامه مهمی از او به من رسیده است»، آن گاه نامه یزید را برای امام می خواند. امام به فکر فرو می رود و پس از لحظاتی به امیر مدینه می گوید «فکر نمی کنم بیعت مخفیانه من در دل شب برای یزید مفید باشد، اگر قرار بر بیعت کردن باشد من باید در حضور مردم بیعت کنم تا همه مردم باخبر شوند». امیر مدینه به فکر فرو می رود و در می یابد که امام راست می گوید زیرا یزید هرگز  با بیعت نیمه شب و مخفیانه امام راضی نخواهد شد.

 

گفتنی است، کتاب «هفت شهر عشق» سفرنامه کاروان حسینی نوشته حجت الاسلام دکتر مهدی خدامیان آرانی با قیمت 70 هزار تومان از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

کد خبر 1203369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha