آیین «شاخسی، واخسی» در آستارا برگزار شد

همزمان با تاسوعای حسینی، آیین سنتی شاخسی، واخسی همزمان با تاسوعای حسینی در تعدادی از روستاهای بخش مرکزی و لوندویل بندر آستارا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، طی یک رسمی دیرینه و همزمان با تاسوعای سید و سالار شهیدان آیین عزاداری« شاخسی، واخسی » در محوطه مساجد روستاهای شونده‌چولا، شونان و تعدادی از روستاهای بخش لوندویل شهرستان آستارا برگزار شد.

 

آیین شاه حسین وای حسین( شاخصی، واخسی ) همچنین ظهر امروز با شکوه خاصی در محوطه مسجد جامع روستای خانه‌های آسیاب بخش مرکزی بندر آستارا برگزار شد.

 

این مراسم سالیان سال است که با حضور عزادارانی از شهر آستارا و روستاهای شونان، شونان‌رود، جبرائیل‌محله، عسگرمحله و شهرک هجرت در محوطه مسجد جامع روستای خانه‌های آسیاب برگزار می‌شود.

 

در این مراسم عزاداران و سوگواران در یک خط طولی به دو دسته تقسیم و روبروی هم می‌ایستند، هر دسته یک سردسته دارد که در اول دسته، روبروی سردسته مقابل می‌ایستد و بقیه نیز به ترتیب در کنار سردسته‌ها تا آخر می‌ایستند. معمولا سردسته اول که قرار است این مراسم را شروع کند بعد از ساکت شدن اعضای دسته‌ها و تنظیم صف‌ها با صدا بلند فریاد بر می‌آورد، حیدر و سردسته دوم در پاسخ می‌گوید، علی(ع)، که بقیه اعضا نیز به تبعیت از سر دسته خود با صدای بلند این کلمات را تکرار می‌کنند.

 

سپس سر دسته گروه اول با صدای بلند و در حالی که دو دستش را بالا برده و بر سینه می‌کوبند، می‌گوید شاخصی(شاه حسین) و سر دسته دوم نیز جواب می‌دهد و می‌گوید واخصی (وای حسین) که اعضای هر دو گروه نیز این شعارها را سر می‌دهند. این مراسم بیشتر در حیاط مساجد برگزار شده و بیش از نیم ساعت به طول می‌انجامد.

 

آیین سنتی « شاخصی واخسی »  بیشتر در روستاهای بندر مرزی آستارا برگزار می‌شود و قدمت تاریخی دارد، برگزاری این مراسم در روستاهای شونده‌چولا، خانه‌های آسیاب، شونان، کانرود و روستاهای شهر لوندویل از حال و هوای خاصی برخوردار است و در زبان محلی به آن « شاخسی واخسی » می‌گویند.

 

گفتنی است، همچنین در کنار برگزاری این همایش بسیاری از اهالی روستای خانه‌های آسیاب با پهن کردن سفره احسان به مناسبت ایام شهادت سید الشهدا(ع)  و ۷۲ تن از یاران باوفایش از عزاداران و عاشقان حسینی پذیرایی کردند.

کد خبر 1203591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha