بزرگداشت روز مشروطه در خانه نخستین شهردار رشت برگزار می شود

به پاس سالروز صدور فرمان مشروطه، بزرگداشت روز مشروطه عصر امروز( ۲۴ مرداد) در خانه نخستین شهردار رشت برگزار می شود.

«عباس پناهی» با گرامیداشت سالروز صدور فرمان مشروطه از برگزاری مراسم بزرگداشت روز مشروطه در خانه نخستین شهردار رشت خبرداد و گفت: این مراسم به همت پژوهشکده گیلان شناسی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت برگزار می شود که بنده به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و فریدون شایسته دیگر مورخ گیلانی پیرامون نقش گیلانیان در پیشبرد اهداف مشروطه سخنرانی می کنند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه مشروطه و مشروطه خواهی یکی از مهمترین دستاوردهای فکری و اجتماعی ایرانیان است با تاکید بر نقش فعال مردم گیلان در حیات مشروطه، اظهار کرد: ارتباط مستقیم گیلانیان با تحولات فکری اروپا، مراوده با سوسیال دموکرات‌های قفقاز و دیگر کنش‌های فرهنگی نخبگان این جامعه موجب شده است تا رادیکالیزم یکی از مشخصه های بارز مشروطه گیلانی شود، خصیصه‌ای که تا دهه‌ها در گیلان تداوم یافت.

 

وی ضمن بیان ویژگی‌های مشروطه گیلانی تصریح کرد: پس از به توپ بستن مجلس، گیلانیان نقش مهمی در پایان استبداد صغیر و فتح تهران و اعاده مجلس ایفا کردند.

 

پناهی همچنین گفت: هر چند در کتاب‌های تاریخی نوشته اند که مشروطه ناکام ماند، اما جریان مشروطه خواهی چنان تاثیری در بسترهای فکری جامعه گذاشت که کشور را به دو دوره تاریخی می‌توان تقسیم کرد. با توجه به اینکه پروسه‌هایی که بعدها در روند کشور رخ داد، همه به مشروطه بر می‌گردد و مشروطه هرچند از نظر سیاسی ناکام ماند اما از نظر فکری، اجتماعی و اقتصادی تاثیر زیادی بر جامعه امروز گذاشت.

 

گفتنی است، با به ثمر نشستن جریان فکری مشروطه خواهان، مظفرالدین شاه در تاریخ ۱۴مرداد ۱۲۸۵، فرمان مشروطه را امضا کرد. لازم به ذکر است، در حاشیه این مراسم، نمایشگاه اسناد مشروطه از مجموعه اسناد حسن اکبری، محمدصادق پورعبداله و عبدالعلی پژیان به نمایش درمی آید.

کد خبر 1205636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha