هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت بین المللی و در گستره ایران اسلامی و کشورهای منطقه برگزار می شود

دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت از برگزاری این رویداد به صورت بین المللی و در گستره ایران اسلامی و کشورهای منطقه خبر داد و گفت: جشنواره این دوره متفاوت از دوره های گذشته است چرا که به صورت بین المللی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رسانه ای هجدهین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت پیش از ظهر امروز سه شنبه 8 شهریور با حضور وحید فخر موسوی دبیر این رویداد، امین اشرفی دبیر بخش اربعین، محراب محمدزاده دبیر اجرایی جشنواره و یاسر شیخ یگانه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

 

در این نشست، وحید فخر موسوی، دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت گفت: اسفند ماه سال گذشته با حکم محمد نادری، رییس بنیاد فرهنگی و هنری روایت فتح من به عنوان دبیر جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت انتخاب شدم. در جلسات متعددی که با هیئت مدیره این بنیاد داشتیم به این نتیجه رسیدیم که جشنواره را برگزار کنیم و در همین راستا فراخوان جشنواره تئاتر مقاومت منتشر شد.

 

وی افزود: همان طور که می دانید جشنواره تئاتر مقاومت در ابتدای امر با نام جشنواره تئاتر دفاع مقدس برگزار می شد و در چندین دوره به عنوان جشنواره مقاومت برگزار شده است و در چندین سال هم به صورت دوسالانه برگزار شد و سال گذشته هفدهمین دور آن و امسال هجدهمین دوره آن برگزار خواهد شد.

 

دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت با اشاره به تفاوت هجدهمین دوره این جشنواره با دوره های پیشین جشنواره اظهار کرد: بخش متفاوت جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت نسبت به دوره های قبل اضافه شدن بخش بین الملل است که شرایط خود را دارد، بین الملل اول و بین الملل دوم و گستره جشنواره در ایران اسلامی و کشورهای منطقه خواهد بود.

 

وحید فخر موسوی تصریح کرد: جشنواره تئاتر مقاومت در یک دوره زمانی برگزار نمی شود. این جشنواره در بازه زمانی شهریور ماه با برنامه ریزی ای که شده با پیاده روی اربعین شروع می شود و تا آذر ماه ادامه دارد. با توجه به شرایط پیش آمده در عراق و تعطیل شدن مرزها ما برای برگزاری این رویداد در کشور عراق تابع شرایط ستاد اربعین وزارت کشور هستیم.

 

دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت با اشاره به شش بخش این جشنواره اظهار کرد: بخش های مختلف جشنواره شامل تئاتر خیابانی، رادیو تئاتر و بخش صحنه ای است که این سه بخش در استان هایی از ایران برگزار می شود. ما در حال انعقاد تفاهم نامه با استان ها هستیم. تاکنون به هشت استان سفر کرده ایم و وارد مذاکره شده ایم، همه استان ها پای کار هستند. بخش های  تئاتر خیابانی و صحنه ای را در استان ها برگزار می کنیم. اجراهای تئاتر خیابانی مهر ماه، رادیو تئاتر هفته اول آبان ماه و بخش صحنه ای آخر آبان و اوایل آذر ماه برگزار می شود.

 

وحید فخر موسوی درباره افزایش بودجه هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت گفت: در این دوره از جشنواره نسبت به دوره های قبل بودجه جشنواره 50 درصد افزایش داشته است.

 

دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت یادآور شد: در بخش پیاده روی اربعین در دو سال گذشته 25 میلیون زائر حضور داشتند که پنج میلیون از این زائران ایرانی بودند و 20 میلیون زائر غیر ایرانی. در همین راستا ما آثار بدون دیالوگ را برای اجرا  در پیاده روی اربعین انتخاب کردیم. بیشتر کارهای اجرایی مبتنی بر تصویر از آیین های مختلتف سوگواری در ایران است.

 

فخر موسوی تصریح کرد: انجمن مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح آثار نمایشی اجرایی این دوره از جشنواره را ثبت و ضبط می کند.

 

دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا آثار با موضوع دفاع مقدس ممیزی می شوند و در جشنواره تئاتر مقاومت  اجرا نمی شوند، گفت: ما در اجرای این آثار تابع قانون هستیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تابع قانون است، اینکه شرایط امروز با دیروز متفاوت است؛ ما بر اساس مر قانون به جلو می رویم، اگر کاری آن شرایط را داشته باشد اجرا می شود؛ شعار اصلی جشنواره تئاتر مقاومت هم افزایی و تعامل است.

 

وی درباره موازی کاری سازمان ها و نهادها در پیاده روی اربعین اظهار کرد: ما در دبیرخانه تئاتر مقاومت، مرکز هنرهای نمایشی و حوزه هنری و سایر نهادهایی که آثاری را در این رویداد اجرا می کند، همراه هستیم. هدف و سیاست ما این است که در کنار آنها باشیم و با هیچ کدم تقابل نداریم.

 

وحید فخر موسوی اظهار داشت: من تئاتر مقاومت را جدای از تئاتر حرفه ای کشور نمی دانم. بسیاری از بزرگان تئاتر ما شروع کارشان با تئاتر مقاومت و دفاع مقدس بوده است. نباید گفت که تئاتر مقاومت با تئاتر کشور فرق دارند، گونه های تئاتری فرق می کنند ولی همه در یک راستا کار می کنند، این تفکیک را بنده قایل نیستم.

وی تصریح کرد: بخشی از کارهای تولیدی جشنواره تئاتر مقاومت به اجرای عمومی می رسند.

کد خبر 1210987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha