تاکید بر توجه به موضوع «خوزستان پایتخت موکب‌ها» در ایام اربعین

سیفی با تاکید بر توجه به موضوع «خوزستان پایتخت موکب‌ها» در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی گفت: پرداختن به این موضوع بر خنثی‌سازی فعالیت وهابیت، معرفی خوزستان در داخل و خارج کشور و تغییر نگاه منفی به این استان اثرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «عبدالرضا سیفی» (چهارشنبه 9 شهریور) در چهل‌وپنجمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی دولت و کارگروه اربعین حسینی ذیل شورای فرهنگ عمومی که در استانداری خوزستان برگزار شد، با تاکید بر توجه به موضوع «خوزستان پایتخت موکب‌ها» اظهار کرد: این موضوع کار ارزشمندی است و تاثیر بسزایی در افکار عمومی نسبت به این استان دارد.

 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان افزود: در دورانی که وهابیت در تلاش است افکار عمومی را نسبت به خوزستان منحرف کند، باید این را در سطح کشور مطرح کرد که خوزستان پایتخت موکب‌ها بوده و مردم این استان محب اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) هستند.

 

وی با اشاره به اینکه این حجم فعالیت و کار در موضوع اربعین در هیچ استانی وجود ندارد اضافه کرد: پرداختن به این موضوع بر خنثی‌سازی فعالیت وهابیت، معرفی خوزستان در داخل و خارج کشور و تغییر نگاه منفی به این استان اثرگذار خواهد بود.

 

سیفی با بیان اینکه نیاز است رسانه‌ها بر روی این موضوع کار کنند و در ایام اربعین تا پایان ماه صفر همه این لوگو را داشته باشند تا به تدریج تبدیل به یک اصطلاح رایج شود تصریح کرد: با توجه به اینکه مرز شلمچه تنها مرز برای عبور زائران خارجی است، باید از این ظرفیت جهت آشنایی آنها با انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب و معرفی خوزستان به عنوان محل مقاومت و گفتمان مقاومت استفاده کرد.

 

وی بر ارائه محتواهای مختلف جهت معرفی دستاوردها به زبان‌های خارجی به ویژه زبان کشورهایی که بیشترین زائر را دارند تاکید کرد و ادامه داد: باید به بحث نماز اول وقت به ویژه در زمان حضور زائران در عراق توجه شود؛ وقتی کسی به عنوان زائر اباعبدالله الحسین (ع) میزبان مردم عراق است و از خدمات آنها استفاده می‌کند در صورتی که کاهل نماز باشد تاثیر بدی بر وجهه جمهوری اسلامی دارد.

 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه باید در طول مسیر به ویژه مسیرهای منتهی به مرز بنرها و پوسترهایی جهت تشویق به نماز اول وقت نصب شود ابراز کرد: کسی که زیارت می‌رود باید از فضای معنوی آن بهره ببرد و به نماز اول وقت هم توجه کند.

 

وی با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین امروز به یک حرکت جهانی تبدیل شده و قطعا دشمن و نظام استکبار این را موضوع تهدید می‌داند یاد آور شد: قطعا نظام استکبار نمی‌خواهد این موضوع منعکس شود چرا که اربعین به نوعی هویت ما است لذا وظیفه داریم در حوزه اطلاع‌رسانی حساس‌تر از حوزه‌های دیگر کار کنیم چرا که عملا داریم در برابر فشار دستگاه غرب می‌ایستیم.

 

 

در این جلسه «مهدی میناوی» نیز به فعالیت‌های کمیته فرهنی اربعین اشاره کرد و گفت: عمده کار این کمیته اعزام مبلغ و برپایی نماز جماعت است که در این راستا 50 مبلغ به شلمچه و 100 مبلغ به مرز چذابه اعزا می‌شوند.

 

دبیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین حسینی بعثه مقام معظم رهبری خوزستان با بیان اینکه برای زائران خارجی نیز با جامعه‌المصطفی مکاتبه شده و بناست روحانیونی که به زبان‌های خارجی مسلط هستند را به مرزها اعزام کنند افزود: برپایی نماز جماعت، پخش اذان، سخنرانی، پاسخگویی به مسائل شرعی، خانوادگی و دینی و ... از جمله فعالیت‌های مبغان است.

 

«ناصر سودانی» رئیس دانشگاه امیرالمؤمنین اهواز نیز بر توجه به ترجمه متون برای استفاده از ظرفیت‌ها، تهیه بروشور جهت دعوت به نماز اول وقت، معرفی امام زمان (عج)، تولید محتوا و انتشار و تهیه و تبیین پیام فرهنگی عاشورا و امام حسین (ع)، ثبت ملی خوزستان پایتخت موکب‌ها و ... تاکید کرد.

 

«امین یاقوت» با بیان اینکه در مراسم اربعین حسینی باید توجه کرد که مردمی بودن این مراسم حفظ شود و به سمت اداری سوق پیدا نکند عنوان کرد: لازم است ایام اربعین نام‌گذاری شود و بر اساس آن برنامه داشته باشیم.

 

مدیر حج و زیارت خوزستان با اشاره به اینکه در بحث فرهنگی باید ذائقه استان‌ها و زائران خارجی مد نظر باشد و برای آن برنامه داشته باشیم خاطر نشان کرد: برخی شهرها از مراسم اربعین غافل شدند که باید آنها را فعال کرد.

 

وی بر تقویت پیوند فرهنگی ملت‌ها تاکید کرد و ادامه داد: باید بتوانیم فرهنگ‌ها را به هم نزدیک کنیم و اتباع را با استان با ذائقه فرهنگی، اقتصادی و بوم‌گردی آشنا کنیم تا در آینده بتوانیم از آن برای اقتصاد و شکوفایی استان استفاده کرد.

 

یاقوت با تاکید بر استفاده از فرصت‌های اربعین تصریح کرد: فرصت‌های بزرگی به ما داده شده که باید از آن بهره برد؛ در بحث فرهنگی هم می‌توانیم برنانه یا 10 تا 15 ساله تدوین کنیم تا بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده داشته باشیم.

 

 

«حجت‌الاسلام میلاد امینی موحد» نیز با اشاره به برگزاری سوگواره پایتخت موکب‌ها اذعان کرد: این سوگواره در سه بخش عکس، پوستر و مستند به همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار و پوستر آن جمعه رونمایی می‌شود.

 

مدیر روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان اظهار کرد: در رابطه با مبلغان نیز به طور کلی برنامه در سه قسمت مبلغان استان، مبلغان مرز و حضور مبلغان در مسیر پیاده‌روی انجام می‌شود؛ همچنین بریا موکب‌ها بسته فرهنگی تدارم دیده شده و کتیبه‌ای از سوی مقام معظم رهبری تقدیم موکب‌ها می‌شود.

 

همچنین «حجت‌الاسلام روح‌الله عرفانی» با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه در ایام اربعین فعالیت‌هایی دارد که متولی آن در مرز شلمچه با اداره اوقاف استان بوشهر و در مرز چذابه با اداره اوقاف خوزستان است و اقداماتی همچون ارائه خدمات فرهنگی، پخت غذا، اسکان و ... در موکب انجام می‌شود.

 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه حدود 40 مبلغ هم از قم و هم بومی از سوی اوقاف استان به زوار خدمان‌رسانی می‌کنند یاد آور شد: در سطح استان 20 موکب داریم و از مبلغانی که به زبان‌های خراجی مسلط باشند بهره‌مند می‌شویم.

 

 

در این جلسه همچنین «سجاد بهمئی» مسئول بسیج رسانه خوزستان، «وهاب چراغی» رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های عمومی معاونت فرهنگی فراجا خوزستان، «لفته منصوری» فعال فرهنگی، «افتخار فرج» مدیر خانه مطبوعات استان، «علی رضایی» قرارگاه حضرت ابوالفضل (ع)، «مهدی طرفی» مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان و ... به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در رابطه با اربعین حسینی پرداختند.

 

در پایان نیز از پوستر سوگواره عکس روایت عاشقی رونمایی شد.

 

کد خبر 1211568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha