نقطه آسیب ‌پذیری عشایر بحث خشکسالی است

کریمی گفت: نقطه آسیب ‌پذیری عشایر بحث خشکسالی است و دامداران عشایری وابسته به علوفه هستند اما در خشکسالی مراتع بدون علوفه می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «عبدالحمید کریمی»، امروز (شنبه ۱۲ شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: نقطه آسیب ‌پذیری عشایر بحث خشکسالی است و دامداران عشایری وابسته به علوفه هستند اما در خشکسالی مراتع بدون علوفه می شوند.

مدیرکل امور عشایر فارس افزود: در بحث آب شرب نیز زندگی عشایر وابسته به خشکسالی است و باید گفت که زندگی عشایر با مشکلات متعدد همراه است که مربوط به امروز و دیروز نبوده و ریشه ‌ای است و می‌طلبد تا با توجه به معضل خشکسالی بیشتر به آن توجه شود.

وی اضافه کرد: 26 هزار و ۷۸۰ خانوار و بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر جامعه عشایری در استان داریم و وظیفه خدمات ‌رسانی به جامعه کوچنده عشایر را داریم.

کریمی تاکید کرد: اولین قطب جامعه عشایر کشور در فارس است و سه و نیم درصد جامعه آماری استان را شامل می شود،  20 هزار تن گوشت استان معادل ۲۵ درصد گوشت مصرفی را جامعه عشایر تولید می‌ کند و بیش از یک چهارم نیاز پروتئینی کشور توسط عشایر فارس تولید می شود.

وی ادامه داد: هر سیاه چادر عشایر یک بنگاه اقتصادی است چرا که صنایع دستی و تولیدات عشایر ۴۴ درصد صنایع دستی استان را شامل می‌ شود و نقش عشایر در اقتصاد و تغذیه جامعه شهری پررنگ است.

کریمی اعلام کرد: در هفته دولت در بحث تامین آب شرب جامعه عشایری شاهد افتتاح پروژه در این حوزه در خرامه بودیم که در فاز اول بحث انتقال آب با تانکر از چاه به ۳۰۰ خانوار ساکن به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: در شهرستان جهرم و کازرون و اقلید، پروژه تامین آب شرب نیز داشته ایم و تاکید ما در جامعه عشایری، تامین آب پایدار برای عشایر ساکن است و بهره ‌برداری و تصفیه و شبکه ‌گذاری برای استفاده عشایر را در اولویت قرار داده ایم.

کریمی اضافه کرد: امسال در بحث آبرسانی سیار مشکلاتی داشتیم و با توجه به خشکسالی‌ های مستمر، قنوات و آب ‌های چشمه ‌ها که سال‌ ها مورد استفاده عشایر بود، خشک شده بودند که به آب ‌رسانی با تانکر نیاز داشتند که ۴۶ دستگاه تانکر به این امر اختصاص داده شد.

وی گفت: اعتبارات ارزش افزوده و هزینه‌ کرد تامین تانکرهای بیشتر  به اداره کل امور عشایر فارس سپرده شده و در چهار ماهه اول سال ۱۵ میلیارد تومان در بحث خدمات رسانی راه و آب تامین شد که حدود ۱۱۵ میلیارد نیز در بحث کشوری تامین شده است اما مشکلات جامعه عشایری با این ارقام حل نمی ‌شود.

کریمی افزود: در سال‌ های خوب ترسالی، منابع علوفه ‌ای سالانه به دامداران روستایی و عشایری اختصاص داده می شد اما سهم عشایر در مقابل سهم روستائیان که امکان کشت دارند کمتر بوده و نیاز به توجه دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه عشایر مجبور به فروش دام خود به منظور تامین معاش و تامین علوفه هستند و برای سهمیه ۲۳ شرکت تعاونی عشایر و یک اتحادیه، 36 هزار و ۵۰۰ دفترچه تعاونی داریم و ۱۱ هزار اختلاف داریم و میزان توزیع آرد با جامعه عشایر چندان مطابقت نداشت و به دلیل مشکلات توزیع آرد، از جمله زمان محدود در توزیع به دست عشایر نمی ‌رسید.

کریمی ادامه داد: برای اولین بار در کشور اطلاعات جامعه آماری خود را به سامانه «سپند» متصل کردیم و اطلاعات را بر اساس اولویت ‌هایی از جمله کوچنده بودن و دامدار بودن ثبت کرده ایم و در حال حاضر با توجه به اولویت ‌بندی انجام شده و در زمان توزیع آرد با ارسال یک کد،  اطلاعات توزیع را برای عشایر ارسال می ‌کنیم و در هر زمان که مراجعه کنند می‌ توانند آرد بگیرند و در 6 ماهه اول امسال 6 هزار و 200 تن آرد توزیع شده است.

کد خبر 1212030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha