فاز نخست مرمت عمارت میرزا خلیل رفیع رشت آغاز شد

حرفت خواه از آغاز فاز نخست احیا و مرمت عمارت تاریخی نخستین شهردار رشت، میرزا خلیل رفیع خبرداد و گفت: این بنا قرار است به عنوان موزه مشروطه تغییرکاربری یابد.

«میثم حرفت خواه» با اشاره به روند اجرایی مرمت عمارت میرزا خلیل رفیع رشت به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: با انعقاد قرارداد با پیمانکار ذی صلاح، فاز نخست احیا و مرمت عمارت تاریخی نخستین شهردار رشت، میرزا خلیل رفیع، آغاز شد.

 

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت، افزود: فاز نخست عملیات مرمت شامل، واچینی و مرمت اساسی سقف، تعویض نی های خیزران زیربام و چوب های پوسیده، دفع رطوبت از کف و دیوارهای بنا و محوطه، احیای گربه روها و اصلاح زیرساخت تاسیسات است.

 

وی با اشاره به اعتبار لازم برای این عملیات، اظهارداشت: فاز نخست بالغ بر ۶ میلیارد تومان برآورد شده است که ۲ میلیارد تومان اعتبار لازم برای مرمت از اعتبارات بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود و مابقی از بودجه شهرداری رشت هزینه خواهد شد.

 

حرفت خواه با اشاره به فازهای بعدی عملیات تصریح کرد: فازهای بعدی شامل ایجاد تاسیسات متناسب با بنای تاریخی، نازک کار واحیای بنا به اصالت قبلی، مرمت نقاشی‌های سالن اصلی و دیوارهای حیاط و... است.

 

وی یادآور شد: تمامی مراحل عملیات مرمت از سوی حوزه بازآفرینی سازمان عمران نظارت می‌شود و ناظر عالی این پروژه نیز برعهده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان است.

 

گفتنی است، عمارت تاریخی میرزا خلیل رفیع، در اواخر قاجار و با الگوی معماری خانه‌های بادکوبه ساخته شد. میرزا خلیل که ۱۵سال غیرمتوالی شهردار رشت بود، ۹ سال در این عمارت زندگی کرده و سپس خانه را به برادران اخوان می‌فرروشد. بنای مذکور در سال ۱۳۸۱توسط شهرداری رشت از مالکان خریداری و مرمت می‌شود و سال‌ها به‌عنوان ساختمان اداری شورای شهر رشت کاربری داشت. این خانه با مصوبه شماره ۲۱۷۵ شورای شهر رشت، در تاریخ ۱۶/۱۰/۱۳۹۷ به عنوان خانه موزه مشروطه تغییر کاربری می‌یابد. تیرماه سال ۱۳۹۹ شورای شهر رشت با نصب تابلوی «خانه موزه مشروطه» به این مصوبه رسمیت داد.

کد خبر 1215814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha