بیش از ۳ میلیارد تومان برای نوسازی بقاع متبرکه قزوین هزینه شده است

حجت الاسلام مجیدی گفت: در بحث توسعه و نوسازی بقاع متبرکه قزوین در ۶ ماهه اول سال برای ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع به ارزش ریالی ۳ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام «سید مصطفی مجیدی» در نشست خبری که امروز (چهارشنبه ۶ مهر) در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد، بیان کرد: همزمانی هفته وقف و دفاع مقدس را گرامی می داریم و یکی از نمادها و مولفه های اصلی وقف شهدا هستند که برای جریان سازی و انسان سازی در جامعه از جان خود گذشتند و واقفان واقعی آن بزرگواران هستند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: امروز جا دارد از قرآن، اهل بیت و خاندان رسالت به خصوص پیامبر گرامی اسلام زیاد یاد کنیم زیرا برخی که عاقبت و آخرت شان برایشان مهم نیست و دنبال این هستند دیگران مانند آنها فکر کرده و زندگی کنند به قرآن کریم و ساحت اهل بیت (ع) جسارت کردند و متأسفانه ساحت قدسی آن بزرگواران را به سخره گرفتند که پاسخ آن را خواهند گرفت.

 

وی عنوان کرد: خداوند فرمود آنچه نزد شما انسان هاست از بین رفتنی بوده و ماندگار نیست و آنچه نزد خداست، باقی و جاودانه است، انسان اگر می خواهد جاودانه شده و باقی بماند، راهش اتصال به حضرت حق است یعنی خود و اموالش را در اختیار خدا قرار دهد و به محضر خداوند متعال عرضه کند که این امر موجب ماندگاری می شود.

 

* قزوین دارای ۸۱۴ موقوفه است

حجت الاسلام مجیدی اعلام کرد: صدقه جاریه و وقف یکی از راه های جاودانگی است، شاید خیلی از اذهان مردم نسبت به این مقوله ذهنیت خوبی نداشته باشند که علت این است در دورانی که بهاییت در جامعه ما رشد و نمو یافت و مراکز قدرت در اختیار تفکر بهاییت قرار گرفت، خوب شناسایی کرده و مشخص کردند آنچه اسلام و نظام الهی و اسلامی را پشتیبانی کرده و موتور محرک جریان دین می تواند باشد وقف است بنابراین وقف را از وقفیت را خارج کردند.

 

وی توضیح داد: امروز آنچه مردم گلایه مند هستند مربوط به درصد قلیلی نیست که حقوق موقوفه را پرداخت کردند، بلکه درصد کثیری هستند که حقوق موقوفه را تمکین نکردند و بعد از برگشت وقف به وقفیت تصرف بر وقف داشته بدون اینکه ریالی از حقوق موقوفه را پرداخت کرده باشند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه گفت: ۸۱۴ موقوفه در استان قزوین داریم که نزدیک ۵۰۸ موقوفه متعلق به سال ۱۳۵۷ تا به امروز است که ۳۰۵ موقوفه متعلق به قبل از سال ۱۳۵۷ بوده است و اولین موقوفه استان متعلق به ۹۸۰ سال قبل است.

 

* شکل گیری مسیرنوآورانه در حوزه وقف

وی افزود: اوقاف از آنجا که از مسیر اراضی املاک موقوفه به درآمد آن چنانی که مدنظر واقفان بوده نرسیده، بنابراین مسیر نوآورانه را شکل داده و موقوفات را به سمت فناورهای های نوین و اتفاقات جدید برده است تا کمک به فناوری های نوین و اشتغال شده و درآمدی برای موقوفات کسب شود و بشود اجرای نیت کرد.

 

حجت الاسلام مجیدی اضافه کرد: اگر کسب درآمد موقوفات به خوبی انجام شود، در بسیاری از مصارف، جامعه بی نیاز از اعتبارات دولتی می شود، ولی چون حقوق موقوفه پرداخت نمی شود آنچه باید محقق نمی شود.

 

وی گفت: در حوزه پزشکی سازمان اوقاف ورود یافته تا هم کمک به اشتغال و تولید و هم کمک به درآمد کرده همچنین در بخش آبزیان، حوزه کشاورزی، دامپروری، مخابراتی و عرصه های جدید، اداره کل اوقاف استان ورود داشته است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تأکید کرد: ما از مسئولان خواهش کرده و اعلام آمادگی کردیم، حاضر هستیم در حوزه اولین مرکز نوآوری کشاورزی استان از محل وقف سرمایه گذاری کنیم و میزبان شرکت های دانش بنیان در این بخش باشیم و این پیشنهاد را به سازمان جهاد کشاورزی داده ایم.

 

* اجرای ۲ پروژه به وسعت ۳ هزار هکتار در حوزه مسکن توسط اوقاف قزوین

وی اظهار کرد: در بحث نهضت ملی مسکن هم ۲ اقدام اساسی را شروع کردیم و با حمایت استاندار و نظر مساعدت وزیر راه و شهرسازی، در ۲ پروژه به وسعت ۳ هزار هکتار به صورت ویلایی و شهری در حوزه اقدام ملی مسکن و در بحث خانه دار شدن مردم قدم هایی برداشته ایم و برخی مطالعات به پایان رسیده است و موافقت کلی وزارتخانه گرفته شده است.

 

حجت الاسلام مجیدی در ادامه با اشاره به هفته وقف افزود: دهه وقف از شنبه دوم مهر ماه آغاز شده و برنامه های مختلفی در این دهه برگزار می شود و اطعام، مجالس عزاداری، برگزاری نمایشگاه های شهرستانی، سرکشی از خانواده واقفان، خانواده شهدا، دستگیری از فقرا و برگزاری همایش همه واقف باشیم و نمایشگاه وقف از جمله این برنامه ها است.

 

وی به اقدامات صورت گرفته در اداره کل اوقاف استان و از محل موقوفات اشاره و تصریح کرد: ما در حوزه مهر تحصیلی یک هزار و ۲۰۰ بسته بین دانش آموزان بی بضاعت با ۴۰۰ میلیون تومان هزینه اهدا کردیم، در بحث مهر تندرستی و ویزیت رایگان بیماران هم از ۳ هزار نفر حمایت دارویی و درمانی داشتیم که برخی کمک موردی بوده و برخی خدمات درمانی بوده است و همچنین ۳۰۰ میلیون تومان هزینه از محل موقوفات برای درمان بیماران کمک شده است.

 

* برگزاری کلاس های سبک زندگی اسلامی در ۱۵ بقعه متبرکه قزوین

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین خاطر نشان کرد: در بحث اهدای جهیزیه از هفته وقف سال گذشته تا هفته وقف سال جاری ۱۰۰ سری جهیزیه آماده کرده و اهدا کرده ایم.

 

وی گفت: در ایام محرم و صفر از ۴۸۰ هیئت مذهبی و مسجد در استان حمایت کردیم و بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات در طرح شمیم حسینی در بحث مساجد و هیئت های مذهبی صرف شد و همچنین در ارایام اربعین پنج و نیم میلیارد تومان در بحث مواکب اوقاف استان هزینه شد.

 

حجت الاسلام مجیدی بیان کرد: در بحث سبک زندگی اسلامی ۱۵ بقعه متبرکه فعال است و کلاس های فرزندآوری و مشاوره در حوزه های حقوقی، آموزشی و روانشناسی در بقاع متبرکه در حال برگزاری است.

 

وی عنوان کرد: در بحث مدارس علمیه، یک و نیم میلیارد تومان برای این مدارس از محل موقوفات و با توجه به نیات واقفان صرف کردیم همچنین از محل موقوفات ۶۵ هزار پرس غذای گرم در ماه محرم و صفر توزیع شده است.

 

* کمک ۱۰ میلیارد تومانی به مساجد و هیئت های مذهبی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: از سال گذشته تاکنون ۱۰ وقف جدید در استان شکل گرفته که سه مورد گروهی بوده و وقف های گروهی شامل یک مورد خانه بهداشت، قبرستان و حسینیه بوده است.

 

وی تأکید کرد: در بحث کمک به مساجد و بقاع متبرکه از محل اعتبارات دولتی، ۱۰ میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان به ۱۷۷ مسجد و ۳۳ بقعه متبرکه از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ مساعدت شد.

 

حجت الاسلام مجیدی اضافه کرد: در حوزه مسابقات قرآن کریم، آذر ماه میزان مسابقات کشوری در بخش نغمات دینی هستیم و ان شاالله رسانه ها در این خصوص فضاسازی داشته و در نشر فرهنگ قرانی و حمایت خیران کمک کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری ۴۹۵ سند تک برگی برای موقوفات اخذ شده است که یک هزار و ۸۱۹ رقبه موقوفه سندار شده اند.

 

* ۳ میلیارد تومان برای بازسازی آستان مقدس امامزاده حسین هزینه شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه اعلام کرد: در بحث توسعه و نوسازی بقاع متبرکه در ۶ ماهه اول سال برای ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع به ارزش ریالی ۳ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان هزینه شده است.

 

وی به مرمت آستان مقدس امامزاده حسین (ع) اشاره کرد و یادآور شد: مرمت امامزاده حسین یکی از پروژه های شاخص ما بوده که بحث تربت خانه را در دست اقدام داریم و به زودی تکمیل می شود و سرداب تکمیل شده و گنبد این آستان مقدس هم تا سه ماه آتی به بهره برداری می رسد و سقاخانه هم در حال بازسازی است که تاکنون ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه مرمت آستان مقدس امامزاده حسین شده است.   

 

کد خبر 1219272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha