قراء باید لذت انس با قرآن کریم را برای مستمع فراهم کند

تمجید گفت: قاریان باید لذت انس با قرآن کریم را برای مستمع فراهم کند تا زمینه گسترش مفاهیم قرآن کریم در زندگی اقشار مختلف مردم مهیا شود.

خبرگزاری شبستاناردبیل:

 

استان فارس امسال میزبان مرحله کشوری مسابقه قرآنی «مدهامتان» شد و نفرات برتر این دوره در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با حضور مسئولان ارشد قرآنی کشور تجلیل شدند.

 

«رسول تمجید» نیز یکی از قاریان برجسته عضو کانون فرهنگی هنری رضوی مسجد امام رضا (ع) استان اردبیل بودند که در این دوره از مسابقات در رشته قرائت تحقیق خوش درخشید و رتبه دوم کشوری را کسب کرد.

 

در ذیل مصاحبه ای اختصاصی با این قاری برجسته را می خوانید:

 

- با عرض سلام، برای اولین سئوال یک معرفی کوتاه از خودتان بفرمائید؟

تمجید: بنده رسول تمجید متولد سال 70 از شهرستان پارس آباد مغان هستم دوران ابتدایی را در مدرسه انقلاب پارس آباد سپری کردم و پس از آن به دلیل شغل پدر عازم شهر اردبیل شدیم و دوران راهنمایی را در مدرسه جلال آل احمد و دوره اول دبیرستان را در دبیرستان شهید بهشتی اردبیل مشغول به تحصیل شدم پس از آن دپیلم خود را در رشته علوم انسانی از دبیرستان دکتر معین دریافت کردم و پس از قبولی کنکور در رشته زبان و ادبیات فارسی وارد دانشگاه محقق اردبیلی شدم.

 

سال 94 از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و بلافاصله راهی خدمت سربازی شدم و در سال 96 خدمت مقدس سربازی را به اتمام رساندم.

 

هم اکنون نیز در یکی از شرکت های متعلق به شرکت نفت به عنوان کارشناس فرهنگی مشغول به خدمت هستم.

 

- فعالیت های قرآنی را خود را از چه زمانی آغاز کرده اید و زیر نظر کدام اساتید آموزش دیده اید؟

تمجید: اولین دلیل گرایش به قرائت قرآن کریم صوت بنده بود و برخی به بنده پیشنهاد خوانندگی دادند اما چون از دوران ابتدایی قرائت قرآن کریم در مدرسه برعهده بنده بود لذا گرایش زیادی به فراگیری قرآن کریم پیدا کردم و از سال 81 یا 82 که به اردبیل مهاجرت کردیم و وارد هیات و مجالس مختلف قرآنی شدیم اشتیاق بیشتری برای فراگیری این کتاب آسمانی پیدا کردم اولین استاد بنده مرحوم صمد علیزاده بودند که به روش های سنتی روخوانی، روان خوانی، تجوید و صوت و لحن را به من آموخت پس از آن استاد شهامت خداپرست استعداد قرآنی را بنده را کشف و من را خدمت استاد کمال اطمینان معرفی کرد و ایشان نیز بنده را به کلاس های قرآن استاد علی جاوید فر و سلیم جوهرچی هدایت کرد.

 

بنده بیش از 5 سال به صورت کلاسیک روش های تقلید و اصول قرآنی خوانی را فرا گرفتم و در دوران دبیرستان نیز با استاد رامین احمد پور آشنا شدم که حق بسیاری بر گردنم دارند و تاثیر عمیقی نیز بر رفتار و اخلاق و تربیت بنده داشت.

 

در دهه 90 نیز در محضر اساتیدی همچون رضا محمد پور در مسجد منصوریه و عبدالحسین محمدپور در مسجد امام علی (ع) به فراگیری تجوید و اصول تحقیق بیشتر پرداختم.

 

- بجز فعالیت های قرآنی در فعالیت های اجتماعی دیگر نیز مشارکت داشتید؟

تمجید: بله بنده بجز فراگیری قرائت قرآن کریم در رشته ورزشی تکواندو نیز فعالیت جدی داشتم و هم اکنون دان 3 این رشته را کسب کرده ام.

 

در مسابقه های ورزشی متعدد شرکت کرده اند و در لیگ برتر جوانن نیز رتبه اول کسب کرده ام و جزو قهرمانان این رشته در کشور بوده ام.

 

- از رتبه های قرآنی که تاکنون کسب کرده اید بفرمائید؟

تمجید: در مسابقات مختلف کشوری و استانی شرکت کرده ام و در اکثر آنها رتبه های اول و دوم را کسب کرده ام که این موفقیت را مدیون پدر، مادر و اساتیدم هستیم.

 

در مسابقات قرآن کریم وزارت نفت رتبه اول رشته قرائت تحقیق و در مسابقات مدهامتان ویژه فعالان کانون های مساجد نیز رتبه دوم در سال جاری را کسب کردم.

 

در سال های گذشته نیز در مسابقات کارکنان سراسر کشور سال 98 رتبه دوم و در مسابقات وزارت ورزش و جوانان رتبه اول، رتبه سوم مسابقات قرآن سازمان جوانان هلال احمر در سال 89، در مسابقات قرآنی امام علی (ع) در سال 98 رتبه دوم، در مسابقات بسیجیان کل کشور رتبه ممتاز را در سال 91، رتبه نخست تلاوت مجلسی کشور را در سال 96 و رتبه اول مسابقات قرآنی سازمان آجا در سال 95 و رتبه ممتاز اوقاف از استان تهران را نیز کسب کرده ام.

 

- آیا افتخار بین المللی در زمینه قرائت قرآن کریم داشته اید؟

تمجید: تاکنون 3 بار به عنوان مبلغ فرهنگی برای تلاوت قرآن کریم به کشورهای افغانستان و عراق عازم شده ام.

 

- توصیه شما برای نوجوانان و جوانان مشتاق فراگیری علوم قرآنی چیست؟

تمجید: قرآن کریم یک هدف غایی و نهایی دارد که آن هم هدایت دنیوی و اخروی بشر است و نوجوانان و جوانان می توانند انس با این کتاب آسمانی به سمت سعادت در زندگی حرکت کنند البته این نه برای قشر خاص بلکه برای همه از کودکی گرفته تا بزرگسالی نیاز است.

 

حضور در جلسات قرآن کریم هم نیز فیوضات ویژه خود را دارد حتی اگر به علوم قرآنی مسلط نباشیم، پس همه افراد جامعه را دعوت می کنم تا در جلسه های قرآن کریم حاضر شوند و از برکات نورانی این کتاب آسمانی بهره مند شوند.

 

مقام معظم رهبری سال هاست که در این زمینه به مسئولان گوشزد می کند که باید محافل انس با قرآن کریم را بیشتر کنیم و مستمعان را به این جلسات نورانی دعوت کنیم.

 

قاریان نیز در این زمینه وظیفه سنگین دارند و باید لذت انس با قرآن کریم را برای مستمع فراهم کند تا زمینه گسترش مفاهیم قرآن کریم در زندگی اقشار مختلف مردم مهیا شود.

 

کد خبر 1225166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha