آغاز مرمت و بهسازی مسجد جامع بافق

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافق از آغاز اجرای پروژه بهسازی و مرمت بنای تاریخی مسجد جامع این شهر خبر داد.

لیلا رنجبر رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد افزود: مسجد جامع بافق که از بناهای شاخص تاریخی و قدیمی این شهرستان است، متعلق به دوره قاجاریه می باشد و علاوه بر مسجد، کاربری مدرسه علمیه نیز داشته است.

 

وی اظهار کرد: مرمت این بنا به‌صورت مشارکتی با فرمانداری بافق و به‌صورت حذف الحاقات ایجادشده، اجرای کاه‌گل، نصب درب چوبی، کف سازی، جداره سازی، سیم‌گل دم‌گیری، استحکام‌بخشی و آواربرداری انجام می‌شود.

 

رنجبر تصریح کرد: این بنای قدیمی بین حسینیه‌ میانگاه و میدان‌خان در شهر بافق قرارگرفته و دارای دو قسمت تابستانه و زمستانه است که قسمت تابستانه‌ آن دارای شبستانی با بادگیرهای بزرگ به سبک مسجد جامع کبیر یزد و پایه‌های محکم در درون شبستان است.

 

این مسئول، آثار قابل‌ توجه این مسجد را سنگ مرمری با کتیبه به خط نسخ ذکر کرد  که  در محراب شبستان تابستانی نصب‌شده است افزود: سنگ مرمر دیگری نیز در محراب زیر بادگیر و متصل به شبستان قرار دارد.

 

به گفته رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بافق، یک قطعه‌سنگ وقفی هم در بدنه هشتی مدرسه نصب‌شده که به خط نسخ است و همگی از آثار قدیمی و ارزشمند این مسجد هستند.

 

وی در خصوص اهداف مرمت مسجد جامع بافق خاطرنشان کرد: رسالت حفظ، نگهداری و انتقال آنها به آیندگان به عنوان سند پویایی تمدن و هویت فرهنگی، علمی وفنی به دوش ما ست و این بنای ارزشمند از بناهایی است که از گذشته های دور به نسل امروز رسیده و دلیل بر هویت و مذهب ماست.

 

 به گفته وی مسجد جامع بافق بنای تاریخی و با شکوهی است که با نقش و نگار و معماری استادانه و زیبایشان می توانند نقش مهمی بر جذب گردشگر و معرفی تاریخ ایران به جهانیان و همینطور به اقتصاد این مرزوبوم داشته باشد.

 

مسجد جامع بافق در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 1225725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha