«عینک» چشم ها را فرا می‌خواند/ تخصیص اعتبارات دولتی برای ارتقای محلات کم برخوردار در رشت

اعتبارات بازآفرینی برای پروژه‌های عمرانی در محلات کم برخوردار رشت تخصیص یافته و این پروژه ها با کمک سازمان عمران شهرداری و اداره راه و شهرسازی در حال اجراست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان،

دوسالی است، رویکرد شرکت بازآفرینی کشور، اجرای پروژه‌های خدماتی در محلات کم برخوردار است و بدین منظور اعتبارات دولتی از طریق اداره کل راه و شهرسازی برای اجرای این پروژه‌ها تزریق می‌شود. پیش از این رویکرد، شرکت بازآفرینی عمدتا در  احیا و مرمت بناهای تاریخی و بازآفرینی بافت‌های تاریخی ورود می‌کرد که مصوب طرح‌های جامع شهری داشت. حالا اما، بودجه‌ای بدین منظور به شهرداری‌ها تزریق می‌شود تا در محلات کم برخوردار و حاشیه شهرها، خدمات ارائه شود.

 

حاشیه شهرها، عمدتا مرکز محل سکونت مهاجران از روستاها یا شهرها کوچک‌تر به شهرهای بزرگ‌تر است. در این مناطق، که اتفاقا تراکم جمعیتی بالایی هم دارند، بستر آسیب‌های اجتماعی زیاد است. هرچند این گزارش بنا ندارد، به دلایل ایجاد این آسیب‌ها اشاره کند، اما هدف شرکت بازآفرینی تزریق بودجه برای اجرای پروژه‌هایی است که در درازمدت بتواند آسیب‌های اجتماعی را بکاهد.

 

از سال 1397، شهر رشت توانست با جذب برخی از این اعتبارات دولتی و همچنین بودجه‌ای که شهرداری رشت تزریق کرد، پروژه‌های خوبی را در برخی از محلات کم برخوردار نظیر؛ سلیمانداراب، پاسکیاب، صف سر و عینک با همکاری اداره کل راه و شهرسازی گیلان، اجرایی کند. هرچند برخی از این پروژه‌ها هنوز تکمیل نشده و یا در واگذاری دچار برخی بروکراسی‌های اداری شده است، اما به ثمر نشستن این پروژه‌ها می‌تواند به افزایش سطح فرهنگ، اقتصاد و سلامت این محلات کمک کند.

 

 

بهمن ماه سال گذشته، دو مرکز خدماتی «نهاد توسعه محله» و «خانه سلامت» واقع در محله عینک در حاشیه غربی‌ترین نقطه رشت به بهره برداری رسیداین ۲ پروژه مشارکتی در زمین اهدایی شهرداری رشت و با اعتبار تخصیص یافته از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی استان و از ردیف اعتبارات ملی بازآفرینی، احداث شد. و هدف از احداث ساختمان «نهاد توسعه محله»،  توانمند سازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زنان بی سرپرست و خود سرپرست و همچنین ارتقای مشارکت شهروندی دراین محله کم برخوردار و محروم عنوان شد.  در حال حاضر این مرکز با نظارت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، در اختیار یک بانوی کارآفرین «فاطمه مقدسی» قرار گرفته است. وی با شناسایی زنان بی سرپرست و خودسرپرست محله عینک تلاش دارد، تونمندی‌های این زنان را در کسب درآمد، افزایش دهد.

 

مقدسی در این رابطه گفت: من و همکارانم با تردد در محله عینک و گفتگوی چهره به چهره، بانوان را به این مرکز دعوت می‌کنیم. ما در نهاد توسعه محله، به صورت رایگان برخی از صنایع دستی همچون بافت صنایع دستی حصیری، سفالگری، قالی بافی و ... را آموزش می‌دهیم و برای محصولات تولید شده، بازار فروش معرفی می‌کنیم.

 

اگرچه وی در اجرای این اقدام بزرگ با موانعی روبروست، اما هدف وی توانمند کردن زنانی است که در یک محله کم‌برخوردار، مستعد انواع آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی پولی هستند.

 

 

وی ادامه داد: تقریبا بیشتر ساکنان محله می‌دانند، ما چه کارهایی انجام می‌دهیم و می‌شود گفت؛ نیاز به تبلیغ نداریم ولی باوجود معرفی بازار فروش، عمده ترین مشکل ما نداشتن بودجه لازم برای خرید مواد اولیه و مودر نیاز است. مثلا من 2 دستگاه کارگاه قالی بافی در مرکز دایر کرده‌ام، ولی پس از اتمام دوره یادگیری، بانوی توانمند شده، توان خرید یک دستگاه قالی را هم ندارد.

 

ساختمان خانه سلامت محله عینک، که در جوار نهاد توسعه محله و در زمین اهدایی شهرداری رشت احداث شد، پس از تکمیل به علوم پزشکی تحویل داده شد تا معاونت علوم پزشکی خدمات بهداشتی رایگان و یا کم هزینه برای این محله محروم  ارائه دهد.

 

همین پروژه در محله «سلیمانداراب رشت» نیز اجرا شد. اگرچه ساختمان این مرکز تکمیل شده، ولی برخی از ادارات که می‌باید برای تجهیز ساختمان همکاری کنند، به تعهدات خود عمل نکردند و فعلا این مکان به بهره برداری نرسیده است.

 

محله صف سر، دیگر محله کم برخوردار در جوار تالاب عینک است که در غربی‌ترین شهر رشت، خانه‌های مسکونی بدون پروانه و نظارت در حوالی تالابی که در گذر زمان خشک شده، سربرآورده است. شهرداری رشت با ایجاد راه دسترسی از حاشیه تالاب به این محله و اتصال به بلوار شهید افتخاری، دسترسی به شهر را برای این محله کاهش داده است.  احداث پل عابر پیاده نیز در ورودی محله پاسکیاب به سمت صف سر، دیگر پروژه‌ای بود که بر بلوار شهید افتخاری نصب شد. بلواری که روزانه محلل تردد خودروهای سواری و حتی باری به شهرهای غرب گیلان است. این پروژه نیز از سوی حوزه بازآفرینی سازمان عمران و با اعتبار اداره راه و مسکن و شهرسازی اجرا شد.

 

 

حالا در جدیدترین پروژه، سازمان عمران درنظر دارد، «پارک و خانه کودک» را در محله عینک اجرا کند. زمین‌های خشک شده اطراف تالاب، حالا تغییر ماهیت می‌دهند.

 

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت در این رابطه گفت: اجرای «پارک و خانه کودک» در محله عینک از پروژه‌های بازآفرینی سازمان عمران و با اعتبار اداره کل راه و شهرسازی در حال اجرا است.

 

پیمان پارسای محمودی تصریح کرد: مقاوم سازی سایت احداث پارک و خانه کودک با نظارت و اخذ پیمانکار از سوی سازمان عمران در محله عینک در حال اجراست و اعتبار لازم برای این پروژه به مبلغ  چهار میلیارد و 100میلیون تومان برآورد شده است.

کد خبر 1226002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha