فرهنگ سازی برای صیانت از محیط زیست ضروری است

نهادینه سازی فرهنگ صیانت از محیط زیست بستری برای حفاظت از این نعمت الهی برای نسل های آینده این مرز و بوم است.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ طبیعت گردی، بستری برای سلامت روح و جسم آدمی است، در مناطق غربی کشور بویژه دامنه های زاگرس  در استان لرستان طبیعتی زیبا و کم نظیر وجود دارد که گاه و بیگاه مردم را به دامن  طبیعت می کشاند.

 

گذراندن روزهای تعطیل در دامان طبیعت، با شادی و نشاط اعضای خانواده به پایان می رسد و در نهایت هر روز تعطیل حجمی انبوه از زباله ها در کنار آبشارها، روخانه ها و در دامان جنگل رها می شود.

 

این در حالی است که به نظر می رسد باید از درگاه های چون رسانه های تصویری و مکتوب برای انتقال فرهنگ صیانت از محیط زیست بهره گرفته شود.

 

به همراه گروه گردشگری و طبیعت گردی الیاسی به مقصد آبشار چکان به تعداد ۱۳ مینی بوس و ۲۱۰ نفر راهی محل می شویم.

 

برنامه تفریحی در ابتدای سفر تدارک دیده شده بود، برنامه بسیار عالی و با نظم خاصی برگزار شد.

 

همه همراهان در این سفر در یک ویلای ییلاقی قبل از آبشار چکان با وجود محوطه بسیار عالی و دارای سکوهای سیمانی و سایه بسیار عالی اسکان داده شدند.

 

از قبل از سفر قرار بر این شد برای حفظ و نگهداری از طبیعت و جلوگیری از نابودی طبیعت و حفظ نظافت منطقه وانت سواری با نام خودروی پاک بان در اختیار گروه قرار گرفت.

 

توسط افراد زباله های منطقه جمع می شد و درخودروی حمل زباله قرار می گرفت که به همراه گروه به شهر بازگردانده شود.

 

فضای بسیار دوستانه که افراد حاضر در گروه به همراه خانواده در طرح نظافت محیط مشارکت داشتند و از کوچک تا بزرگ برای جمع آوری زباله ها تلاش می کردند.

 

«علی دالوند»، تور لیدر گردشگری و طبیعت گردی الیاسی، به خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، گفت: این تورهای گردشگری با هدف صیانت از طبیعت و محیط زیست انجام می شود.

 

وی با اشاره به استقبال گسترده مردم از این برنامه های، افزود: در طول سال این تور در مناطق گردشگری مختلف استان اجرایی می شود.

 

دالوند، اظهار داشت: در پایان هر برنامه توسط افراد زباله های منطقه جمع ودر کیسه های زباله بزرگ بسته بندی و به داخل خودروی مخصوص انتقال زباله انتقال و به شهر برگردانده می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این تورهای گردشگری بستری برای نهادینه سازی فرهنگ صیانت از طبیعت باشد.

 

دالوند، اذعان داشت: نهادینه سازی این فرهنگ می تواند سهم بزرگی در زنده نگه داشتن طبیعت و حفظ محیط زیست استان داشته باشد.

 

وی ابراز کرد: امیدوارم که با همکاری مسئولین و مدیران ادارت محیط زیست و گردشگری استان این کار به صورت قانونی برای گروه های گردشگری استان تصویب شده و اجباری شود تا بتوانیم هر چه بیشتر در حفظ و سلامت محیط زیست کوشا باشیم .

 

دالوند، در ادامه با تقدیر از زحمات لیدر های گروه به خاطر کمک و جابجایی افراد تا پای آبشار و همچنین انتقال زباله ها، گفت: مشارکت اعضای فهیم خانواده بزرگ گردشگری و طبیعت گردی گروه نیاز قابل تقدیر و ستودنی است.

 

این نوع تورهای گردشگری می تواند، گامی در نهادینه سازی فرهنگ صیانت از طبیعت و محیط زیست باشد.

 

با توجه به اینکه وجود طبیعتی زیبا و نعمت های چون آب و خاک و جنگل از ابزار های توسعه است، نهادینه سازی فرهنگ صیانت از محیط زیست بستری برای حفاظت از این نعمت الهی برای نسل های آینده این مرز و بوم و آبادنی و پیشرفت جامعه است.

 

استان لرستان، سرزمینی است با طبیعتی زیبا  و کم نظییر که وجود شاخص های چون جنگل های بلوط، دشت ها پرگل، آبشارها، رودخانه ها، سراب ها، تلاب ها در کنار مجموعه ای کم نظیر از آستان باستانی و مذهبی  شاخص های لازم برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در کشور را داراست.

کد خبر 1228279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha