ساختار نو برای جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ترسیم شده که به دوره پانزدهم نمی رسد

سید عباس میرهاشمی با اشاره به ترسیم ساختار نو برای جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر با ساختار نو برای تاثیرگذاری بر هنرمندان کار خود را دنبال میکند اما این نوسازی در دوره پانزدهم صورت نمی گیرد.

لیلا ضامنی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر از سوی مرکز هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه توسعه‌ی هنر‌های تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، با حضور هنرمندان، دانشگاهیان، پژوهشگران، مراکز و مؤسسات هنری بهمن ماه امسال  در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار می‌شود. پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی  با موضوع  آزاد  و در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سـرامیک، چیدمان) نقاشی و نگارگری  با نمایش آثار منتخب هنرمندان در بخش طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ استان‌ها (غیر رقابتی) برگزار خواهد شد؛ درباره برگزاری این رویداد هنری با «سید عباس میرهاشمی»، دبیر پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

موضوع پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر آزاد است، این دوره از جشنواره با چه رویکردی برگزار  می شود؟

بله موضوع پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر آزاد است اما رویکرد این دوره از جشنواره «هنر خلاق، وحدت‌بخش، ‌امیدآفرین، هویت‌مند در قالب «هنر متعالی برای مردم»  است.

 

جشنواره پانزدهم بعد از مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر آغاز شد شورای سیاستگذاری جشنواره درباره برگزاری این دوره چه تصمیماتی اتخاذ کرد؟

 در واقع پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر  با اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر آغاز شد، در سال گذشته یک مطالعه جدی برای جشنواره هنر‌های تجسمی فجر انجام شد و قرار شد که سازماندهی نو برای جشنواره طراحی شود و بر همین اساس مطالبی استخراج شد و با مطالعات کارشناسی  که انجام میشود ساختار جدید با مشورت هنرمندان صاحب نام کار را جشنواره را به پیش می برند. در واقع نگاه این بود که به سمت ساختار نو برای تاثیرگذاری بر هنرمندان جشنواره هنرهای فجر کار خود را دنبال کند اما این نوسازی در دوره پانزدهم صورت نمی گیرد؛ در این دوره در دو بخش اتفاق هایی می افتد در نشست های شورای سیاستگزاری  پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با  رویکردهای دوره چهارم برگزار  می شود  و دبیران بخش های مختلف با همین سیاستگذاری  مشخص شدند، مرگ آقای سیاهکارزاده و برگزاری جشنواره جوان در تهران حوادث تلخی برای جشنواره  رقم زد  و جشنواره  با تاخیر کار خود را با اعلام فراخوان آغاز کرد.

 

 ساختاری که برای دوره های بعدی جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با عنوان نوسازی پیش بینی شد چگونه ساختاری است؟

 آنچه به شکل نوسازی مطرح شده این است که در دوره های بعدی آثار به شکل کیوریتیال به جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بیایند به جز در رشته  هنرهای ملی مثل نگارگری و خوشنویسی چون جایگاه خاصی در هنر ما دارند و بعضی از هنرمندان معتقدند به هنرهای ملی باید به شکل ویژه پرداخت؛   همچنین در بخش «هنرهای نو »نگاه این است که مرز بین رشته ها را به حداقل برسانند مثلا  ما در «حجم»  مرز بین سفال و سرامیک و چیدمان را برداریم  یا در ارتباط تصویری، گرافیک، تایپوگرافی مرز را کم کنیم.  زیرا معتقدیم با دیوار کشیدن و مرز بندی انتقال مفاهیم سخت می شود. این جمع بندی است که در  نشست های شواری سیاستگذاری سال گذشته به آن رسیدیم من هم با اینها چالشی دارم باید به این سمت برویم که اینها بیان محتوای دقیق تری داشته باشند.

 

تفاوت پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با جشنواره چهاردهم در چیست؟

امسال جشنواره هنر‌های تجسمی فجر مشابه پارسال برگزار می شود و در واقع رشته های مجسمه و سفال و سرامیک با عنوان حجم در جشنواره حضور دارند و بقیه رشته ها به شکل پارسال  در جشنواره حضور دارند.طوبای زرین بخش اصلی جشنواره است که مطابق سال گذشته برگزار می شود. داوری هم هنوز مشخص نیست؛ پیش فرض ما مثل سال گذشته است، داوران آثار هنوز مشخص شده اند.

 

شورای سیاستگذاری برای بخش پژوهش در پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر چه رویکردی را تصویب کرده است؟

جمع بندی شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر این است که امسال برخی پایان نامه های دوره دکتری  و کارشناسی ارشد که مراحل تکوین و داوری را در دانشگاه می گذرانند و اساتید آنها را داوری می کنند را در تعامل با دانشگاه ها را با موافقت استاد راهنما منتشر کنیم.

 

شما در دوره گذشته هم دبیر جشنواره بودید  مهمترین تفاوت پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با دوره چهاردهم را در چه می بینید؟

شورای سیاست گذاری به دنبال اصلاح ساختار و تغییر رویکرد جشنواره هنرهای تجسمی فجر بوده است؛ وقتی جشنواره ای پانزده  سال برگزار می شود  به بررسی نیاز دارد که ساختار جدیدی را پایه گذاری کند و حرکت را آغاز کند. امیدورام امسال بعد از جشنواره بتوانیم یک موضوع پژوهشی را انجام بدهیم که افق و مسیر جشنواره را برای دوره های آتی روشن کنیم.

 

 

کد خبر 1231423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha