سیاست های فرهنگی و اجتماعی افزایش جمعیت، سنگ بنای شکل گیری جامعه متعالی است

دلشادی با اشاره به سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی افزایش جمعیت، گفت: باید همه ظرفیت‌ها برای جوانی جمعیت بسیج شود چرا که جمعیت با کیفیت عامل قدرت جامعه و کشور است و بسیج امکانات و ظرفیت های موجود در کشور برای حرکت به سمت جوانی جمعیت ضروری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، حکیمه پاکباز:

 

در دهه ها و سال های اخیر شاهد کاهش تعداد فرزندان خانواده و گرایش زوج های جوان به تک فرزندی و یا بی فرزندی هستیم که این مهم سبب نگرانی اندیشمندان و صاحبنظران و ... شده است چرا که این مهم می تواند تهدیدی جدی برای آینده ایران اسلامی باشد.

 

در دهه های اخیر بارها و بارها رهبر انقلاب به اهمیت ازدواج آسان و فرزند آوری تاکید کرده اند و در رابطه با پیری جمعیت و کاهش نیروی توانمند کار و تلاش و ... سخن گفته اند.

 

مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرموده‌اند: باید «مسأله جمعیّت را جدّی بگیرید! جمعیّت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌‌کند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست؛ یعنی مسأله جمعیّت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا 10 سال دیگر فکر می‌‌کنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌‌‌‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست»

 

همچنین ایشان در اجتماع مردم بجنورد نیز فرمودند: «این محدود کردن تعداد فرزندان در خانه‌‌ها -به این شکلی که امروز هست- خطاست! این نسل جوانی که امروز ما داریم، اگر در 10 سال آینده، 20 سال آینده و در دوره‌‌ها و مرحله‌‌‌های آینده این کشور بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه مشکلات کشور را اینها حل می‌‌‌کنند»

 

در سال های اخیر شاهد تلاش دستگاه های فرهنگی در راستای برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف به منظور اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و ترغیب والدین به فرزندآوری هستیم که در بخش از آن نیز موفق عمل شده است.

 

مقوله خانواده و جوانی جمعیت از اهمیت بسیاری برخودار است چرا که جمعیت جوان سبب رشد و بالندگی و نشاط جامعه است و زمینه را برای ارتقاء مولفه های بنیادین پیشرفت کشور، اقتدار ملی و افزایش نرخ رشد جمعیت و باروری فراهم می کند.

 

دغدغه های مقام معظم رهبری در این بخش جدی و مهم است در همین راستا همه مسئولین در هر حوزه و جایگاهی که قرار دارند، باید آن را سرلوحه کار و برنامه های خود قرار دهند.

 

امروز تبیین این مهم در جامعه امری ضروری است و همه افراد و اقشار در این زمینه وظیفه دارند تا با تشکیل نسلی جوان بتوانند آینده  درخشان و پر امیدی را برای کشور رقم بزنند.

 

به همین بهانه با «سینا دلشادی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و از اساتید دانشگاه، پژوهشگر و فعال فرهنگی در این خصوص انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

پنجره جمعیتی به چه معناست و در این رابطه چه باید کرد؟

 

پنجره جمعیتی یعنی دوره زمانی از تحولات جمعیتی یک کشور است که در آن نسبت جمعیت بالقوه فعال، از نظر اقتصادی یعنی جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله به حداکثر میزان خود می رسد و نوعی ساختار مطلوب برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی است.
 

 

با توجه به تغییر رویکرد جمعیتی در کشور امروزه با فرصت طلایی پنجره جمعیتی مواجهیم این پنجره بهترین فرصت برای بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های موجود کشور است.

 

باید با اتخاذ سیاست‌ها راهبردها و راه‌کارهای مناسب افزایش جمعیت، تهدید و بحران کاهش شدید باروری و خاکستری شدن جمعیت را به فرصت تبدیل کنیم با افزایش جمعیت نظاره‌گر پیشرفت اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور باشیم.
 

 

 

جمعیت با کیفیت به چه گفته می شود؟


جمعیت با کیفیت عامل قدرت جامعه و کشور است قدرت ملی به عنوان برآیند توانایی‌های مادی و معنوی یک جامعه.

 

در خصوص مسئله جمعیت باید فرهنگ سازی شود و یک فکر صحیح و عمیق و منطقی در جامعه گسترانده شود این مسئله با بخشنامه و دستور و سفارش و تحمیل حل شدنی نیست.

 

باید عوامل و دلایل آسیب ها و پیامدهای مسئله به درستی شناسایی و تبیین شود، مثلاً بی فرزندی تک فرزندی بالا رفتن سن ازدواج....
 

 

وظیفه افراد به ویژه نخبگان در این زمینه چیست؟


باید افکار نخبگان در این خصوص اغنا شود تا شاهد نتیجه بخش بودن برنامه ها و سیاست های در حوزه جمعیت باشیم.

 

آینده هولناک پیری جمعیت باید به طور جدی چاره جویی و اقدام و عمل صورت پذیرد دو راهکار جدید برای این موضوع فرهنگ سازی در فضای عمومی و نظام بهداشتی است برای حل ریشه‌ای مسئله یک کار تحولی لازم است در حوزه زن و مادر خانواده و حوزه سبک زندگی.

 

 

جمعیت جوان  از چه لحاظ اهمیت دارد؟


مهمترین و پرفایده ترین ثروت هر کشوری جمعیت جوان است در حال حاضر کشور ما یک کشور جوان است و این یک فرصت طلایی برای رشد و توسعه و پیشرفت هر جانبه کشور است.
 

 

برنامه تنظیم خانواده در دهه ۶۰ تا ۸۰ منجر به کاهش شدید باروری در ایران شد اگر تدبیری نشود با بحران و تهدید سالخوردگی جمعیت مواجه خواهیم شداز سال ۱۳۹۱ سیاست کاهش جمعیت و تنظیم خانواده تغییر یافت و به افزایش باروری و جمعیت تبدیل شد.
 

 

فرصت طلایی پنجره جمعیتی از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و تا ۴ دهه ادامه خواهد یافت با توجه به تغییر رویکرد و گفتمان جدید جمعیت در کشور و وجود پنجره جمعیتی، این بهترین فرصت برای جامعه ماست که با بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های موجود کشور و با اتخاذ سیاست‌ها راهبردها و راه‌کارهای مناسب افزایش جمعیت امید داشت که این تهدید و بحران کاهش شدید باروری و خاکستری شدن جمعیت به فرصت تبدیل شود.

 

می‌بایست قدر این فرصت را بدانیم و از آن به درستی بهره بگیریم در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از جمعیت کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال است.

 

 

پنجره جمعیتی چه آثار و پیامدهایی دارد؟
 

از آثار پیامدهای پنجره جمعیتی به توسعه کیفی سرمایه انسانی، افزایش کمی عرضه نیروی کار، افزایش پس انداز ها و سرمایه گذاری ها، کاهش نسبت‌های وابستگی و سنی، نوسانات سنی تولید و مصرف و افزایش باروری است.
 

 

سیاست های فرهنگی و اجتماعی افزایش جمعیت تعالی خانواده به عنوان کانون رشد و تعالی انسان و سنگ بنای شکل گیری جامعه، افزایش جمعیت و ارتقای سطح بهداشت عمومی است.

 

 

برای جوانی جمعیت چه باید کرد؟

 

باید همه ظرفیت‌ها برای جوانی جمعیت بسیج شود چرا که جمعیت با کیفیت عامل قدرت جامعه و کشور است و بسیج امکانات و ظرفیت های موجود در کشور و اتخاذ سیاست ها و راه‌کارهای مناسب برای حرکت به سمت جوانی جمعیت ضروری است.

 

استان مرکزی به همراه استان‌های شمالی کشور جز سه استان پیر کشور است و  ۷ و نیم درصد جمعیت کشور تصمیمی برای فرزند دار شدن ندارند.

 

در استان مرکزی  ۲۲/۸ درصد جمعیت خانواده تک فرزند هستند این در حالی است که در سطح جانشینی تراکم جمعیت پدر و مادر باید حداقل دو فرزند داشته باشند.

 

امروز ایران اسلامی جزو کشورهای جوان است اما آینده هولناک جمعیتی در ایران، تعبیر مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت است که باید به آن توجه ویژه شود.

کد خبر 1232186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha