۳۴۵ برنامه هفته کتاب در کتابخانه ‌های عمومی چهارمحال و بختیاری برگزار می شود

فرهادی از برگزاری ۳۴۵ عنوان برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری همزمان با هفته کتاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان چهارمحال و بختیاری، احمد فرهادی روز (دوشنبه ۲۳ آبان) در نشست خبری که همزمان با هفته کتاب و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، از برگزاری ۳۴۵ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی این استان همزمان با هفته کتاب خبر داد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری گفت: در حوزه انجمن کتابخانه ها که با هدف برنامه ریزی و سیاست‌گذاری اجرای برنامه های فرهنگی، ساخت و بهره برداری کتابخانه های جدید، تعمیر، تجهیز و شاداب سازی کتابخانه های عمومی انجام می شود در طول این مدت ۲۰۰ جلسه انجمن کتابخانه های عمومی برگزار شد که منجر به تصویب یک هزار و ۱۰۵ مصوبه استان شد.

 

وی از انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه شهرکرد و هیئت ورزش های همگانی استان خبر داد و افزود: پیگیری انجام تفاهم نامه همکاری با نیروی انتظامی استان، آموزش و پرورش و بنیاد ایرانشناسی انجام شده است و به زودی منعقد می شود.

 

فرهادی به رشد ۴/۵ درصدی تعداد کتب و منابع کتابخانه ای و افزایش ۱۰۴ درصدی تعداد اعضای فعال کتابخانه های استان در طول یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش تعداد اعضای کتابخانه ها بودیم هرچند همکاران ما با تمام وجود در شرایط کرونا در بسترهای مختلف به رسالت فرهنگی خود مبنی بر ترویج کتابخوانی می پرداختند و هم اینک این افزایش چشمگیر تعداد اعضای کتابخانه ها حاصل همان تلاش ها است.

 

وی فراهم کردن زمینه لازم جهت دسترسی عموم مردم به منابع مطالعاتی و ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه و روستاهای واجد شرایط را از اولویتهای این اداره کل عنوان کرد و گفت: در راستای همین هدف، ما از مهر سال گذشته تا کنون شاهد افتتاح سه باب پیشخان خدمات کتابخانه ای در محله های کم برخوردار و روستاهای فاقد کتابخانه استان شامل: منطقه ۳۲ شهرکرد، منطقه حاجی‌آباد لردگان و روستای جوانمردی و افتتاح کتابخانه روستائی دکتر ابوالقاسم بختیار در روستای آورگان شهرستان بروجن بودیم.

 

فرهادی توسعه بخش کودک و سالن های مطالعه کتابخانه ها و خرید تجهیزات کتابخانه ای شامل قفسه های کتاب، میزهای مطالعه، تجهیزات بخش کودک، تجهیزات رایانه ای، دوربین مدار بسته، دزدگیر و بسیاری از تجهیزات کتابخانه‌ای را، از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای تقویت کتابخانه‌ها در استان عنوان کرد.

 

 وی به نقش کتابخانه های عمومی به عنوان باشگاههای فعال فرهنگی پرداخت و بیان داشت: در طول یک سال گذشته ۹ هزار و ۴۳ برنامه فرهنگی در موضوع رونمایی کتاب، جلسات مطالعاتی و نقد کتابخانه‌ای، کارگاههای آموزشی، مسابقات کتابخانه ای، محافل ادبی، ویژه برنامه های کودک و نوجوان و بسیاری برنامه های متنوع دیگر در کتابخانه های عمومی استان اجرا شد که از جمله آنها می توان به راه اندازی کاروان دانایی با سفر به مناطق کمتر برخوردار و سخت گذر استان، اجرای برنامه از تبار قلم، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، برنامه روایت مادری، طرح کتابخانه تابستانه من و برگزاری دوسالانه جشنواره قصه گویی در استان اشاره کرد.

 

فرهادی از انجام ۱۲ پروژه عمرانی اجرا شده و در حال انجام در سطح کتابخانه های عمومی استان خبر داد و گفت: تلاش کرده ایم با نگاهی جامع و عدالت محور به تمامی شهرستان های استان به رفع مشکلات عمرانی، شاداب سازی، انجام تعمیرات و پیگیری پیشرفت پروژهای عمرانی در کتابخانه های عمومی استان بپردازیم و در همین راستا مجوزات عمرانی در قالب تعمیرات اساسی و طراحی جهت حداقل ۲۰ باب کتابخانه در سطح استان از واحد عمرانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال اخذ شد.

 

وی به تقویت زیرساخت های فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی جهت راه اندازی فیبرنوری، اینترنت رایگان برای اعضا و تجهیز و به روزرسانی سیستم های کامپیوتری کتابخانه ها صورت گرفته است.

 

فرهادی با اشاره به اهمیت هفته کتاب و کتابخوانی این مناسبت را فرصت خوبی برای یادآوری اهمیت کتابخوانی و پاسداشت دوستداران کتاب عنوان کرد و افزود: در این هفته برنامه های بسیار متنوعی توسط کتابخانه های عمومی پیش‌بینی شده است که از جمله آنها می توان به برگزاری آئین بزرگداشت هفته کتاب، تجدید میثاق با آرمان های شهدا، اجرای پویش کتابخون، برپایی میز خدمت در محل نماز جمعه، میزبانی کلاس معارف، برگزاری مسابقات فرهنگی، انعقاد تفاهم نامه های همکاری، اجرای طرح «صبح و نشاط با کتاب»، برگزاری محافل ادبی و کارگاههای آموزشی اشاره کرد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به نقش خبرنگاران و فعالین عرصه رسانه در ترویج کتابخوانی از تلاش های خستگی ناپذیر و همراهی بی دریغ خبرنگاران فرهنگ مدار و دوستدار کتاب تشکر کرد.

 

کد خبر 1232376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha