انتقال باغ موزه اکبریه بیرجند به بنیاد مستضعفان

حسنی صفت گفت: انتقال باغ موزه اکبریه بیرجند از دستگاه متولی به دستگاه غیرتخصصی «بنیاد مستضعفان»، احتمال آسیب زدن به موزه را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، رضا حسنی صفت امروز دوشنبه (30 آبان) در جلسه شورای شهر بیرجند به نامه ای از سوی اداره املاک و اموال بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی خطاب به اداره کل میراث فرهنگی به تاریخ 27 آبان ماه امسال اشاره و اظهار کرد: به موجب دادنامه قطعی اول آذر ماه 1399 صادره از شعبه 54 دادگاه تجدید نظر تهران 6 دانگ پلاک ثبتی یک فرعی از 250 اصلی بخش دو بیرجند در مالکیت این نهاد قرار گرفته و آن سازمان قسمتی از پلاک موصوف مشهور به باغ اکبریه و ساختمان های مربوطه را در تصرف داشته و استیفای منفعتی می برد خواهشمند است نماینده تام الاختیار آن اداره کل از تاریخ روئیت ابلاغیه طی 10 روز جهت تعیین تکلیف ملک تحت تصرف به این اداره کل مراجعه کند.

 

رئیس شورای شهر بیرجند پس از قرائت متن نامه افزود: بر اساس وصیت وزیر دربار، باغ اکبریه به عنوان موزه درنظر گرفته شده و امام راحل نیز پس از رؤیت وصیت نامه بر اجرای آن تأیید کردند و باغ اکبریه به عنوان موزه در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت.

 

وی افزود: انتقال موزه از دستگاه متولی به دستگاه غیر تخصصی احتمال آسیب زدن به موزه را دارد و این مهم باعث نگرانی می شود.

 

در ادامه نامه کمیسیون عمران مبنی بر مشکلات ترافیکی بلوار مسافر در روز چهار شنبه مطرح شد.

 

منشی شورا شهر بیرجند گفت: بر اساس پیشنهاد کمیسیون عمران با توجه به فعالیت روز بازار در چهارشنبه (چهارشنبه بازار) و مراسم در بقعه متبرکه شهدای باقریه در همان روز، شاهد ترافیک سنگین در بلوار مسافر و بروز مشکلات ترافیکی برای شهروندان هستیم و باید بر اساس نظر مردم، علاوه بر تغییر زمان روز بازار در بلوار مسافر، نیاز به انجام مطالعات ترافیکی می باشد.

 

عباس سروری بر اساس گفته شهروندان تردد بالا و ترافیک در این بلوار را باعث بروز تصادف،‌ کشته و زخمی شدن شهروندان دانست و خواستار حل این مشکل شد.

 

جابه جایی زمان روز بازاربلوار مسافر

رئیس کمیسیون خدمات شهری هم با بیان اینکه اجرای این مهم و تغییر زمان روز بازار مستلزم اقدامات پیش بینی شده است، افزود: باید بر اساس نظر مردم زمان روز بازار تغییر کند تا از سرگردانی مردم جلوگیری شود.  

 

مرتضی یزدان شناس یادآور شد: مسایل ترافیکی باید در شورای ترافیکی مورد بحث قرار گیرد چون بافت منطقه پر تردد است و وجود روز بازار هم مزید بر علت شده است.

 

وی با بیان اینکه با تغییر روز چهار شنبه بازار موافق هستم، گفت: برای مباحث ترافیکی می توان در شورای ترافیک برنامه ریزی کرد.

 

حسنی صفت هم خواستار ورود فوری و انجام اقدامی تسکینی برای حل مشکل بلوار مسافر شد و افزود: شهرداری می تواند با نصب بنر به مدت چند هفته مردم را از جابه جایی روز بازار مطلع کند تا برای ورودی مهرشهر و مابقی برنامه ها اقدامات لازم صورت گیرد.

 

شهردار بیرجند هم با بیان اینکه مراسم بقعه شهدای باقریه از غروب چهارشنبه شروع شده و تا بعد از نماز مغرب ادامه دارد، گفت: با توجه به شروع کار روز بازار از صبح، فعالیت روز بازار با مراسم شهدای باقریه و سنگینی ترافیک، تداخلی ندارد.

 

مهدی بهترین افزود: از آن جا که از گذشته در چهارشنبه؛ روز بازار دایر است و مردم به آن عادت کرده اند جابه جایی آن باعث بروز مشکلاتی برای مردم خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه باید وضعیت موجود مدیریت شود، یادآور شد: با همکاری نیروهای راهور، بهسازی ورودی و خروجی چهارشنبه بازار، می توان مشکل را مدیریت کرد.

 

به گفته وی روزی 70 تن میوه و تره بار زیر قیمت بازار در این مکان عرضه می شود و استقبال شهروندان هم از خرید خوب است و مدیریت وضعیت موجود به نفع مردم است.

 

دوشنبه بازار

یزدان شناس هم با بیان اینکه هر جا روز بازار باشد، ازدحام و ترافیک را شاهد هستیم، مدیریت دست فروش ها، اتباع بیگانه و... را در حل مشکل مؤثر دانست و گفت: در سال های گذشته روز بازار در روز جمعه بود که بر اساس مشکلات و استدلال های بیان شده به پنج شنبه بازار و در حال حاضر به چهارشنبه بازار رسیده است و تغییر و جابه جایی روز بازار مشکلی ایجاد نمی کند.

 

پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد زمان روز بازار از چهارشنبه به دوشنبه تغییر کند و در کنار آن مطالعات ترافیکی و رفع چالش های مرتبط با آن در دستور کار و بررسی قرار گیرد.

 

در ادامه نامه و درخواست صنوف آلاینده مطرح شد. به موجب این نامه درخواست تمدید مهلت دریافت پروانه ساختمانی شدند.

 

منشی شورای شهر بیرجند بر اساس نامه های ارسالی گفت: نامه ای در 27 آبان از سوی صنوف آلاینده ارسال شده که تاکنون ابلاغی به شرکت مبنی بر تمدید سه ماهه صورت نگرفته است.

 

عباس سروری افزود: بر اساس جلسات برگزار شده در استانداری، صنوف آلاینده خواستار تمدید و مساعدت شهرداری با تعاونی در بازه زمانی اعلام شده و ارایه تنظیم قراردادهای واگذاری به اعضا توسط شهرداری شدند.

 

پس از بحث و تبادل نظر تخفیف 50 درصدی در عوارض صدور پروانه ساختمان جهت املاک سایت صنوف آلاینده تا پایان سال مشمول به این مهم که تا پایان سال 1402 پایان کار را دریافت کنند، تمدید شد.

 

لازم به ذکر است مقرر شد پیگیری های لازم برای ورود دستگاههای خدمات رسان آب، برق و... برای حل مشکل صنوف انجام شود.

 

نامه بعدی درخواست حوزه علمیه استان مبنی بر مساعدت شهرداری برای محوطه سازی و آماده سازی مکانی برای شهید گمنام بود که پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد این مهم (محوطه سازی و آماده سازی) با مشارکت شهرداری و حوزه علمیه استان انجام شود.

 

معافیت مطب پزشکان از پرداخت عوارض

رئیس سازمان نظام پزشکی استان طبق بند 4 ماده 55 قانون شهرداری ها گفت: بر اساس این ماده دفاتر وکلا، پزشکان و... استفاده تجاری محسوب نمی شود و نباید برای نصب تابلو عوارضی پرداخت کنند.

 

حمیدرضا مشرقی مقدم افزود: برخی مشاغل و کسب و کارها مانند پزشکان معرفی طرح داشته و جنبه تبلیغی ندارد و بر اساس آخرین مصوبه در سال 1397 نباید عوارضی از آن ها بابت نصب تابلو دریافت شود.

 

وی با بیان اینکه در سال 65 برخی شهرداری ها اعلام کردند که باید عوارض از پزشکان دریافت شود،‌ افزود: در آن برهه زمانی به علت اعتراضات مطرح شده طرح مشکل به دیوان عدالت اداری ارجاع و رأی وحدت رویه صادر شد.

 

به گفته وی طبق قانون حق کسب و کار، برای تابلوهای پزشکان، وکلا و... نباید وجهی به عنوان عوارض دریافت شود اما با وجود مصوبه قانونی هر از چند سالی، شهرداری اقدام به صدور فیش پرداختی می کند.

 

وی با بیان اینکه رأی جدیدی مبنی بر حق کسب و کار برای این قشر هنوز تصویب نشده است، گفت: با این وجود چرا شهرداری فیش های کسب و کار و پیشه برای مطب پزشکان صادر کرده است.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی گریزی به تعطیلی مطب برخی پزشکان عمومی زد و یادآور شد: متأسفانه به دلیل عدم توجیه اقتصادی برای پرداخت هزینه آب، برق، اجاره بها و... برخی پزشکان مطب خود را تعطیل کرده اند.

 

مشرقی مقدم با بیان اینکه به علت برخی سخت گیری ها پزشکان در این استان و شهر نمی مانند، افزود: پزشکان استان اکثریت بومی هستند و به دلیل وطن دوستی در این استان و شهر مانده اند.

 

ماندگاری پزشکان

وی تأکید کرد: برای ماندگاری پزشکان در این استان باید جاذبه های خوب، بسته های تشویقی و... در نظر گرفت.

 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی استان هم با بیان اینکه نظام پزشکی 850 عضو دارد، گفت: این تعداد با احتساب همکاران پزشک، دیگر حِرف مرتبط با پزشکی در بخش خصوصی به مردم خدمات ارائه می کنند.

 

مجید شایسته افزود: 45 درصد خدمات در استان توسط بخش خصوصی ارائه می شود که تنها منبع درآمد آن ها است.

 

شهردار بیرجند هم با بیان اینکه در سال چند میلیون خدمت پزشکی به مردم ارائه می شود، گفت: خراسان جنوبی و بیرجند کمترین میزان تخلف پزشکی را دارند تا جایی که در 6 ماهه اول سال 97 در این راستا جزو استان و شهرهای پاک کشور محسوب شدند و طی این مدت هیچ شکایتی از جامعه پزشکی نشده بود.

 

مهدی بهترین افزود: در زمانی که طرح پزشکان در استان به اتمام می رسد با وجود مشکلات زیاد در جذب، شاهد ریزش 30 تا 70 درصدی پزشکان هستیم.

 

به گفته وی شرایط مساعدی برای جذب و ماندگاری پزشک انجام نشده است به همین دلیل شاهد مهاجرت پزشکان به شهرهای بزگ مانند مشهد هستیم تا جایی که بیمار را برای مداوا به دیگر استان ها منتقل می کنیم.

 

در ادامه یکی از اعضای سازمان نظام پزشکی استان از جمع آوری زباله های عفونی به عنوان معضل بزرگ نام برد و گفت: برای جمع آوری این زباله ها دست به دامن بیمارستان ها و مراکز درمانی می شویم.

 

مجیدرضا لطیفی افزود: در برخی استان ها شهرداری خودروی مرتبط با جمع آوری زباله های عفونی تهیه کرده و این مهم را انجام می دهد که با اجرایی شدن آن یکی از دغدغه های موجود مبتلا شدن به بیمای توسط نیروهای خدماتی، همکاران و... از بین می رود.

 

وی به برخی بنرهای نصب شده در سطح شهر اشاره کرد و گفت: برخی از این تبلیغات علاوه بر خراب کردن چهره شهر، تبلیغات درست و مناسبی نیست و با توجه به فعالیت کمیته تبلیغات در سازمان نظام پزشکی، خواستار تجدید نظر در این مهم شد.

 

در ادامه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بیرجند ضمن تقدیر از جامعه پزشکی استان در ایام کرونا و... در خصوص اخذ عوارض برای تابلوهای پزشکان گفت: پرداخت عوارض تابلوی پزشکان بر اساس اندازه و ابعاد مشخص مشمول معافیت است و اگر شهرداری مبالغی دریافت می کند باید این مهم اصلاح شود.

 

یزدان شناس افزود: اگر از نظر ابعادی تابلوها نیاز به تغییر است می توان با مکاتبه و... به دنبال راهکار و حل مشکل باشیم.

 

به گفته وی معافیت بر کسب و کار و پیشه در قانون آمده است و باید برای ماندگاری و پر کردن اوقات فراغت پزشکان و خانواده آن ها و بهره برداری از مزایای شهری برنامه ریزی شود.

 

رئیس شورای شهر بیرجند در پایان با بیان اینکه مظالب ذکر شده حول 4 موضوع مطرح شد، گفت: برای حل مشکل عوارض صنفی پزشکان مراتب برای رسیدگی به کمیسیون حقوقی ارجاع شود.

 

حسنی صفت با بیان اینکه باید از تابلوهای پزشکان با ابعاد بزرگتر از آنچه در قانون مطرح شده تعرفه دریافت کرد، رسیدگی به این مهم را به کمیسیون فرهنگی شهرداری محول کرد و برای تعیین تکلیف زباله های عفونی هم قرار شد موارد در کمیسیون خدمات شهری بررسی شود.

 

 

کد خبر 1234180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha