تلاش اداره کل امور عشایر فارس برای هدایت عشایر به تولیدات گیاهان دارویی

کریمی گفت: هدایت عشایر به سوی تولیدات گیاهان دارویی و آموزش آنها در این زمینه از اهداف اداره کل امور عشایر فارس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، عبدالحمید کریمی، امروز یکشنبه (27 آذر) در دیدار با نخبگان عشایر استان فارس که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: عشایر استان فارس از ایل های بزرگ قشقایی، خمسه، لر و ایلات مستقل تشکیل شده اند و دارای 27 هزار خانوار معادل 120هزار نفر عشایر کوچنده است.

مدیرکل امور عشایر فارس افزود: 25 درصد گوشت قرمز استان و 47 درصد صنایع دستی فارس توسط عشایر فارس تامین می شود و عشایر نقش مولد در تامین مواد غذایی دارند.

وی با تاکید بر اینکه کوچکترین تنشی در طبیعت از جمله خشکسالی به عشایر لطمه می زند، اظهار کرد: لازم است با هدف حمایت از عشایر استان فارس با همکاری اداراتی همچون منابع طبیعی و محیط زیست اتصال چند محوری متشکل از گیاهان دارویی، زنجیره گوشت قرمز، صنایع دستی و... شکل بگیرد و در بحث دامپروری عشایر که شغل اصلی آنهاست فقط به پرورش دام داشتی اکتفا نشود و به تولید دام گوشتی و صنعتی و همچنین زنبورداری پرداخته شود تا اقتصادی پویا داشته باشند.

کریمی ادامه داد: عشایر فارس در تولید گیاهان دارویی، ید طولایی دارند و به نوعی در گذشته پزشکان خود و طوایفشان بودند اما متاسفانه در حال حاضر عشایری که در قلب گیاهان دارویی خودرو در مراتع هستند، نمی توانند بهره ای از آن در اقتصاد و معیشت خود ببرند و این صنعت در اختیار دیگران قرار گرفته است و هدایت عشایر به سوی تولیدات گیاهان دارویی و آموزش آنها در این زمینه از اهداف اداره کل امور عشایر فارس است.

وی صنایع دستی عشایر را هم سرآمد دانست و گفت: قالی عشایری زبانزد خاص و عام در سطح جهانی است ولی در صنایع دستی دیگر مثل جاجیم، گلیم و... نتوانسته ایم آنطور که باید عشایر را به سمت رشد در این زمینه سوق دهیم در حایکه هدایت عشایر به سمت افزایش تولیدات محصولات صنایع دستی امکان دسترسی به اقتصاد با رشد بالا برای سرمایه گذاران عشایری و رشد اقتصادی در طوایف را فراهم می کند.

کریمی در افزود: عشایر در صنعت گردشگری و بومگردی بر طبیعت تکیه دارند و در تلاش هستیم اقتصاد پایدار عشایر در بومگردی و گردشگری رخ دهد و هر سیاه چادر به عنوان یک بنگاه اقتصادی شناخته شود تا تولیدات صنایع دستی و صنایع لبنی و ... عشایر در این چادرها عرضه شوند و محصولات عشایر را از تولید به مصرف به مصرف کنندگان ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: انتقال فناوری های نوین بر زندگی عشایر استان فارس نیز موضوع مهمی است و با برگزاری جلساتی با همیاری بسیج علمی و پژوهشی فناوری استان در این خصوص در تلاش هستیم.

کد خبر 1240662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha