ترور سردار سلیمانی؛ مصداق بارز  تروریسم دولتی/کیفرخواست در مراحل نهایی

کارشناسان در میزگرد تخصصی شهید سلیمانی و مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه غرب آسیا ضمن بررسی مبارزه با تروریسم و افراطی گری در غرب آسیا و نقش سردار سلیمانی در آن بر این موضوع تاکید داشتند که ترور سردار سلسمانس مصداق بارز تروریسم دولتی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، امروز (شنبه ۱۰ دی) میزگرد تخصصی شهید سلیمانی و مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه غرب آسیا به عنوان اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی و مطالعاتی در زمینه تبیین فعالیت‌های سردار سلیمانی با حضور ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، عباسعلی کدخدایی رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین المللی پرونده ترور و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، ایرج مسجدی سفیر پیشین ایران در عراق و محمد حسن شیخ الاسلامی، رئیس مرکز سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با هدف بررسی مبارزه با تروریسم و افراطی گری در غرب آسیا (با تاکید بر کشورهای عراق و سوریه، مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا از دیدگاه حقوق بین الملل، نقش سردار حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا و نقش سازمان ملل متحد در حوزه ضد تروریسم در منطقه غرب آسیا برگزار شد.

 

 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در این نشست با بیان اینکه شهید سلیمانی در تولید قدرت ملی و بین المللی برای جهان اسلام و جریان مقاومت توان منحصر به فردی داشت، گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی در حوزه ملی اجماع‌ساز بودند و توان قدرت سازی برای کشور داشتند. این شهید دارای شخصیتی فراجناحی و فراحزبی بود و سرباز ملت، نظام و کشور بود.

 

وی ادامه داد: شهید سلیمانی نشان داد در حوزه بین الملل می‌توان برای جریان اسلام و جبهه مقاومت قدرت‌ساز بود.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه میزگرد تخصصی شهید سلیمانی و مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه غرب آسیا به ترور سردار سلیمانی توسط آمریکایی ها اشاره کرد و این اقدام را مصداق بارز تروریسم دولتی دانست.

 

وی از شهادت سردار سلیمانی به عنوان عامل وحدت و قدرت یاد کرد و گفت: این شهید از چهره های بین المللی جریان مقاومت بود و آثار عملکرد وی در این جریان را به خوبی مشاهده می‌ شود.

 

 

محمد حسن شیخ الاسلامی، رئیس مرکز سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه به تشریح ترور شهید سلیمانی پرداخت و با بیان اینکه این ترور از جهات مختلف پدیده‌ای متمایز و منحصر به فرد است، گفت:‌ تروریسم از جهات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و فناوری موضوعی قابل بررسی است و ترور شهید سلیمانی که به عنوان مهمان رسمی در کشور عراق حضور داشت از سوی یک دولت ثالث مورد تامل و مطالعه است. از این رو توجه به مکتب شهید حاج  قاسم سلیمانی و تبیین آن برای افکار عمومی ضروری است.

 

وی با اشاره به اینکه ترور از سه موج قابل بررسی است،‌ گفت: نخست موج اول که مربوط به آنارشیسم اوایل قرن نوزدهم است. موج دوم مربوط به تروریسم ضد استعماری و مربوط به جنگ جهانی دوم است و موج سوم مذهبی است.

 

شیخ الاسلامی با بیان اینکه موج چهارمی برای تروریسم در سال‌های اخیر با ظهور داعش ایجاد شده است، گفت: با ترکیب موضوع ترور با فناوری، ادبیات جدیدی در تروریسم ایجاد کرد و شهادت سردار سلیمانی نیز موج پنجم تروریسم را تبیین کرد.

 

رئیس مرکز سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی با گونه هایی از تروریسم که در ماه های اخیر و در خلال اغتشاشات در کشور شکل گرفته است، تشابه دارد، گفت: در این گونه از موضوع تروریسم، دشمنان از اعتراضات به حق مردم سوء استفاده می کنند.

 

 

عباسعلی کدخدایی، رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه منطقه غرب آسیا سال‌ها گرفتار حضور نامشروع بیگانگان بوده است، گفت: آمریکا در خلال این سالها تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا به هر طریق برای تامین منافع نامشروع خود در منطقه حضور داشته باشد و از ابزارهای مختلفی در این زمینه استفاده کرده است، ظهور داعش یکی از این ابزارها بود.

 

وی با تصریح این موضوع که داعش با چراغ سبر آمریکا به وجود آمده است، گفت: اگر همراهی و حمایت های آمریکا نبود؛ داعش نمی توانست به انجام جنایت در منطقه بپردازد از این رو با اطمینان می توان گفت داعش مخلوق رژیم آمریکا بود.

 

رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی به تشریح راهبرد ایران در منطقه پرداخت و با تاکید بر اینکه کشورمان مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه را به عنوان راهبرد امنیتی دنبال می کند، گفت: ایران در خط مقدم مبارزه و مقابله با گروه‌های تروریستی در منطقه از جمله داعش قرار دارد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با گروه‌های تروریستی یک راهبرد اصلی برای ایران و یک تعهد بین‌المللی و یک امر اخلاقی استف گفت: ایران خود را موظف می‌داند که با گروه‌های تروریستی مبارزه کند و فرمانده این مبارزه شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

 

 

کدخدایی با بیان اینکه اعلام خبر پایان کار داعش در منطقه از سوی سردار سلیمانی باعث از دست رفتن یکی از ابزارهای نفوذ آمریکا شد، گفت: پس از ان بود که آمریکا در راستای اهداف خود و از دست دادن این ابزار موثر اقدام به برنامه ‌ریزی برای ترور حاج قاسم سلیمانی کرد.

 

 

رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی از ترور سردار سلیمانی به عنوان جنایتی نابخشودنی یاد کرد و گفت: آمریکا با این اقدام، تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرد، تعهداتی که براساس منشور سازمان ملل آنها موظف به اجرای آنها هستند. جنایتی که آمریکایی‌ها با ترور شهید سلیمانی انجام داد یک تخلف بین‌المللی بود.

 

 

وی در بخش دیگری از میزگرد تخصصی شهید سلیمانی و مبارزه با تروریست و افراطی‌گری در غرب آسیا با اشاره به پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی از سوی قوه قضاییه و وزارت امور خارجه در تشریح روند این پرونده گفت: کیفرخواست مربوط به این پرونده به مراحل نهایی خود نزدیک شده و امیدواریم به نتایج خوبی برسد. همچنین اقدامات مقدماتی برای پیگیری این پرونده در عرصه بین‌المللی انجام شده است.

 

 

رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: در مسیر پیگیری این پرونده باید این نکته را در نظر داشت که نفوذ آمریکا بر مجامع و محاکم بین‌المللی پیشبرد این قضیه با کندی مواجه می کند اما جمهوری اسلامی پیگیری های خود را برای به نتیجه رسیدن آن به صورت مستمر انجام می دهد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1243521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha