«روستای نوفَن» به هرمزگان رسید

رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به روستاها(روستای نوفَن) با حضور مسئولان صندوق کارآفرینی امید کشور و مسئولان استانی و شرکت‌های دانش‌بنیان استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان هرمزگان، حسنی، مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید در این مراسم گفت: بیش از ۳۰ سال است که صندوق کارآفرینی امید تاسیس شده‌است و بیشترین تمرکز آن بر کسب و کارها و اشتغال های خرد در کشور بوده است.

 

وی افزود: در برهه‌ای از زمان ایجاد اشتغال مشاغل خانگی، پرداخت تسهیلات ازدواج مد نظر صندوق کارآفرینی امید بوده است و از سال ۹۶ توسعه روستاها مد نظر قرار گرفته‌است.

 

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید اظهار کرد: برای نخستین بار از سال ۹۶، در صندوق کارآفرینی امید هجده هزار میلیارد تومان برای توسعه روستایی و عشایری در کشور تخصیص یافت و در دو سال گذشته نگاه ها به سمت کشاورزی در کشور بوده است.

 

وی بیان کرد: در صندوق کارآفرینی امید استان هرمزگان از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰، بیش از ۴۵ درصد اعتبارات به صنایع کشاورزی اختصاص یافته است.

 

حسنی خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ تا شهریور امسال صنایع کشاورزی، تولید دام سبک و سنگین، پوشاک، شیلات و آبزیان، صنایع دستی، کشت نهال و بذر، تجهیزات کشاورزی، بوم‌گردی و گردشگری بیشترین تسهیلات پرداختی در استان هرمزگان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

وی گفت: با توجه به اینکه استان هرمزگان یک استان ساحلی است، توجه زیادی به این بخش صورت نگرفته و تنها هفت درصد تسهیلات پرداختی استان به موضوعات دریامحور اختصاص دارد که این عدد کم است و باید تلاش شود افزایش یابد.

 

حسنی عنوان کرد: در بحث شیلات، فناوری‌های نانویی وجود دارد که می‌تواند تولید در هکتار را از چهار تن به دوازده تن افزایش دهد به همین دلیل باید از تجربه شرکت های دانش بنیان در این زمینه استفاده کرد تا بتوانیم این محصولات و کسب و کارها را رونق دهیم.

 

وی اظهار کرد: در روستاها باید از محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان استفاده شود و راندمان آنها بالا رفته و تولید افزایش پیدا کند.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: استان هرمزگان ششمین استان است که در زمینه روستا نوفَن صندوق کارآفرینی امید ورود کرده‌است.

 

هرمزگان دارای ظرفیت‌های متنوع و بی نظیر

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز گفت: امیدآفرینی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که مسئولان کشور بر آن تاکید دارند.

 

احسان کامرانی اظهار کرد: رهبر انقلاب نیز در زمینه امیدآفرینی و جهاد در این بخش تاکید بسیار زیادی دارند و این امیدآفرینی باید واقعی باشد.

 

کامرانی عنوان‌کرد: صندوق کارآفرینی امید تاکنون نیز در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته است و فعالیت‌های امیدوارکننده‌ای در کشور انجام داده است.

 

وی خاطرنشان‌کرد: استان هرمزگان دارای ظرفیت‌های متنوع و بی نظیری است که مهمترین ظرفیت آن، دریا و اقتصاد دریامحور است.

 

وی بیان کرد: موضوعات مختلفی در روستاهای استان هرمزگان وجود دارد که می توان در زمینه اشتغال در آنها فعالیت کرد که از مهمترین آنها می توان به کشاورزی، گردشگری، گردشگری دریایی، حمل و نقل و انرژی اشاره کرد که می توان در آنها ایجاد اشتغال کرد.

 

کامرانی افزود: استان هرمزگان یک باساختار روستایی است و بیش از ۴۰ درصد از استان در روستاها قرار دارد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: باید تلاش شود که مهاجرت معکوس به سمت روستاها انجام شود به همین دلیل انتقال سرمایه به روستاها باید صورت پذیرد.

 

کامرانی به موضوع دریا اشاره و بیان کرد: در موضوع دریا، کارهای زیادی می توان انجام داد که یکی از مهمترین آنها گردشگری دریایی است که با کمترین هزینه می تواند اشتغال زیادی ایجاد کرد.

 

وی با بیان اینکه بیشترین جزایر خلیج فارس در استان هرمزگان وجود دارد اظهارکرد: توجه به جزایر و ایجاد اشتغال در آنها می‌تواند موجب امیدآفرینی در این جزیره‌ها شود.

 

این مسئول گفت: برخی مشاغل نیازمند انتقال تکنولوژی به آنها می باشد که باید پشتیبانی های مورد نیاز انجام پذیرد و اشتغال آفرینی و امیدآفرینی در روستاها شکل بگیرد.

 

پرداخت ۱۲۳ میلیارد تومان تسهیلات

 

مهدی خورگوئی، مسئول صندوق کارآفرینی امید استان هرمزگان نیز ضمن خوشامدگوئی به مهمانان جلسه، گزارشی از عملکرد صندوق استان هرمزگان در اجرای طرح "روستای بدون بیکار"، "صندوق‌های خرد محلی" و "هر روستا یک محصول" و معرفی اجمالی سه روستای بدون بیکار در سطح استان و همچنین اقدامات صورت گرفته در خصوص همکاری صندوق با شرکت های دانش بنیان ارائه کرد.

 

وی ادامه داد: در بحث پرداخت تسهیلات روستایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی از سال ۹۷ تاکنون حدود ۱۶۰میلیارد تومان تسهیلات در حوزه روستایی از منابع تلفیقی صندوق توسعه ملی پرداخت شد که این حوزه ها بیشتر تولیدی و کشاورزی است.

 

 

قابل‌ذکراست؛ همچنین در این جلسه مسئولان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه به معرفی شرکت ها و محصولات خود پرداخته و نظرات خود را درباره موضوع این نشست و هم‌اندیشی بیان کردند.

 

 

کد خبر 1244844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha