تقویت بنیه علمی جامعه لازمه عبور از بحران ها/ از مناظره و گفتگو با تفکرات مخالف غافل شده ایم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در راستای عبور از مشکلات و بحران ها، یکی از مهم ترین بایسته ها و الزامات، تلاش در مسیر تقویت بنیه علمی جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان قم با بیان اینکه در راستای عبور از مشکلات و بحران ها، یکی از مهم ترین بایسته ها و الزامات، تلاش در مسیر تقویت بنیه علمی جامعه است گفت: توجه به علم و اهتمام در مسیر رونق مباحث علمی، یکی از مؤلفه های مهم و کلیدی در سنجش میزان توفیق یک جامعه در رسیدن به اهداف مدنظر خویش به شمار می رود.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به این که برگزاری کرسی های نظریه پردازی و تولید علم باید در اولویت برنامه های فرهنگی و علمی کشور قرار گیرد، افزود: در سال های نخستین پس از پیروزی انقلاب اسلامی نه صرفاً در حوزه و دانشگاه بلکه حتی در تلویزیون، بزرگان ما همچون آیت الله شهید بهشتی و آیت الله مصباح با صاحبان تفکر مخالف و معاند همچون توده ای ها و چریک های فدایی خلق به مناظره و گفتگو می پرداختند و به این طریق، مردم بیش از پیش با عمق اندیشه این جریان ها آشنا می شدند.

 

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم همچنین گفت: این در حالی است که در وضعیت فعلی، رویکرد و نگاه ما در این باره تا حدودی مضیق است و حتی گاهی نگرانی از این بابت داریم که اگر مثلاً نگاه های مخالف مطرح شود، شاید ضربه بخوریم و حال آن که در بسیاری از مواقع واقعاً این گونه نیست.

 

وی بیان داشت: ما به این گزاره عمیقاً معتقدم که "الاسلام یعلو و لایعلی علیه" و لذا اگر این نگاه وجود داشته باشد، دیگر در مناظره و مواجه شدن با آرا و نظرات دیگران، مشکلی پیش نمی آید و لذا نگرانی خاصی هم نداریم.

 

آذربایجانی خاطرنشان کرد: توجه به این مباحث پیش نیاز رونق تولید، علم است و البته این مهم مستلزم آن است که نخبگان حوزه و دانشگاه، با گفتمان سازی بسترساز تحقق این مسأله باشند و این را هم باید بدانیم که در راستای عبور از مشکلات و بحران ها، یکی از مهم ترین بایسته ها و الزامات، تلاش در مسیر تقویت بنیه علمی جامعه است.

کد خبر 1248512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha