یادداشت اختصاصی/ هتک حرمت قرآن، جنگ هویتی غرب علیه جهان اسلام است

هتک حرمت قرآن در کشورهای سوئد و دانمارک که این روزها توجه جهان را به خود معطوف کرده است در واقع اقدامی برای از بین بردن اعتبار ارزش های دینی مسلمانان در سراسر جهان و در حقیقت جنگ هوبتی غرب علیه جهان اسلام است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: هتک حرمت قرآن که اخیرا در کشورهای سوئد و هلند اتفاق افتاد بار دیگر موجی از انتقادات را در سراسر جهان در پی داشت.تکرار چنین سناریوهایی در کشورهای اروپایی این سوال را به ذهن متبادر می کند که چرا غرب تا این اندازه توان خود را بر روی تحریک احساسات مسلمانان با اهانت به مقدسات آنها گذاشته است؟

 

دکتر «نوذر شفیعی»،استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در یادداشت اختصاصی که در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده است موضوع هتک حرمت قرآن در کشورهای اروپایی را که این بار در کشورهای سوئد و  هلند بروز و ظهور پیدا کرد،مورد تحلیل قرار داده و به سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود،پاسخ داده است. مشروح آن را در متن زیر می خوانید:

 

به نظر می آید عملا جهان امروز در دوره ای به سر می برد که جنگ های هویتی تبدیل به یکی از ویژگی های اصلی در آن شده است. در ادبیات جنگ، جنگ ها در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته تقسیم می شوند؛جنگ های قدیم و جنگ های جدید.

 

جنگ های قدیم عمدتا در شکل فیزیکی بین کشورها بود، اما در جنگ های جدید ماهیت جنگ تغییر پیدا کرده و یکی از اشکال جنگ های جدید، جنگ های هوبتی است که می توانند جنبه قومی و مذهبی داشته باشند.

 

با این توضیحات آنچه در هلند ،سوئد ،فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی علیه مسلمانان و دین اسلام رخ می دهد و در شکل های مختلفی از جمله هتک حرمت قرآن ظاهر می شود، عملا نوعی جنگ هوبتی یا دینی از طرف غرب علیه جهان اسلام است.

 

این جنگ ها پس از پایان جنگ سرد آغاز شدند. اولین جنگ ها از این دست در یوگسلاوی اتفاق افتاد که در نهایت منجر به فروپاشی این کشور شد و امروز چنین جنگ هایی به شکل های مختلف برای هدف قرار دادن هویت اسلامی ادامه دارد.

 

می توان گفت تقریبا از دهه 1990 به بعد حدود 95 درصد جنگ ها بعد هویتی داشته است؛ بنابراین با اینکه ما از درگیری بین دولت-ملت ها در شکل جنگ های قدیمی فاصله می گیریم روز به روز شاهد افزایش جنگ های جدید از جمله جنگ های مذهبی هستیم.

 

جنگ های مذهبی الزاما جنگ هایی نیستند که بین دو کشور به طور فیزیکی اتفاق بیفتند بلکه در شکل جنگ های روانی و جنگ های رسانه ای رخ می دهند.

 

هدف این جنگ ها از بین بردن اعتبار و قداست ادیان است؛بنابراین آنچه در هلند و سوئد اتفاق افتاده،در واقع اقدامی برای از بین بردن اعتبار ارزش های دینی مسلمانان در سراسر جهان است.

 

غرب با این کار عملا در کنار سایر اشکال فشارهایی که به جهان اسلام وارد می کند، در پی این است که ادیان مسیحیت و یهودیت را در بین جوامع مختلف گسترش دهد و به همان میزان جایگاه سایر ادیان از جمله دین اسلام را پایین بیاورد.

کد خبر 1249610

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha