استفاده از نمادهای غربی در معماری مساجد نوگرایی و ابتکار نیست

یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی استفاده از نمادهای غربی در مساجد را با نوگرایی و ابتکار اشتباه می گیرند، بر لزوم ایجاد سازمانی برای ساخت و نظارت بر طراحی و معماری مساجد تاکید کرد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی، استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر بهره‌گیری از معیارهای اسلامی در ساخت معماری مساجد به خبرنگار شبستان گفت: اولین مسئله مهمی که در طراحی مسجد باید مورد توجه قرار گیرد لحاظ کردن قبله برای مسجد در معماری آن است.

 

وی افزود: در برخی مواقع دیده می‌شود که قبله برخی از مساجد کج و متمایل است که دلیل آن این است که پس از ساخت مسجد قبله برای مسجد شناسایی شده است در حالی که معماری مسجد باید بر اساس قبله آن طراحی شود که این نقیصه در بسیاری از مساجد وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام واعظ موسوی اذعان کرد: در معماری مسجد نباید درب ورودی مسجد به سمت قبله باشد بلکه درب مسجد باید پشت به قبله باشد تا وقتی که نمازگزاران رو به قبله برای اقامه نماز می‌ایستند از مقابل آنها کسی رفت و آمد نکند. متأسفانه این مشکل هم در برخی از مساجد وجود دارد و در معماری و ساخت مسجد به این مسئله توجه نمی‌شود.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اخیرا در معماری مساجد نوآوری‌هایی صورت گرفته است که این نوآوری‌ها مبنای صحیحی ندارند، به گونه‌ای که گنبد و گلدسته مسجد را منطبق با معیارهای اسلامی نمی سازند. 

 

گنبدهای مثلثی با معماری اسلامی منطبق نیست

وی با اشاره به اینکه گنبد و گلدسته مسجد نماد اسلام‌گرایان و نمادی برای مساجد مسلمانان است، خاطرنشان کرد: در برخی مواقع در ساخت گنبد برای مسجد، گنبد به صورت اشکال مثلثی ‌شکل طراحی می‌شود و یا گلدسته مسجد با طرح‌های منطبق با معیارهای اسلامی نیست.

 

حجت‌الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه طرح‌هایی که اخیرا در طراحی مسجد دیده می‌شود برگرفته از فرهنگ غرب است، تصریح کرد: در معماری و هنر اسلامی طرح‌های ملایم و نرم به کار می‌رود، طرح‌های تند و تیز در معماری اسلامی وجود ندارد که متأسفانه به دلیل آنکه تحصیل‌کردگان رشته‌های معماری متأثر از فرهنگ و علوم غربی هستند از این طرح‌ها استفاده می‌کنند.

 

وی افزود: چند سالی است مقام معظم رهبری بر تولید علم و تولید نرم‌افزاری تأکید فراوانی دارند ولی متأسفانه هنوز علومی که در کشور ما تدریس می‌شود از فرهنگ غرب برگرفته است و چون مبنای آنها عدم خدامحوری و اومانیسم و تمایلات شیطان‌پرستی و غربی است، از این رو این تمایلات در معماری آنها نیز تأثیر گذاشته است.

 

 اهتمام به احیای معماری اسلامی در مساجد

حجت‌الاسلام واعظ موسوی تصریح کرد: نمادهای هرم‌گونه چهاروجهی که متأسفانه در گوشه و کنار تهران و برخی از شهرها دیده می‌شود نمادهایی اسلامی نیست که در مساجد به کار می‌رود بلکه برگرفته از فرهنگ غرب است که وارد ایران شده است. باید از بکارگیری و گسترش آنها جلوگیری و نمادهای معماری اسلامی و ایرانی در ساخت مساجد احیا شود.

 

وی با بیان اینکه هر نمادی در باورپذیری جوامع تأثیر بسیاری دارد، ابراز کرد: علامه طباطبایی (ره) نماد را منتقل‌کننده مفهوم می‌داند که در فرهنگ مسلمانان شناخته شده است، بنابراین نباید از هر طرح و نمادی برای نوگرایی و ابتکار به ویژه در ساخت مساجد استفاده کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه مسجد بدون گنبد و مناره نباید ساخته شود، تصریح کرد: مسجد بدون گنبد و مناره مسجد نیست بلکه نمازخانه است. مسجد در هنر و معماری اسلامی حتما باید دارای گنبد و مناره باشد. 

 

وی ادامه داد: اخیرا در کشور سوییس قانونی تصویب شد که مساجدی که مسلمانان تأسیس می‌کنند نباید دارای گنبد و مناره باشد به دلیل آنکه این علایم را نماد اسلام‌گرایی می‌دانند و نباید این نماد در کشور آنها باشد، در حالی که در برخی از کشورها مسیحیت، پول گزافی را به کسانی که نمادهای صلیب در منازل خود نصب کنند، داده می شود.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر عصر جنگ نمادها است به دلیل آنکه نمادها بدون آنکه ارتباط کلامی برقرار کنند ارتباط مفهومی و غیر کلامی را با مخاطب برقرار می‌کنند و مفهوم بلندی را به مخاطب منتقل می‌کنند بنابراین گنبد و گلدسته نماد است و قرآن به نمادها اهمیت زیاد قائل است و به بزرگداشت آنها اهمیت می‌دهد.

 

لزوم ایجاد سازمانی برای ساخت و نظارت بر طراحی و معماری مساجد

وی بر لزوم ایجاد سازمانی برای ساخت و نظارت بر طراحی و معماری مساجد تأکید و تصریح کرد: با ایجاد چنین سازمانی باید استانداردهای ساخت مسجد تبیین و با طراحی سازوکارهایی در طراحی و معماری مساجد از بکارگیری سلیقه‌های مختلف در ساخت مسجد جلوگیری شود.

پایان پیام/


 

کد خبر 125193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha