مرواریدی در صدف/ «حجاب» نماد قدرت و هویت زن مسلمان است

امروزه حجاب به عنوان یک الزام اجتماعی و بخش تفکیک‌ناپذیر هویت اسلامی نه تنها بر عصمت و پاکی دلالت دارد بلکه به عنوان سپر حمایتی از زن و مرد مسلمان و در نهایت کل جامعه در برابر تباهی و فساد جنسی محافظت می‌کند و نماد قدرت و نافذ هویت زن مسلمان است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛

حجاب و پوشش یکی از بایدها و هنجارهای فرهنگ دینی و بومی ما و از سوی دیگر، یکی از مهم ترین جنبه های جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی است. مسئلة بدحجابی بدون شک یکی از پیامدهای تهاجم فرهنگی است و نگرش سطحی و مقطعی به این مسئله، شناخت لازم و درک صحیح برای برنامه ریزی های فرهنگی کارا و اثربخش را ممکن نمی سازد.

حجاب، گویای انتخاب یک عقیده است و آدمی، عقیده و مرام را با دو خصیصه (شناخت) و (انتخاب) بر می گزیند، بدان می بالد و براساس آن زندگی می کند و تمامی رفتارهای خود را بر اساس آن شکل می دهد. هرچه شناخت و اختیار انسان، عمیق تر شود، عقیده و مرام او نیز پایدارتر است. حجاب نیز این چنین است؛ یعنی محصول شناخت و بینش هایی است که (زن) از هستی، انسان، روابط اجتماعی و چگونگی تکامل و رشد صحیح خود دارد.

او بدین باور رسیده که با پوشش دادن به خود، سیر معنوی جامعه را سرعت می بخشد و مانعی بر سر راه به وجود نمی آورد، چرا که هرکس ـ چه زن و چه مرد ـ جاذبه های ثروت، شهرت، مقام و یا بدن را به چشم دیگران آورد، رهزنی کرده و آدمیان را از مسیر رشد و فلاح باز داشته است. مشغول داشتن انسان ها به جاذبه ها و به نمایش گذاشتن آن ها، چشم و دل انسان های کم ظرفیت را کور می کند و از نور معرفت محروم می دارد؛ از همین روست که (حجاب) و (پوشش) واجب شده است.

 

 

این چنین پوشش، برای سیه دلانی که به رستگاری نمی اندیشند و در صدد تاراج سرمایه و جاذبه ها هستند، همیشه مانع بزرگی بوده، از این رو در طول تاریخ همواره در صدد کشف حجاب از زنان بوده اند. استعمارگران که چادر و حجاب کامل را دژی آهنین بر سر راه اهداف شوم و پلید خود می دیدند، کوشیدند تا آن را از بین ببرند. در ایران این کار به دست رضاخان صورت گرفت، به طوری که با رواج تجددطلبی و گرایش به مظاهر غربی در کشور، بازار غرب زدگی رونق یافت و حتی همزمان در مصر، تونس و اندونزی نیز آغاز شد.

در قرآن مجید چندین آیه پیرامون حجاب آمده است و در آموزه های دینی نیز به این مهم سفارش شده است. اسلام می خواهد زن، وقار، کرامت و شخصیت خود را حفظ کند، از این رو پوشش را برای او واجب کرده است.

غرب‌گرایی، گرایش به فیلم‌های مبتذل، استفاده از ماهواره و استفاده از شبکه های مجازی از مهمترین عوامل سیاسی و فرهنگی مؤثر بر میزان بدحجابی زنان و دختران ایرانی است که البته نباید از تأثیرات عوامل اقتصادی نیز غافل بود.

در نهایت می‌توان گفت امروزه حجاب به عنوان یک الزام اجتماعی و بخش تفکیک‌ناپذیر هویت اسلامی نه تنها بر عصمت و پاکی دلالت دارد بلکه به عنوان سپر حمایتی از زن و مرد مسلمان و در نهایت کل جامعه در برابر تباهی و فساد جنسی محافظت می‌کند و نماد قدرت و نافذ هویت زن مسلمان است. زنان باحجاب از ظرفیت و توانمندی بیشتری برای رشــد و اندیشـه‌ورزی برخوردارند.

 

دشمن ایران اسلامی از حجاب و چادر زن مسلمان می ترسد

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت جوادلائمه(ع) خراسان شمالی گفت: دشمن ایران اسلامی از حجاب و چادر زن مسلمان می ترسد.

حجت الاسلام علی نوروزی در همایش روز عقیدتی سیاسی سپاه در بجنورد بیان کرد: دشمن، چادر زن مسلمان را نشانه هویت دینی و اسلامی ما می داند و تلاش می کند تا چادر را از ما بگیرد و در اتاق های فکر خود به این نتیجه رسیده اند که عامل موفقیت جبهه اسلام و حق علیه باطل، همین چادر است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت جوادلائمه(ع) خراسان شمالی گفت: زنان با حجاب و انقلابی بودند که در هشت سال دفاع مقدس شوهران و پسران خود را به جبهه ها فرستادند تا اسلام و دین تنها نماند، همین زنان با عفیف بودند که سختی نبود مرد را تحمل کردند تا پیروز شدیم.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در عرصه های اجتماعی نیز فرزندان زنان عفیف هستند که جلوی تحرکات را می گیرند نه زنانی که دل در گرو غرب دارند.

وی افزود: زنان پاکدامن، شیرانی را تربیت خواهند کرد که در مقابل دشمنان همچون شیر ایستادگی می کنند نه مادر سرتا پا غربی! 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت جوادلائمه(ع) خراسان شمالی با بیان اینکه دشمنان ایران اسلامی برای کم رنگ شدن هویت چادر در کشور تلاش می کنند، گفت: آنان می خواهند با گام های تدریجی ارزش ها را حذف کنند اما نمی دانند که زنان و دختران ایران اسلامی گول آنان را نخواهند خورد.

 

انفعال در حوزه حجاب پذیرفتی نیست 

امام جمعه بجنورد هم در آخرین نشست شورای اداری استان با بیان اینکه در قانون عفاف و حجاب، وظایف همه دستگاه‌ها مشخص شده و همه باید تکلیف خود را انجام دهند، افزود: انفعال در حوزه مسائل فرهنگی از جمله حجاب و عفاف پذیرفتنی نیست و آنچه قانون است باید پیگیری و اجرا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری بر نظارت دقیق و مستمر نسبت به زیرمجموعه و ادارات تابعه تأکید و اظهارکرد: گاهی حتی رفتار نادرست یک کارمند به حساب کل مجموعه و اداره نوشته می‌شود؛ از این‌رو لازم است نسبت به زیرمجموعه خود نظارت عالیه و دقیق داشته باشید.

 

 

وی در ادامه ضمن تأکید بر قانونمندی و اجتناب از اقدامات سلیقه‌ای در دستگاه‌ها، گفت: قانون، تکلیف و وظیفه ما را در زمینه‌های مختلف تعیین کرده و حق نداریم بر اساس سلیقه و نظر شخصی خود اقدام کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه در قانون عفاف و حجاب وظایف همه دستگاه‌ها مشخص شده و همه باید تکلیف خود را انجام دهند، اظهارکرد: انفعال در حوزه مسائل فرهنگی از جمله حجاب و عفاف پذیرفتنی نیست و آنچه قانون است، باید پیگیری و اجرا شود.

وی از برخی ترک فعل‌ها در حوزه‌های فرهنگی گلایه کرد و گفت: همان‌طور که نسبت به ترک فعل‌ها و عدم انجام وظایف قانونی در سایر حوزه‌ها مؤاخذه و بازخواست صورت می‌گیرد درزمینهٔ مسائل فرهنگی و ترک فعل‌های احتمالی در این بخش نیز باید مدیران مسئول مورد مؤاخذه قرار گیرند.

 

«حجاب» نمود فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی - اسلامی است

محمدرضا حسین نژاد، استاندار و رئیس ستاد عفاف و حجاب خراسان شمالي هم در سال جاری با صدور پیامی بر رعایت عفاف و حجاب توسط عموم مردم و دستگاه‌ها تاکید کرد که به بخش هایی از این پیام می پردازیم.

«حجاب» از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی - اسلامی است که پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می‌رسد، اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش و اعتبار خود می‌رسد.

حجاب و عفاف پدیده ملی _ مذهبی و ارزشی مهمی در تعالیم اسلامی - ایرانی است و توجه به زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی به عنوان بستر آن بسیار شایسته و لازم است و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش‌های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع می‌باشد.

بدیهی است که در کنار شرایط مساعد اجتماعی برای ارزش تلقی کردن و الگوپذیری این فرهنگ، نیازمند نهادینه شدن آن در وجود افراد است بدون شک رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت و توجه جدی همه نهادها، ضابطین و دستگاه‌ها اجرایی به صورت مستمر و هدفمند است، لذا ضروريست در اسرع وقت مسئولان فرهنگی و مدیران متولی، رسانه‌ها، دستگاه‌های تربیتی و ارشادی مراتب ذیل را با اهتمام ویژه به مرحله اقدام رسانند.

 

 

- نظارت بر رعایت حریم حجاب و عفاف در سازمان‌های دولتی و عمومی

 - رعایت حجاب و حفظ شئون اسلامی از سوی مدیران، مسئولان اجرایی و  حکومتی بویژه خانواده‌های

- ترویج سنت حسنه «امر به معروف و نهی از منکر» درمورد حجاب و عفاف توسط ستاد امربه معروف و نهی از منکر 

- تذکر و اقناع کسبه محترم در لزوم رعایت عفاف و حجاب مشتریان و در صورت عدم توجه نسبت به جلوگیری از فعالیت‌ واحدهای صنفی متخلف که باعث مخدوش کردن عفت عمومی و عدم رعایت حجاب توسط مراجعه کنندگان باشد و همچنین حمایت عملی از طراحان و تولید کنندگان پوشاک‌های ایرانی_اسلامی در جهت ایجاد تنوع در الگوهای پوشش اسلامی و ترجیحا حجاب برتر (چادر)

- جلوگیری از انتشار و تبلیغ کالاهای فرهنگی غربی که با فرهنگ عفاف و حجاب مغایرت داشته باشد مانند کتاب، فیلم، نشریات، تئاتر و ...

- ایجاد مراکز مشاوره محلی جهت اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها و جوانان درباره عفاف و حجاب به صورت حضوری، تلفنی و مکاتبه‌ای، با کادر مجرب و با همکاری آموزش و پرورش، شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای مرتبط

 

 

 

کد خبر 1264412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha