جلوی پرواز اندیشه های معماران گرفته نشود

حجت الاسلام ادیب یزدی بر لزوم رعایت اصول اسلامی از سوی معماران در ساخت مسجد گفت: معماران باید در فضایی آزاد، اندیشه و سلیقه خود را منطبق بر اصول اسلامی در ساخت مسجد به کار گیرند.

حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی، استاد حوزه و دانشگاه پیرامون مولفه هایی که در معماری مسجد باید موردتوجه قرار گیرد، به خبرنگار شبستان گفت: اصل اول رعایت مراتب توحید در مسجد است. رعایت مراتب توحیدی در مسجد به معنای این است که تمام قسمت های مسجد به یک حقیقت منتهی شود.

  

وی افزود: همانگونه در مسجد توحید و خداپرستی موردتوجه قرار می گیرد توجه به یدالله مع لجماعه و پشتیبان یکدیگر بودن نیز باید مورد توجه باشد. در بناهای حوزه های علمیه حجره ها و ستون ها به یکدیگر استوار است و طاق ها به یکدیگر متصل هستند. یعنی توحید وقتی تحقق می یابد که مردم در جماعت دست به دست هم دهند. در مسجد نیز مناره ها و گنبد مسجد نمادی از وحدت و یگانه پرستی است.

  

وی با اشاره به اینکه عظمت و اقتدار خداوند باید در بنا و معماری مسجد نمود یابد، اذعان کرد: پیام های اسلام، سنت پیامبر (ص)، سیره امام علی (ع) و اخلاقیات و توصیه های ائمه اطهار (ع) باید در بنا و معماری مسجد نمود داشته باشد و مردم با نگاه به بنای مسجد احساس آرامش و بزرگواری را در خود احساس کنند ضمن اینکه زمینه ساز جاذبه مندی مسجد شود.

  

حجت الاسلام ادیب یزدی با ابراز انتقاد از شیوه های ساخت مسجد در کشور گفت: اخیراً مساجد را خیلی سریع می سازند و معیارهای معماری های بیگانه و خارجی با فرهنگ اسلام را در معماری مساجد در نظر می گیرند که اینها موجب از بین رفتن فرهنگ مسجدسازی در کشور می شود.

  

وی ادامه داد: نیاز نیست در مسجدسازی عجله صورت گیرد بلکه باید با حوصله و صبر مطابق ضوابط و قواعد معماری ساخت مسجد را در دستور کار قرار داد. مسجدی که بدون هدف و جاذبه فقط برای اقامه نماز مردم ساخته می شود، احتیاجات مردم را در آینده برآورده نمی کند بلکه موجب می شود که روز به روز رونق نماز در مسجد کم شود از این رو این مسئله باید موردتوجه متولیان ساخت مسجد باشد.

  

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در کشور ما مساجد بسیاری هستند که از لحاظ معماری بی نظیرند، ادامه داد: بسیاری از مساجد کشور همچون مسجد جامع اصفهان در نوع معماری بی نظیرند ولی باید این مسجد بیشتر معرفی شود و برای معماران کشورمان الگو و معیار در ساخت مسجد باشد تا بتوان ارزش های شیعی، علوی و ارزش های انقلابی را به وسیله آن احیا کرد.

  

حجت الاسلام ادیب یزدی با بیان اینکه در اصول و راهبردهای اصلی و زیربنایی معماری مسجد باید بایستی هایی رعایت شود، ادامه داد: در معماری مسجد ضمن اینکه معمار باید به اصول پایبند باشد باید آزادی عمل نیز داشته باشد و از سلیقه و ابتکار خود نیز در معماری استفاده کند.

 

وی خاطر نشان کرد: در واقع باید الگویی به همگان ارایه شود ولی نباید جلوی پرواز اندیشه های معماران و مهندسان گرفته شود. معماری نیز مانند موسیقی و شعر است همانگونه شعر اگر فضایش آزاد باشد شاعر بهتر می تواند شعر خود را ارایه دهد معمار هم اگر اندیشه اش در سیر و سلوک باشد اندیشه و تفکر بهتری را ارایه می دهد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 131591

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha