برگزاری پنجمین همایش نکوداشت کربلایی کاظم (معجزه قرن) در اراک

پنجمین همایش نکوداشت کربلایی کاظم ساروقی (معجزه قرن اخیر) حافظ قرآن کریم در اراک برگزار شد.

مجتبی رضوانی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در پنجمین همایش نکوداشت کربلایی کاظم ساروقی که شامگاه گذشته در مصلی بیت المقدس اراک برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: کربلایی کاظم کریمی ساوقی، یک روستایی بود که یکباره به اذن خدا حافظ قرآن شد و به عنوان معجزه قرن از آن یاد می شود.


وی احیا و زنده نگه‌داشتن میراث معنوی و بزرگداشت حافظ کل قرآن کریم را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و افزود: کربلایی کاظم فردی بیسواد و عامی اما با تقوا بود که طی دیداری خاص به یکباره حافظ کل قرآن و آگاه به علوم قرآنی شد.


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به اینکه کتابت قرآن کریم نیز هر ساله همزمان با مراسم نکوداشت کربلایی کاظم صورت می گرفته، اضافه کرد: در این مراسم نیز با حضور جمعی از خوشنویسان برجسته استان مرکزی و در کنار قبور مطهر شهدای گمنام مصلی بیت المقدس اراک بخش هایی از قرآن کریم با خط نستعلیق کتابت و این کتاب ارزشمند بعد از مجلد شدن به یکی از موزه های استان اهدا می شود.


رضوانی تجلیل از اسماعیل کریمی ساروقی، فرزند کربلایی کاظم ساروقی، جمعی از خوشنویسان، ناشران، مولفان و کاتبان قرآن کریم با اهدای لوح تقدیر را از برنامه های این همایش عنوان کرد.


لازم به ذکر است، در این مراسم از قرآنی که توسط یکی از هنرمندان اراکی کتابت شده و توسط انتشارات مطهر به چاپ رسیده بود، رونمایی شد.


یاد آور می شود، برگزاری مراسم یاد بود استاد محمد فراهانی، به عنوان آخرین پرچمدار نقاشی قهوه خانه ای کشور که ششم تیرماه جاری بر اثر بیماری درگذشت از دیگر بخش های این همایش بود.


شایان ذکر است، کربلایی کاظم در سال 1300 هجری قمری در روستای ساروق اراک به دنیا آمد، وی کشاورز بود و زکات خود  را حتی بیش از آنچه باید باشد، پرداخت می‌کرد.


وی در سن 27 سالگی به یکباره پس از دیدن خوابی در امام‌زادگان 72 تن ساروق حافظ قرآن شد.


به گفته محققان او تنها بی‌سوادی است که در طول تاریخ اسلام از میان مردم حافظ کل قرآن شد،ادعای کربلایی کاظم توسط علمای نجف و قم مورد امتحان قرار گرفت و تایید شد.


یادآور می شود، برگزاری مراسم ضیافت افطاری، کتابت قرآن کریم، تجلیل از خادمان، مولفان، مترجمان و ناشران قرآن کریم را از دیگر برنامه های این مراسم معنوی بود.


پایان پیام/
 

کد خبر 158862

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha