مناقشه وهابیت درباره زیارت پیامبر (ع) دروغی است بزرگ

اینکه وهابیون مناقشه می‌کنند که مردم به زیارت مسجد می‌روند نه زیارت پیامبر (ص)، دروغی بزرگ است. چراکه تمام مسلمین بر این امر اقدام کرده و اکنون هم این سنت را ادامه می‌دهند و زیارت نامه را هم می‌خوانند.

خبرگزاری شبستان: یکی از شبهاتی که وهابیت علیه شیعه مطرح کرده و آن را دلیلی برای رد این مذهب بر حق و آموزه های می داند، اهتمام شیعیان به زیارت قبور به ویژه قبور ائمه معصوم (ع) است. بی دلیل همین امر باعث شد که 90 سال قبل پیروان فرقه ضاله وهابیت در اقدامی موهن مقبره ائمه (ع) مدفون در قبرستان بقیع را تخریب کنند، اقدامی که علی رغم گذشت ده ها سال هنوز داغ آن بر قلوب شیعه تازه است...
از این رو سخنان آیت االه سبحانی در رد این شبهه و ادله منطقی وی در پاسخ به آن در ذیل بیان می شود.
آیت الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه همه علمای شیعه و سنی زیارت قبور را از مستحبات می‌دانند، اظهار کرد: اهل سنت حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده‌اند که می‌فرمایند « زوروا القبور، فإنّها تذکّرکم الآخرة»زیارت کنید قبور را زیرا آن آخرت را به یاد شما می اندازد.(1).

وی با بیان این مطلب ‌که زیارت قبور به انسان درس می‌دهد، اظهار کرد: درسی که این دنیا پایدار نیست و نباید به آن مغرور شد، زیارت قبور علاوه بر تذکر و توجه دادن به آخرت، نفع دیگری هم دارد، که آن نوعی تقدیر از آنان نیز هست.

آیت الله سبحانی زیارت پیامبر و ائمه (ع) را نوعی تجدید بیعت با آنان دانست و افزود: استحباب در لمس حجر الاسود که اثری از آثار ابراهیم (ع) است در واقع به منظور بیعت با این پیامبر در راه توحید و خداپرستی است.

مرجع تقلید شیعیان جهان ادامه داد: روایت « وَ قَالَ ص مَنْ أَتَانِی زَائِراً کُنْتُ شَفِیعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ أَتَى مَکَّةَ حَاجّاً وَ لَمْ یَزُرْنِی بِالْمَدِینَةِ فَقَدْ جَفَانِی وَ مَنْ جَفَانِی جَفَوْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَ»؛ پیغمبر (ص) فرمود هر کس بیاید بزیارت من شفیع او باشم در روز قیامت و هر که بیاید در مکه به حج و زیارت نکند مرا به مدینه بتحقیق که جفا کرده است بر من و هر که جفا کند مرا جفا کنم او را در روز قیام) (2) در 40 سند نقل شده و در طول 14 قرن گذشته نیز هر کس به این زیارت نائل شده سنت الهی برای او همین بوده است.

 

دروغی بزرگ...

وی با بیان این مطلب ‌که وهابیون مناقشه می‌کنند که مردم به زیارت مسجد می‌روند نه زیارت پیامبر (ص)، تصریح کرد: این یک دروغ بزرگ است که تمام مسلمین بر این امر اقدام کرده و در حال حاضر هم این سنت را ادامه می‌دهند و زیارت نامه را هم می‌خوانند.

آیت الله سبحانی با اشاره به شبهه‌ای که وهابیون در مورد زیارت قبور اموات دارند، بیان کرد: این افراد قبول دارند که زیارت مستحب است و در بخاری نیز به روایتی اشاره شده که پیامبر اکرم (ص) در روزهای آخر عمر خود به قبرستان رفته و به عایشه هم چگونگی زیارت اموات را تعلیم کرده است.

وی با اشاره به کتاب «الفقه علی المذاهب الاربعه» نوشته عبدالرحمن الجزیری ادامه داد: همه زیارت را مستحب می‌دانند اما سفر برای زیارت را جایز نمی‌دانند زیرا بر اساس حدیث پیامبر(ص): «لا تشد الرحال الا الی ثلاثة مساجد، مسجد الحرام و مسجد الاقصی و مسجدی هذا» بار سفر بستن فقط در این مساجد صحیح است پس زیارت مسجد درست است اما زیارت پیامبر (ص) صحیح نیست.

این مرجع تقلید در پاسخ به این شبهه بیان کرد: اولا اینجا مستثنی منه حذف شده و استثناء آن مفرغ است و اگر وهابیون مستثنی منه را مکانی از مکان‌ها بدانند و بگویند «لا تشد الرحال الی مکان من الامکنة الا الی ثلاثة ...» این مطلب آنها ضرورتاً باطل است زیرا در این صورت هر سفری برای تجارت، تحصیل، تفریح، صله رحم و ... حرام محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: در این حدیث مستثنی منه «مسجد» است و بحث پیامبر اکرم (ص) نفیاً و اثباتاً حول مسجد است مثلاً کسی که در شهرش مسجد جامع دارد، اگر به شهر دیگری برود برای نماز کار لغو و نه حرام انجام داده و این حدیث ربطی به زیارت قبر اولیاء و انبیاء و ائمه ندارد.

 

مسجد کوفه از مساجد چهارگانه

آیت الله سبحانی با اشاره به آیه « وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَةُ فَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبینَ (3) خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می فرماید: ما در هر امتى رسولى برانگیختیم که خداى یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید! خداوند گروهى را هدایت کرد؛ و گروهى ضلالت و گمراهى دامانشان را گرفت؛ پس در روى زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب‏کنندگان چگونه بود. مسجد کوفه را ائمه اهل بیت‌(ع) از مساجد چهارگانه برشمرده‌اند و پیامبر اکرم (ص) نیز هر شب پنجشنبه به مسجد قبا می‌رفتند.

پی نوشت:
1- پیام پیامبر (ص)، صفحه 782 باب العاشر

2-جامع الخبار، صفحه 20، الفصل الثامن

3- سوره نحل، آیه 36

منبع: بخشی از سخنان آیت الله جعفر سبحانی در جلسه کلام و اندیشه اسلامی در مدرسه عالی نواب مشهد

پایان پیام/
 

کد خبر 165402

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha