یلدای خدمت به بلندای همت دولت مردمی/ سرزمین برادری میزبان دولت سیزدهم

گلستانی‌ها امسال یلدای متفاوتی را با حضور رئیس‌ جمهور و اعضای هیئت دولت در این استان، پیش‌رو دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، بالاخره پس از ماه‌ها انتظار، زمان دومین سفر دولت سیزدهم به استان گلستان مشخص شد و رئیس جمهور به همراه معاونان و وزرا آخر هفته جاری به این استان سفر خواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی قرار است روزهای پنج‌شنبه و جمعه (سی‌ام آذر و یکم دی‌ماه) این هفته مهمان گلستانی‌ها باشد. بنابراین مردم گلستان شب یلدای متفاوتی را با حضور رئیس جمهور و دیگر دولتمردان تجربه خواهند کرد.

در روزهای اخیر تب و تاب خاصی در گوشه و کنار استان دیده می‌شود و همه گلستانی‌ها از هر قومیتی خود را برای میزبانی از دکتر رئیسی آماده می‌کنند و هرکسی به هر زبان و گویشی در فضای مجازی و حقیقی آمادگی خود را برای میزبانی از رئیس دولت سیزدهم اعلام می‌کند.

یلدای خدمت به بلندای همت دولت مردمی/ سرزمین برادری میزبان دولت سیزدهم

گلستان سرزمین برادری و نگارستان ایران، هرچند نوار سبز باریکی او را احاطه کرده و دریا در سوی دیگرش خودنمایی می‌کند، اما استانی فقیر و محروم به شمار می‌آید. شاخص‌های افتصادی گویای وضع موجود این استان است. رتبه چهارم فقر در کشور، درآمد سرانه پایین‌تر از متوسط کشوری، نداشتن صنایع مادر، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و ... گویای حال و روز اقتصادی و معیشتی مردم این استان است.

موضوعی که دولت سیزدهم با آگاهی از همه این مشکلات، سفر نخستش که در اسفند ۱۴۰۰ انجام شد با محوریت محرومیت‌زدایی و توسعه زیرساخت‌های این استان مورد توجه و تاکید قرار داد و امروز در آستانه سفر دوم دولت به استان بخشی از تلاش‌ها به بار نشسته و بخشی دیگر نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه است.

طبق آنچه معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان اعلام کرده بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان پروژه در سفر دوم دولت به استان گلستان به بهره‌برداری می‌رسد و در کنار آن به اندازه ۹۴ هزار میلیارد تومان پروژه نیز عملیات اجرایی آن در گوشه و کنار استان آغاز خواهد شد.

یلدای خدمت به بلندای همت دولت مردمی/ سرزمین برادری میزبان دولت سیزدهم

این در حالی است که سرجمع منابع اعتباری استان در پایان فعالیت دولت دوازدهم کمتر از چهار هزار میلیارد تومان بود اما دولت سیزدهم در سفر اول خود این اعتبارات را به بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش داد و حالا قرار است این اعتبارات با جهشی بی‌نظیر به ۹۴ هزار میلیارد تومان برسد.

عمده پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی در سفر دوم مربوط به حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری است و این نشان می‌دهد که دولت سیزدهم به اشتغال، اقتصاد و معیشت مردم محروم گلستان توجه ویژه دارد.

در حوزه عمرانی ۷۴ پروژه با اعتبار ۳۷ هزار میلیارد تومان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. از این تعداد ۴۴ پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی ۳۰ پروژه نیز آغاز خواهد شد.

یلدای خدمت به بلندای همت دولت مردمی/ سرزمین برادری میزبان دولت سیزدهم

اما در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری تعداد طرح‌ها ۳۲ هزار و ۳۳۰ مورد است که حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان برآورد سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها است. 

طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده عملیات اجرایی ۱۴ هزار و ۱۳۶ پروژه اقتصادی و سرمایه‌گذاری با برآورد سرمایه‌گذاری۷۳ هزار میلیارد تومانی آغاز می‌شود که می‌تواند برای ۱۶ هزار و ۱۱۰ شغل ایجاد کند. 

علاوه براین ۱۸ هزار و ۱۹۴ طرح اقتصادی نیز ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری می‌رسد که زمینه اشتغال ۲۳ هزار و ۲۶۸ نفر را فراهم کرده است. 

این حجم از هزینه‌کرد اعتبارات در استان گلستان اقدامی بی‌سابقه است اما دولت سیزدهم همت بلندی برای رفع محرومیت از سرزمین فرصت‌های کمتر دیده شده، دارد.

کد خبر 1739813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha