ارائه بیش از ۴۴۰۰ اصطلاح تخصصی علوم حدیث و رجال در کتابخانه دیجیتال علوم حدیث

نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث با ارائه متن۴۲۷ عنوان کتاب و رساله در ۵۵۰ جلد از منابع مهم شیعه و اهل‌سنت در موضوعات مختلف علوم حدیث، و نیز ارائه بیش از ۴۴۰۰ اصطلاح تخصصی علوم حدیث و رجال رونمایی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت باشتنی امروز (دوشنبه۱۱دی ماه) در نشست خبری رونمایی از کتابخانه دیجیتال علوم حدیث گفت: این نرم‌افزار یک کتابخانه تخصصی دیجیتال و مشتمل بر مجموعه کتاب‌هایی است که به بیان دانش‌ها و مهارت‌هایی پیرامون حدیث در دو جنبه سند و متن جهت ارتباط سنجی و فهم حدیث می‌پردازد.

وی با اشاره به محتوای این نرم افزار گفت: این نرم‌افزار شامل مهمترین منابع علوم حدیثی از شیعه و اهل سنت است که در قالب کتابخانه در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

مدیر گروه علمی مرکز کامپیوتری نور با اشاره به ضرورت‌ تولید این نرم‌افزارگفت: این نرم‌افزار کتاب‌های حدیثی شیعه و اهل سنت در بستر واحد است که زمینه ارائه مهمترین کتاب‌های علوم حدیثی شیعه و اهل سنت به پژوهشگران و بویژه حدیث پژوهان را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این نرم‌افزار مشتمل بر ۴۲۷ عنوان کتاب و رساله در ۵۵۰ جلد از مهمترین منابع شیعه و اهل سنت در موضوع مختلف علوم حدیث مانند تاریخ‌الحدیث، درایه‌الحدیث و یا مصطلح‌الحدیث، فقه‌الحدیث، علل‌الحدیث و نقل‌الحدیث است.

وی تصریح کرد: یکی از قابلیت‌های این نرم‌افرار، کارپوشه اصطلاحات و واژگان حدیث و رجال است و بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ اصطلاح تخصصی حدیث و رجال از ۱۹ عنوان کتاب استخراج شده است.

حجت‌الاسلام باشتنی گفت: نرم‌افزار کتابخانه تخصصی علوم حدیث، مانند سایر نرم‌افزارهایی که از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ارائه می‌شود، از امکاناتی نظیر موتور جست‌وجوی پیشرفته، اولویت‌دهی به پاسخ‌ها، مشابه‌یابی متن انتخابی با امکان تعیین درصد مشابهت و ایجاد میز پژوهشی جهت انجام و ثبت پژوهش‌های کاربر برخوردار است.

لازم به ذکر است نرم‌افزار کتابخانه تخصصی علوم حدیث چهاردهم دی‌ماه جاری ساعت ۱۰ در سالن اجتماعات این مرکز با سخنرانی آیت‌الله سید علی قاضی عسکر رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث رونمایی خواهد شد.

کد خبر 1741978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha