۶۰ درصد از بازماندگان تحصیل در مناطق آزاد به تحصیل بازگشتند

محمودزاده گفت: در دولت سیزدهم ۶۰ درصد از بازماندگان تحصیل به تحصیل بازگشتند. در ابتدای دولت ۳۲ هزار دانش آموز در مناطق آزاد تجاری (هفت منطقه آزاد تجاری) بازمانده از تحصیل بر اساس آمار وجود داشت که این آمار اکنون به ۱۰ هزار دانش آموز تغییر یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، احمد محمودزاده، معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره سالروز شهید مقاومت سردار سلیمانی و شهادت عده ای از هموطنان، معلمان و دانش آموزان در این روز یاد و خاطره تمام شهدا را گرامی داشت و گفت: در این حادثه ۲۳ دانش آموز، یک معلم از کرمان و یک دانشجو معلم از تهران به شهادت رسیدند البته چهار دانش آموز شهید در انفجار تروریستی کرمان از دانش آموزان مدارس غیر دولتی بودند.

وی با بیان اینکه قانون شوراها در سال ۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که در آن ۲۲ ماده و ۲۱ تبصره پیش بینی شده است، اظهار داشت: ترکیب اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در استان ها و مناطق در این قانون اعلام شده است و در استان ها ریاست جلسه این شوراها بر عهده استانداران و در مناطق بر عهده فرمانداران است.

معاون وزیر اموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس ماده ۱۲ این قانون رییس آموزش و پرورش شهرستان منطقه موظف است در هر سال گزارش جامعی از فعالیت های کمی و کیفی آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه را به شورای مربوطه اعلام کند.

محمودزاده در مورد منابع مالی شوراهای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۳ این قانون منابع مالی شوراهای مناطق برای هزینه های جاری و عمرانی عبارتند از سهم منطقه از اعتباراتی که در بودجه جاری و عمرانی سالانه دولت بر اساس تعداد دانش آموزان در هر استان پیش بینی شده است که بر این مبنا یک درصد از بهای فروش کالا و خدمات، کارخانه ها و موسسات خدماتی و تولیدی استان که از طریق شورای استان میان مناطق توزیع می شود به این شورا تعلق می گیرد. همچنین ۳ درصد عوارض صدور پروانه ساختمانی، تفکیک زمین ها، پذیره و نوسازی علاوه بر عوارض مذکور را که شهرداری ها دریافت می کنند نیز از جمله منابع مالی شوراها محسوب می شود.

محمودزاده ادامه داد: عواید فروش حاصل از ساختمان ها، زمین ها بلااستفاده و نیز ساختمان ها  و زمین های دیگر که در اختیار آموزش و پرورش است و می توان آنها را با توجه به نیازهای آموزش و پرورش تبدیل به احسن کرد در چهارچوب ضوابطی است که از سوی وزارت آموزش و پرورش مشخص شده است.

وی یادآور شد: در تبصره یک این قانون آمده است که عواید حاصل از بندهای ۳ و ۴ صرفا به مصرف احداث و توسعه فضای آموزشی و پرورشی همان شهرستان می رسد و عواید حاصل از بندهای ۲، ۳ و ۴ به خزانه واریز می شود و هر سال معادل آن در لایحه بودجه در ردیف معین به صورت تخصیص یافته پیش بینی می شود تا مطابق ضوابط این قانون به مصرف رسد. از دیگر بندهای پیش بینی شده برای کسب درآمد این شوراها هدایا و کمک های دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و افراد خیر است.

کسب درامد ۲۴۰ میلیاردی از محل عوارض شهردای ها در سال ۱۴۰۰

محمودزاده در مورد تحقق درآمد حاصل از این تبصره ها اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴۰ میلیارد تومان از محل بند ۳ ماده ۱۳ که مربوط به عوارض شهرداری ها است و سهم آموزش سه درصد است، تحقق یافته است و همچنین در سال ۱۴۰۱، ۴۱۳ میلیارد تومان معادل ۷۲ درصد رشد را محقق کرده ایم.

وی اظهار داشت: این درآمد همان گونه که در قانون اشاره شده است برای کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی در شوراهای آموزش و پرورش هزینه می شود. در مجموع در سال ۱۴۰۱ درآمد شوراهای آموزش و پرورش تقریبا ۱.۳ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۳.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به سالروز تشکیل شوراها و برنامه رسمی برای این روز در وزارت کشور یادآور شد: شوراها سیاستگزاری آموزش و پرورش در تمام موضوعات مربوط به آموزش و پرورش هستند و در هر موضوعی که آموزش و پرورش مسئولیت سیاستگزاری داشته باشد، می تواند از ظرفیت مالی و حمایتی برخوردار باشد.

در دولت سیزدهم ۶۰ درصد از بازماندگان تحصیل در مناطق ازاد به تحصیل بازگشتند

وی در مورد آمار بازماندگان از تحصیل گفت: با همکاری مناطق آزاد در دولت سیزدهم ۶۰ درصد از بازماندگان تحصیل به تحصیل بازگشتند. در ابتدای دولت سیزدهم  ۳۲ هزار دانش آموز در مناطق آزاد تجاری (هفت منطقه آزاد تجاری) بازمانده از تحصیل بر اساس آمار وجود داشت که این آمار اکنون به ۱۰ هزار دانش آموز تغییر یافته است.

چابهار و اروند رکوددار بازماندگان از تحصیل

در ادامه این نشست، هادی عابدی، مدیر کل دفتر امور شوراها و مناطق آزاد تجاری در آموزش و پرورش در مورد بازماندگان از تحصیل در مناطق آزاد تجاری توضیح داد: بیشترین آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل با توجه به شرایط اجتماعی و آسیب های اجتماعی مربوط به منطقه چابهار و اروند است. آموزش و پرورش در مناطق آزاد یازده منطقه آموزشی را در هفت منطقه آزاد تجاری پیش بینی کرده است.

۵۱۰  میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای اشتغالزایی در مراکز فنی و حرفه ای

محمودزاده در مورد سهم شوراها در اشتغالزایی و کارآفرینی گفت: در سال ۱۴۰۲، ۵۱۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در اختیار موسسان و مراکز فنی حرفه ای قرار داده شده تا اشتغالزایی را ضمانت کنند.

محمودزاده در مورد توزیع شیر در مدارس غیر دولتی گفت: تمام موضوعاتی که برای مدارس دولتی ابلاغ می شود برای مدارس غیر دولتی هم صادق است و هیچ تفکیکی برای مدارس دولتی و غیر دولتی وجود ندارد. تمام موضوعاتی که برای آموزش و پرورش تصمیم گیری می شود برای مدارس و هم مدارس غیر دولتی صدق می کند.

وی در مورد پی گیری توزیع شیر در این مدارس گفت: پاسخ این سوال را از سخنگوی آموزش و پرورش و معاون برنامه ریزی و توسعه این وزارتخانه بپرسید اما توزیع شیر در مدارس دولتی و غیر دولتی یکسان است و پی گیر این موضوع هستیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از مهمترین دستگاه های تربیت و آموزش سرمایه انسانی در هر کشوری محسوب می شود، گفت: آینده هر کشوری در آینده سرمایه انسانی آن پیش بینی می شود و نظام جمهوری اسلامی قوی باید آموزش و پرورش قوی داشته باشد زیرا آموزش و پرورش قوی عامل جامعه سازی و تمدن سازی است. بر همین اساس در دولت سیزدهم بر مبنای آموزش و پرورش صحیح اولویت هایی مد نظر قرار گرفته است و آموزش و پرورش به تنهایی تربیت سرمایه عظیم انسانی را در اختیار دارد و نیازمند کمک سایر مجموعه ها و استفاده از مشارکت سایرین، جامعه و رسانه ها در این زمینه است.

معاون وزیر اموزش و پرورش با بیان اینکه جمعیت دانش آموزان آموزش و پرورش ۱۷ میلیون است، خاطرنشان کرد: تربیت و تعلیم این عناصر گام اساسی در آینده کشور است و در این زمینه عناصر موثر باید به کار گرفته شوند تا بسترهای لازم برای تعلیم و تربیت پیش بینی شود.

وی در مورد اعضای شوراهای آموزش و پرورش گفت: در استان ها استانداران و در شهرستان ها فرمانداران از اعضای اصلی این شورها محسوب می شود. همچنین ائمه جمعه، شهرداری ها، سازمان نوسازی و سازمان برنامه و بودجه نیز نمایندگانی در این شورا دارند و بخشی از اعضا نیز شامل نخبگان علمی و دانشگاهی و همچنین افرادی از حوزه های علمیه هستند. در سالروز تاسیس این شوراها جلسه مشترکی با حضور استانداران در وزارت کشور در ۲۵ دی ماه برگزار می شود.

اجرای سند تحول بنیادین با نگاه به این شوراها انجام پذیر است

وی با اشاره به همکاری این شورا با ستاد اقامه نماز گفت: با همکاری ستاد اقامه نماز برای اقامه نماز در مدارس اقدامات خوبی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین اجرای سند تحول بنیادین با نگاه به این شوراها انجام پذیر است . سازمان مدارس غیر دولتی در سی امین اجلاسیه نماز مقام آورده و تقدیر شده است که این امر نشان از این دارد که نگاه تربیتی و پرورشی درمدارس غیردولتی حاکم است .

فعال کردن ظرفیت مالی شوراها بسیاری از مشکلات اموزش و پرورش را حل می کند

وی گفت: اگر بتوانیم ظرفیت مالی آموزش و پرورش در شوراها را فعال کنیم در حوزه مسایل مالی بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش حل و فصل می شود و در این زمینه نیازمند همگرایی با سایر دستگاه ها هستیم.

اموزش و پرورش تصمیم شورای الودگی هوا را اجرا می کند

محمودزاده در پاسخ به سوالی درباره حق رای آموزش و پرورش در شورایی که برای تعطیلی مدارس به هنگام آلودگی هوا تشکیل می‌شود، گفت: آموزش و پرورش در این شورا که برای تصمیم در خصوص تعطیلی مدارس به هنگام آلودگی هوا تشکیل می‌شود عضو است و تصمیم این شورا هرچه باشد آموزش و پرورش باید اجرا کند.

وی تاکید کرد: ما خیلی اصرار به تعطیلی مدارس نداریم و بارها تاکید شده است که اولین جایی که در بروز مسائل باید باز شود مدرسه و آخرین جایی که باید تعطیل شود هم مدرسه است، البته ایمنی و حفط جان دانش آموزان از همه مسائل بالاتر است.

کد خبر 1743726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha