انتشار منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه مرداد ۱۴۰۳

منابع طرح «کتاب خوان ماه» ویژه مرداد ۱۴۰۳ با ارائه کتاب های «بزرگ‌ترین شغل دنیا»، «تل‌آویو سقوط کرد»، «سلمان فارسی استاندار مدائن» و «شش محور جهاد تبیین» معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، منابع طرح کتاب‌خوان ماه، ویژه مرداد ۱۴۰۳ با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر در سطح کشور و ارائه کتاب‌های «بزرگ‌ترین شغل دنیا»، «تل‌آویو سقوط کرد»، «سلمان فارسی استاندار مدائن» و «شش محور جهاد تبیین» معرفی شد.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی کشور و امانت گرفتن کتاب‌های این طرح، آنها را مطالعه کنند.


منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه مرداد ۱۴۰۳ منتشر شد

«بزرگ‌ترین شغل دنیا»
«پدیدآور: هریت زیفرت؛ مترجم: مریم رازقی
ناشر: حوا
تعداد صفحات: ۳۶

قدرشناسی از مقام مادر و درک زحمات و محبّت مادر، مهارتی است که باید از کودکی آموخته شود. کتاب «بزرگ‌ترین شغل دنیا» ماجرای «سوفی» دختر کوچکی است که به مادرش می‌گوید دوست دارد در آینده کار خیلی مهمی انجام دهد؛ در ادامه مادر کارهای گوناگونی را به سوفی پیشنهاد داده و شغل‌های مختلفی مانند پرستاری بچه، معلّمی، پزشکی و رانندگی را به او پیشنهاد می‌دهد؛ اما سوفی به هیچ‌یک از این کارها و مشاغل علاقه‌ای نشان نمی‌دهد و بر اساس اطلاعاتی که از مادرش دریافت می‌کند، مادری را بزرگ‌ترین شغل دنیا می‌داند و تصمیم می‌گیرد تا در آینده مادر شود، مادری نمونه مثل مادر خودش. مادری شغلی است که تقریباً همه کارها را انجام می‌دهد و به‌راستی مهم‌ترین شغل دنیا است.

این داستان، با زیبایی، ظرافت و لطافت اهمیت بی‌مانند شغل مادری و ارزش بی‌مانند آن را به کودکان و به‌ویژه دختران می‌آموزد، از کودکی به او کمک می‌کند تا بعدها این توهّم بر او عارض نشود که برای یک زن، اشتغال خارج از منزل، به‌جای مادری‌کردن ملاک اهمیت و ارزش باشد.

این کتاب که اثر هریت زفریت نویسنده‌ی آمریکایی است با تصاویر گیرا و جذابش، به‌خوبی این کلام رهبر معظّم انقلاب حفظه‌الله را برای مخاطب کودک تبیین می‌کند که فرمودند: «در مجموعه‌ی خلقت بشر، نقش «مادری» برترین نقش‌ها است؛ برای خاطر اینکه اگر چنانچه «مادری» نباشد، فرزندآوری نباشد، بارداری و شیردهی نباشد، اصلاً نسل بشر منقرض می‌شود؛ بنابراین، «مادری» مهم‌ترین نقش در عالم خلقت و در عالم وجود مادّی انسان است.» (۶ دی ۱۴۰۲)

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

مامان! من وقتی بزرگ شدم دلم می‌خواهد یک کار خیلی بزرگ انجام دهم.
- سوفی، نکنه دلت می‌خواهد وقتی بزرگ شدی یک پرستار بچه باشی؟
نه مامان، منظورم این نیست.
- خوب پس شاید بخواهی معلم بشی. معلمی یک شغل بزرگ و مهم است.
ولی من دوست ندارم معلم بشم.
- سوفی شاید دلت می‌خواهد یک دکتر بشی یا شاید هم یک پرستار؟
نه مامان، من از دوا خوشم نمی‌آید. آمپول هم دوست ندارم. (ص ۲ تا ۱۲)


منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه مرداد ۱۴۰۳ منتشر شد

«تل‌آویو سقوط کرد»
پدیدآور:‌ سمیه علی هاشم؛ مترجم: سعیده سادات حسینی
ناشر: کتابستان معرفت
تعداد صفحات: ۱۶۰

همه‌ی داستان از یک کافه در لبنان شروع می‌شود. کافه عمو رضا (قدس)، کافه‌ای که محل اجتماع فلسطینی‌ها است. عده‌ای از افراد این کافه گروهی تحت عنوان واحد ۱۰۰۱ ایجاد می کنند و تصمیم به نفوذ در اسرائیل و سرنگونی تل‌آویو و آزادی یافا می‌گیرند. از طریق رشوه‌دادن به سربازان صهیونیست مجوز ورود به قدس را پیدا می‌کنند و طی یک عملیات موفق به حصول نتیجه مطلوب می شوند و یاسر، هادی و ابواحمد در صحنه مسجدالاقصی نماز می‌خوانند.

مترجم کتاب سعیده سادات حسینی در خصوص محتوای این اثر و فرآیند ترجمه‌اش چنین بیان داشته: مهرماه پارسال بود که استادم، خانم دکتر علوی من را به بخش ترجمه انتشارات کتابستان معرفی کرد و کار ترجمه رمان «تل‌ابیب سقطت» اثر سمیه علی هاشم، نویسنده لبنانی را شروع کردم. هنوز نمی‌دانستم این کتاب، همانی است که استاد آذرشب - استاد زبان و ادبیات عرب - آن را در نمایشگاه کتاب به رهبر انقلاب معرفی و تقدیم کرده است. اواسط کار، وقتی برای ترجمه اصطلاحی، به مشکل برخوردم و به جست‌وجوی اینترنتی پرداختم، این فیلم - تقدیم کتاب به رهبر انقلاب در نمایشگاه - را دیدم و احساس کردم مسئولیتم چقدر نسبت به چند لحظه قبل بیشتر است.

این کتاب جایزه بخش داستانی جشنواره کتاب فلسطین را هم به خود اختصاص داده بود.

متأسفانه به خانم هاشم، نویسنده کتاب، دسترسی نداشتم گاهی برای پیداکردن معنای یک اصطلاح چندین ساعت وقت می‌گذاشتم و به چندین کتاب فرهنگ عربی، سایت‌های عربی و فارسی مراجعه می‌کردم. حتی از هوش مصنوعی هم برای ترجمه این لغات و عبارات کمک گرفتم.

نقطه قوت این کتاب، پرداختن به تقابل بین هویت مالکان آواره و بی‌هویتی ساکنان اشغالگر فلسطین است و به این موضوع خیلی ظریف و زیبا پرداخته شده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

از داستان که تل‌آویو در پی حملات سایبری، ناامن شده، ساکنان این شهر به‌راحتی سرمایه‌هایشان را از بانک‌ها بیرون می‌کشند و به کشورهای اصلی‌شان برمی‌گردند؛ زیرا معتقدند کشور خودشان امن‌تر و آرام‌تر است.

اما از طرف دیگر، جوانان فلسطینی را می‌بینیم که جانشان را بر سر دست می‌گیرند تا آرزوی پدران و تمنای مادرانشان را برای یک‌لحظه نفس‌کشیدن در هوای وطنشان محقق سازند.

ان‌شاءالله به‌زودی شاهد آزادی بیت‌المقدس و پرواز کبوتران سفید آزادی بر فراز گنبد طلایی قبه‌الصخره خواهیم بود. آن روز که رسیدنش دور نیست، «تل‌آویو سقوط کرد» دیگر فقط نامی بر جلد یک رمان نیست.


منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه مرداد ۱۴۰۳ منتشر شد

«سلمان فارسی استاندار مدائن»
«پدیدآور: احمد صادق اردستانی»
ناشر:‌ بوستان کتاب
تعداد صفحات: ۴۲۰

سلمان برجسته‌ترین صحابی پیامبر، شخصیتی مبتنی بر معرفت عمیق است. وی چنان در رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و امیرمؤمنان علی علیه‌السلام فانی شد که از نفسانیت او چیزی باقی نماند و به گواه قرآن که راز منّا شدن را در تبعیت محض معرفی کرده است [«فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی (ابراهیم:۳۶)‌ به راستی که هر کس از من تبعیت کند، او از من است»] از این طریق به مقام منا اهل البیتی و منتها درجه‌ی ایمان (درجه دهم) رسید.

قطعاً آشنایی با این اسوه‌ی ولایتمداری و ایمان، برای هر کس که دغدغه‌ی عبودیت و بندگی و یاری کردن امام زمانش را دارد راهگشا و الهام‌بخش و بصیرت‌آفرین است.

کتاب «سلمان فارسی استاندار مدائن» یکی از جامع‌ترین آثار درباره شخصیت سلمان فارسی و شرح زندگانی او مبتنی بر منابع معتبر است. زادگاه او و سیر زندگی او تا قبل از مسلمانی، دوران مسلمانی او در عصر حیات حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله و عملکرد او در ماجراهای پس از رحلت نبی اکرم به خصوص در ماجرای غصب خلافت و بعد قبول استانداری مدائن در دوران خلافت خلیفه دوم (با اذن و در حقیقت امر امیر مؤمنان علی علیه‌السلام) و در نهایت چگونگی رحلت خارق‌العاده‌ی او بخشی از مباحث کتاب است. در کنار این، فضایل و مناقب درخشان جناب سلمان و نیز سخنان حکیمانه‌ی او و احادیث منقول از وی از دیگر مباحث مهم کتاب است. همچنین آیاتی از قرآن کریم که شأن نزولشان سلمان علیه‌الرحمه بوده و بحثی در باب همسر و فرزندان سلمان و کراماتی که از وی بروز کرده به همراه سیره‌ی حکومتی سلمان دیگر مباحث کتاب را شامل می‌شود.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

امام صادق علیه‌السلام فرموده است: میان مردی (که گرفتار روحیه نژادپرستی بود و فضایل افراد غیرعرب را نمی‌پذیرفت) با سلمان فارسی گفت و گوی تندی واقع شد.
آن مرد گفت: تو کیستی و من کیستم؟!
سلمان پاسخ داد: اما اول پیدایش من و تو نطفه‌ی نجسی است و آخر کار من تو لاشه‌ی گندیده‌ای خواهد بود، اما وقتی روز قیامت فرا رسد و میزان عمل برقرار گردد، هر کس کفه‌ی میزان عمل او سبک بود، او پست و فرومایه است و کسی که میزان عمل او سنگین بود، کریم و بزرگوار خواهد بود. (ص۱۹۷)


منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه مرداد ۱۴۰۳ منتشر شد

«شش محور جهاد تبیین»
«پدیدآور:‌ سید محمدحسین راجی»
ناشر: اندیشکده راهبردی سعداء
تعداد صفحات:‌ ۱۴۰

جهاد تبیین، مفهومی است در مقابل جهل!

کار جهاد تبیین و جهل‌زدایی، زمانی که جهل مقابلش، جهل مرکّب است بسیار دشوارتر است!

یعنی طرف مقابل نه تنها قبول ندارد که ناآگاه است، بلکه با اکتفا کردن به مراجعه به منابعی که باب میلش است، چنان به او القا شده که اتفاقاً بسیار آگاه است و این شما هستید که جاهل، دُگم و نادان و از بسیاری مسائل مطلّع نیستید.

طبیعتاً شروع گفتگو با چنین ذهنیتی بسیار دشوار است، به همین جهت فصل نخست این کتاب برخی از مهمترین بایسته‌های شروع و ادامه‌ی گفتگو با چنین ذهنیتی را ذکر کرده است.

در پنج فصل بعدی، عمده‌ی موضوعاتی که به شکل معمول مطرح می‌شود، مباحثی در دفاع از نظام اسلامی و پاسخ به برخی از مهمترین شبهات و نقدهای آن، با استناد به منابعی که تماماً غیرایرانی و مورد تأیید همان منتقدان نظام هستند (نظیر: بی‌بی‌سی، بانک جهانی و...) ارائه شده است؛ همین امر نیز از مهمترین نقاط قوت این اثر محسوب می‌شود.

مقابله با تطهیر پهلوی و مطلوب‌ جلوه‌دادن آن در مقایسه با نظام اسلامی؛ بیان ریشه‌ی مشکلات کشور و نسبت آن با پیاده‌سازی مدیریت غرب‌گرایانه در مقایسه با مدیریت جهادی و انقلابی؛ تبیین دستاوردهای ملموس و غیرقابل انکار جمهوری اسلامی در برابر خودتحقیری‌های منتقدان؛ ارائه‌ی تصویر واقعی از جهان با ذکر مطالبی بسیار تکان‌دهنده و درباره‌ی کشورهایی نظیر کانادا، کره جنوبی، عربستان سعودی، فرانسه، دانمارک، سوئیس، ژاپن و آلمان که بسیاری از منتقدان نظام مدعی هستند برای مردمانشان شرایطی بسیار مطلوب را فراهم کرده‌اند؛ در نهایت افشای دلایل دشمنی عمیق آمریکا و بازنمایی چهره‌ی حقیقی آن با استناد به مطالبی بسیار مهم و کمترشنیده شده، محتوای فصول دوم تا ششم کتاب را تشکیل می‌دهند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

احتمالاً شما شنیده‌اید که دانمارک یکی از شادترین کشورهای جهان است. اما واقعیت‌هایی درباره این کشور وجود دارد که با رتبه‌ی این کشور در شاخص شادترین کشورهای جهان در تناقض می‌باشد؛ از جمله، دانمارک یکی از خشن‌ترین کشورها برای زنان است: طبق گزارشات سال ۲۰۲۱، دانمارک پس از سوئد دومین کشور از لحاظ برابری جنسیتی در اتحادیه اروپا است با این حال این کشور سومین کشور از نظر شاخص خشونت علیه زنان در اتحادیه اروپا نیز هست. محققان به این پدیده «پارادوکس نوردیک» می‌گویند. این پارادوکس در اکثر کشورهای شمال اروپا دیده می‌شود. یعنی در همان کشورهایی که ادعا می‌شود از بهترین‌ها از نظر برابری جنسیتی هستند، خشونت جنسی نیز بیشتر مشاهده و گزارش می‌شود. (ص۸۷)

کد خبر 1774353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha