فعالیت ۱۴ قرارگاه کانون‌های مساجد در ایام اربعین/همکاری موثر اهل‌سنت در خدمت‌رسانی

آیین تکریم و بدرقه خادمان مواکب حسینی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همراه با ارائه گزارش از برنامه‌ها و فعالیت‌های آنها در مرزها، طریق و شهرهای مختلف عراق ۱۷ مردادماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، آیین تکریم و بدرقه خادمان مواکب حسینی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، صبح امروز (چهارشنبه، ۱۷ مردادماه) در سالن همایش گلزار شهدای بهشت زهرا با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین «روح الله رهبری»، دستیار ویژه و مشاور رئیس ستاد، «مهدی اله ویردی زاده»، معاون پشتیبانی و توسعه منابع این ستاد، «علی نیکجو»، مدیر حراست این ستاد، «حسین عالمبخش»، مشاور هنری رئیس ستاد و تنی چند از مدیران ستادهای استانی و همچنین برخی از مدیران مواکب حسینی برگزار شد.

گزارش تصویری این آیین را اینجا ببینید.

فعالیت ۱۴ قرارگاه کانون‌های مساجد در ایام اربعین/همکاری اهل‌سنت در خدمت‌رسانی

بنابر این گزارش، در ابتدای این نشست مدیران مواکب کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به معرفی برنامه ها و خدمات این موکب ها در ایام اربعین حسینی پرداختند.

«مرتضی طاهریان»، مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در این نشست با بیان اینکه خدا را شاکریم در آستانه اربعین حسینی، میزبان خادمان سیدالشهدا از سراسر کشور باشیم، اظهار کرد: این افتخار را داریم که این نشست در جوار مضجع نورانی شهدا و حرم مطهر امام راحل برگزار می‌شود و امروز آیین تجدید پیمان با آرمان های امام خمینی(ره) را نیز خواهیم داشت، یکی از اهداف این نشست ایجاد هم افزایی و تعامل هرچه بیشتر میان خادمان زوار حسینی است.

تنها نتیجه این اربعین باید ظهور باشد

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رهبری ضمن تسلیت آغاز ماه صفر، با بیان اینکه مدیران مواکب بزرگترین قدم ها را در مسیر اربعین برداشته اند، اظهار کرد: برگزاری این جلسه در مکان گلزار شهدا در نظر گرفته شد تا فراموش نکنیم که مدیون چه کسانی هستیم و چه در مسیر اربعین و موکب‌داری و عرض ارادت به سیدالشهدا(ع) قدم به قدم، وام دار خون پاک کسانی هستیم که جزو مخلص‌ترین انسان های روی زمین بودند.

فعالیت ۱۴ قرارگاه کانون‌های مساجد در ایام اربعین/همکاری اهل‌سنت در خدمت‌رسانی

دستیار ویژه و مشاور ارشد رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: شهدا خواص روزگار و دوران خود بودند لذا خون و حرکت و جهاد آنان، اثر چندصد برابر دارد، ما نزدیک به ۳۰۰ هزار شهید، ۳۰۰ هزار خون پاک داریم که در این مسیر ریخته شده است و جان خود را تقدیم کردند تا این راه و مسیر به معنا و معنویت باز شد نه عوامل ظاهری و دیپلماسی و... در این مورد اثرگذار نبود، اینکه مسیر گشوده شده و هرساله میلیون ها انسان در این مسیر گام بر می‌دارند قطعا تاثیر قطره قطره خون شهداست که تا ظهور ادامه دارد و قطعا تنها نتیجه این اربعین باید ظهور باشد و هرکسی که در این مسیر تلاش می‌کند، هرکسی که برای آرامش زوار قدم بر می‌دارد یک معنا دارد و آن مقدمه سازی ظهور است.

وی افزود: هرگز از یاد نخواهیم برد که بنیان این مسیر را بنیان گذار انقلاب اسلامی گذاشت و در این راه همچنان همه ما مدیون آن شخصیت بی نظیر تاریخ هستیم و اگر امروز از اصلی ترین برنامه ها تجدید میثاق با امام (ره) است ناشی از یک اعتقاد است و قطعا دعای این بزرگ مرد الهی بدرقه راه شما مسجدی ها و تمدن سازان مسیر آل الله است که انشالله ختم به ظهور منجی عالم بشریت می‌شود.

تدارک ۴۰ میلیون بطری آب معدنی 

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی چراغی پور، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان ایلام و مسئول قرارگاه «حضرت اباعبدالله الحسین(ع)» در مرز مهران به ارائه گزارشی از خدمات و فعالیت‌هایی که در مرز مهران به زوار اربعین حسینی ارائه می‌شود، پرداخت و گفت: سال گذشته ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مرز بین المللی مهران به سمت عتبات حرکت کردند.

فعالیت ۱۴ قرارگاه کانون‌های مساجد در ایام اربعین/همکاری اهل‌سنت در خدمت‌رسانی

وی ادامه داد: طی دو روز گذشته، ۵۹ هزار نفر از مرز مهران عبور کردند، اکنون ۴۰ میلیون بطری آب معدنی برای پذیرایی از زائران از سه روز قبل در سردخانه ها آماده تحویل است، برای هر زائر ۱۰ آب معدنی مورد نیاز است، همچنین ۳۶۰ هزار قالب یخ برای مواکب هم در مرز مهران هم برای خدمات دهی به آن سوی مرز تا شهر کوت عراق آماده شده است.

حجت الاسلام چراغی پور گفت‌: ایلام معین ۱۳ استان در خدمت رسانی به زائران اربعین است؛ امسال در میدان اربعین تا ۵۰ هزار نفر امکان پذیرایی داریم، درخواست ما این است که زائران زودتر راه بیفتند تا به حوضچه‌های جمعیتی نرسند، امسال در عرض سه ثانیه پاسپورت مُهر می‌خورد و زائر به راحتی از مرز ایران و عراق خارج شده و به سمت ایستگاه ها می‌رود.

فعالیت شبانه‌روزی از ۱۸ مرداد تا ۱۰ شهریور

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد ایلام تصریح کرد: ۵۰ دستگاه وسیله نقلیه اتوبوس مستقر شدند که هر روز زوار را رایگان را جا به جا میکنند، همچنین مرز مهران دارای ۱۲ مسجد است که شبانه روزی پذیرای زائران هستند، ما از فردا ۱۸ مرداد تا ۱۰ شهریور به صورت شبانه روز در مرز ایلام مستقر و آماده خدمت هستیم.

بچه مسجدی‌های اهل سنت پای کار اربعین

بخش بعدی این نشست به پخش گزارشی از مرز میرجاوه در سالن گلزار شهدا برای حاضران در نشست اختصاص داشت و در ادامه «رضا ایمانی پور»، گزارشی از قرارگاه «پیامبر اعظم (ص)» در سال گذشته ارائه کرد و گفت: در این قرارگاه که به همت بچه های مسجد و حزب الهی اهل سنت راه اندازی شده است فعالیت‌های مختلفی ارائه می‌شود، از جمله فضاسازی مناسب، دیدار چهره به چهره با زوار در محل قرارگاه که به صورت روزانه انجام می‌شود، اهدای قرآن مجید با ترجمه اردو به زوار پاکستانی، اهدای ۲۵ هزار بسته فرهنگی در قالب های پوستر و کتاب، پذیرایی از زوار پاکستانی توسط این قرارگاه و پایانه میرجاوه، برگزاری نمایشگاه عکس اربعین، برگزاری نماز جماعت یومیه، برپایی زیارت اربعین در محل مسجد و زائرسرا، از جمله خدمات ما بوده است، همچنین طرح (قیچی مهربانی) را داشتیم که شامل اصلاح رایگان سر و صورت زوار می شد، توزیع ۲۵ هزار ماسک بین زوار پاکستانی، ارتباط با رسانه های مختلف خبری، از دیگر خدمات این قرارگاه بود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود امسال بیش از ۸۰ هزار نفر زائر از مرز میرجاوه عبور کنند، سال گذشته حدود ۶۹ هزار زائر از مرز پاکستان وارد کشور شدند.

در بخش دیگر از این نشست «بهزاد کیامهر» گزارشی از مرز باشماق، ارائه و طی سخنانی در مورد فعالیت‌های موکب مواسات و قرارگاه امام محمدباقر (ع)، اظهار کرد: کسانی که در موکب فعالیت دارند عزیزان اهل سنت هستند و در شهرستان مریوان به عنوان مرزداران امام خامنه ای معروف هستند، مسیر ما از شهر سنندج تا مریوان حدود یک ساعت و نیم زمان است و اسکان و خدمات هم در نقطه مرزی و هم در داخل شهر برای اسکان فراهم شده است البته در همه شهرهای ورودی استان کردستان از جمله از همدان، بیجار، سقز، کامیاران و... و. موکب برای ارائه خدمات وجود دارد.

فعالیت ۱۴ قرارگاه کانون‌های مساجد در ایام اربعین/همکاری اهل‌سنت در خدمت‌رسانی

وی در ادامه گفت: مزیت مرز باشماق این است که اولاً مرز خنکی است و زوار بعد از باشماق وارد سلیمانیه می‌شوند و در نهایت از شمال وارد کشور عراق شده و اول به بغداد و کاظمین و سپس به کربلا می‌روند، سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار نفر از این مرز عبور کردند که می تواند در این شرایط گرمی هوا مزیت باشد، در این چندساله کارهای فرهنگی فراوانی انجام شده است، ما اشعار مختلفی از اهل سنت در مورد سیدالشهدا را حتی به زبان کردی آماده کرده ایم.

در ادامه «محسن رضایی» گزارشی از مرز تمرچین ارائه و بیان کرد: این مرز در استان آذربایجان غربی تقریبا در ۱۵ کیلومتری شهرستان پیرانشهر واقع شده و کانون‌های مساجد استان هر روزه در این ناحیه حضور دارند و روزانه برای ارائه خدمتگزاری به زوار آمادگی دارند.

وی در ادامه بیان کرد: مرز تمرچین اولین نقطه توقفگاه در منطقه اربیل عراق است و قریب بر ۵۸ موکب از ورودی های تبریز و شمال استان وجود دارد، مرز ورودی ما نیز بازرگان است که از ترکیه و آذربایجان و حتی برخی کشورهای اروپایی وارد استان شده و از مرز تمرچین خارج شده و وارد کشور عراق می‌شوند.

رضایی افزود: از سوی دیگر ۵۰ هزار پارکینگ تدارک دیده ایم، سال گذشته ۱۰۶ هزار نفر را در مرز پذیرا بودیم و امسال افزایش ۲۰ درصدی جمعیت را تخمین زده اند، فاصله پیرانشهر تا شهرستان ارومیه دوساعت است. امسال مسیر مستقیم برای برگشت از کربلا تا تمرچین تدارک دیده شده است، ما تحت عنوان قرارگاه فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) در خدمت زوار هستیم.

در ادامه «سید عباس شبری»، مدیر قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در مرز چذابه طی سخنانی، گفت: ما در این قرارگاه خدمات خود به زوار را در عرصه‌های مختلف ارائه کردیم، مرز چذابه گرمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می‌کند سال گذشته ۸۰۰ هزار زائر از این مرز عبور کردند و بحث بیتوته زائران انجام شد و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به زوار خدمات ارائه کرد، البته شاید با توجه به شرایط استان و گرما بتوانیم بحث تغذیه و بیتوته را انجام دهیم اما از نظر مسائل سرمایشی نیاز به حمایت داریم.

وی افزود: از ورودی دشت آزادگان تا چذابه با حدود ۶۰۰ موکب را تعامل کردیم تا زائران با فرهنگ ایرانی آشنا شود، مردم شهرستان دشت آزادگان و بستان قدمگاه شهدای جنگ تحمیلی هستند و امیدواریم در این نواحی در خدمت زوار باشیم.

شبری افزود: ما ظرفیت پذیرش تا ۷۰۰ خودرو را داریم و زوار می‌توانند اتومبیل های خود را در این ناحیه مستقل کنند و به سمت کربلا بروند.

در ادامه نظری، مدیر قرارگاه امام سجاد (ع) کرمانشاه، بیان کرد: مرز خسروی اصلی ترین راه ورود به عتبات عالیات است، ما با حدود ۳۰۰ موکب در استان کرمانشاه در خدمت زوار هستیم، همچنین، اسکان و پذیرایی و برنامه های فرهنگی خواهیم داشت، سال گذشته ۵۰۰ هزار نفر از مرز خسروی عبور کردند.

وی ادامه داد: مرز خسروی با زحماتی که نیروی قدس و حشد الشعبی دارند مرزی کاملا امن است، نزدیک شهر زیارتی به مرز خسروی، کاظمین است که دو ساعت فاصله دارد، امسال پیش بینی سه میلیون تردد در کرمانشاه شده است. همچنین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار پارکینگ در آنجا در حال تهیه و آماده سازی است.

در بخش دیگری از نشست حجت‌الاسلام پیمان قربانی پور در مورد فعالیت‌های موکب «بی بی شریفه بنت الحسن(ع)»، اظهار کرد: سال سوم از برپایی موکب بی بی شریفه می‌گذرد که در بخش های مختلف در خدمت زوار است، این موکب در نجف اشرف در حی المهندسین واقع است، از جمله فعالیت های ما در سال گذشته با توجه به فاصله ای که از طریق دارد، راه اندازی غرفه ای به نام حضرت علی اصغر (ع) به منظور توزیع شیر خشک برای نوزادان بود.

وی افزود: امسال دقیقا سه سال می‌شود که در راستای احیای روضه بیستم محرم فعالیت داریم، امسال ما با اینکه حمایت مالی و حمایت برای بسته های ارزاق نداشتیم اما ۵۰۰ مجلس داشتیم، البته علت عدم حمایت این بود که تمامی هزینه های مالی را با صلاحدید خیرین برای رهن خانه یک خانواده نیازمند اختصاص دادیم.

تولیدات موبایلی بچه های مسجد

در ادامه «هاشم مشیری» در مورد فعالیت‌های موکب هنر در طول مدت اربعین حسینی، اظهار کرد: بیشتر تولیدات ما در قالب تولیدات موبایلی است تا فعالان مواکب بتوانند فیلم ها را برای ما آماده کنند و ما یک‌روزه تدوین آن را در سمنان آماده می‌کنیم، از سوی دیگر سه تیم از موکب هنر در طول مسیر حضور دارند و ما می توانیم با سرعت در زمینه تولید استوری، نماهنگ و کلیپ فعالیت کنیم.

در ادامه محمد راستگردانی، طی سخنانی اظهار کرد: کار انعکاس فعالیت‌های مواکب کانون‌های مساجد از چند هفته قبل آغاز شده است تا بتوانیم اقداماتی را که در زمان اربعین انجام می‌شود، منعکس کنیم و این آمادگی از سوی خبرگزاری وجود دارد که علاوه بر انعکاس در بحث تولید محتوا نیز حضور داشته باشیم، از سوی دیگر تولیدات چندرسانه ای مواکب نیز در فضای خبرگزاری منتشر می شود.

بر پایه این گزارش در ادامه از پوستر نخستین عهدواره شهدای کانون های فرهنگی هنری مساجد (تحت عنوان ستارگان مسجد) و نشان یادواره شهدای کانون‌های مساجد و همچنین بسته های فرهنگی کودکان اربعین که به همت کانون رهپویان یاس تهیه شده است، نیز رونمایی شد.

حسن پور، مدیر کانون رهپویان یاس در مورد این بسته ها گفت: این بسته ها صفر تا صد به همت بچه های کانونی و به سه زبان فارسی، عربی و ترکی (آذربایجانی) تولید شده است، داخل این بسته ها کتابچه و عروسک و پیکسل است، تمام این کارها با محور دو شخصیتی است که در کانون پرورش یافتند به نام آیناز و آراز.

بر پایه این گزارش: حکم مدیران مواکب در بخش پایانی این مراسم از سوی حجت الاسلام خداداده تقدیم مسئولان مواکب کانون های مساجد شد.

همچنین، در پایان مراسم، از خادمان مواکب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اهدای لوح تقدیر به پاس زحمات و خدمات ارزشمندشان تجلیل به عمل آمد. این تقدیرها نشان از ارج نهادن به تلاش‌های بی‌وقفه آنان در راستای خدمت به زائران حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام دارد. ️سپس، خادمان مواکب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به همراه مسئولان و سایر حضار به یادگار عکس دسته‌جمعی گرفتند تا لحظات ارزشمند این رویداد به یاد ماندنی ثبت شود.

کد خبر 1776134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha